Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen 2013-06-12 Workshop 2013-08-30 FEH 2013-10-02.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Advertisements

Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Mälardalens högskola Det här är.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Förslag på Ny Organisation
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Organisation Datum: Uppdateras av Anna Nyqvist Dokumentet baseras på arbetsnamn beslutade Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets.
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Årsredovisning 2013 & verksamhetsplanering 2014
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Att få rätt saker att hända
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Verksamhetsplan och budget 2015
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Årsredovisning En resa in i framtiden - Vision och strategi De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna,
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
© Kairos Future ABF U T U R E S T R A T E G Y A C T I O N Säkra trender; Omvärlden Säkra trender –Immateriella tillgångars betydelse och värde ökar (+)
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Nämndplan 2015.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Verksamhetsplan FSV 2016.
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Göteborgs universitet Året 2016
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Linnéuniversitetets verksamhetsplanering
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Miljömålen består av tre slags mål
Årsredovisning 2017.
Alumnrelationer vid LNU
Vad innebär regionbildningen?
ArtDatabanken Till styrmodell .
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Fakulteten för konst och humaniora
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Miljömålen består av tre slags mål
Ny arbetsordning för universitetet
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap FHL
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 Presentation i universitetstyrelsen 2013-06-12 Workshop 2013-08-30 FEH 2013-10-02

Att vara anställd i staten http://www.krus.nu/Verksamhetsomrade/Offentligt-Etos/ Demokrati All offentlig makt utgår från folket. Legalitet Den offentliga makten utövas under lagarna. Objektivitet, saklighet och likabehandling Alla är lika inför lag. Myndigheter och domstolar ska behandla alla lika. Fri åsiktsbildning Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning. Respekt Den offentliga makten ska utövas med respekt för människors frihet och lika värde. Effektivitet och service Verksamheten ska bedrivas så billigt och med så hög kvalitet som möjligt med givna resurser.

Universitetsstyrelse 2 kap. De statliga högskolornas organisation 1 § Riksdagen beslutar vilka statliga högskolor som skall finnas. 2 § Styrelsen för en högskola har inseende över högskolans alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs. 3 § För ledningen av verksamheten närmast under styrelsen skall varje högskola ha en rektor. 4 § Regeringen utser ordföranden i en högskolas styrelse. Rektor skall ingå i styrelsen. Lärare och studenter vid högskolan har rätt att vara representerade i styrelsen. Bestämmelser om vem som utser sådana representanter finns i förordning. Regeringen utser övriga ledamöter i styrelsen. Företrädare för de anställda har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden. Lag (2007:141). 5 § En högskola beslutar om sin interna organisation utöver styrelse och rektor, om inte något annat är föreskrivet. När högskolan beslutar om sin organisation ska 6 och 7 §§ gälla. Lag (2010:701). (Högskoleförordningen 2 kap.)

Linnéuniversitetets organisation 2013 2017-10-15 Linnéuniversitetets organisation 2013 Universitetsstyrelse Rektor Disciplinnämnd Internrevision Personalansvarsnämnd Holdingbolag Kommittéer och råd Nämnden för lärar-utbildning Ekonomi-högskolan Fakulteten för hälso- och livsvetenskap Fakulteten för konst och humaniora Fakulteten för samhälls-vetenskap Fakulteten för teknik Universitets-förvaltningen Universitets-biblioteket* Institutionen för Institutionen för Institutionen för Institutionen för Institutionen för Avdelningen för externa relationer Ekonomi- avdelningen IT-avdelningen Kommunikations- avdelningen Lokal- och serviceavdelningen Personal- avdelningen Studerande- avdelningen Universitets- ledningens kansli ekonomistyrning och logistik marknadsföring nationalekonomi och statistik organisation och entreprenörskap biologi och miljö hälso- och vårdvetenskap kemi och biomedicin medicin och optometri psykologi design film och litteratur kulturvetenskaper medier och journalistik musik och bild språk svenska språket idrottsvetenskap pedagogik samhällsstudier socialt arbete statsvetenskap utbildnings- vetenskap bygg- och energiteknik datavetenskap fysik och elektroteknik informatik maskinteknik matematik matematik- didaktik medieteknik Sjöfartshögskolan skog och träteknik Lärar- utbildningar UPE* Polisutbildningen* Fojo* *Egen styrelse

Universitetsstyrelsen Rektor 2017-10-15 Universitetsstyrelsen Rektor Universitets-direktör Dekan Fakultetsstyrelse fakultetskansli verksamhetsstöd kanslichef EK ER IT KOM LOS Prefekt institution Prefekt institution Prefekt institution PA STUD UK

Högskolelag Högskoleförordning En resa in i framtiden Kvalitetspolicyn Verksamhetsplaner Policydokument (Budgetpropositioner, forskningsprop, regleringsbrev, årsredovisning, budgetunderlag, ISK)

Högskolelagen Högskolornas uppgifter 2§ Staten ska som huvudman anordna högskolor för Utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet, och Forskning och konstnärligt utvecklingsarbete samt annat utvecklingsarbete. I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta.

5§ Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främjar förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.

Linnéuniversitetets vision och strategi Högskolelagen (grunduppdraget) Beslut om verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014 innebär att universitetsstyrelsen ger rektor, fakulteter/nämnden för lärarutbildning, institutet för fortbildning av journalister (Fojo), polisutbildningen (PU), universitetspedagogiska enheten (UPE), universitetsbiblioteket och universitetsförvaltningen i uppdrag att arbeta i enlighet med inriktningar och prioriteringar i dokumentet samt inom preliminära ekonomiska ramar som ges. Linnéuniversitetets vision och strategi Regeringens årliga uppdrag (budgetprop. och regleringsbrev) Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014

Spaning Autonomi Demografi Konjunktur Politik Globala och regionala arenan Kvalitet, kontroll, konkurrens och resultat Granskningssamhället Rankingsamhället Kunskapstriangeln OER (Open educational resources) MOOCS (Massive open online cources) Avgifter Samarbeten, samverkan, samgående Riskanalys Spaning

Antal 19-åringar och 65-åringar 2010-2020 (SCB befolkningsprognos)

Antal studenter i den svenska högskolan 2011-2030 vid oförändrad deltagarfrekvens (Lars Brandell: Hur alarmerande är de minskade ungdomskullarna?)

Prioriterade områden Universitetet bedömer att kompetensförsörjning utveckling av utbildningsutbudet forskningens konkurrenskraft är områden som är mest kritiska för att universitetet ska nå de strategiska målen. För 2013 har universitetet en ny organisation som på ett bättre sätt ska stödja den strategiska utvecklingen och tydliggöra ledningsansvar för verksamhetsutveckling, kvalitet och resultatuppföljning.

Kompetensförsörjning – prioriterat riskområde Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska: vara en plats för engagerade, kreativa och kritiska medarbetare och studenter Arbetsgivarvarumärket Öka andelen professorer och docenter Öka andelen kvinnliga professorer Adjunkter ska ha minst magisterexamen Utveckling av system för lärare pedagogiska meritering Effektivare lärarrekrytering Fortsatt utveckling av kompentensförsörjningsplaner Fakulteterna ansvarar för att skapa goda och attraktiva villkor för undervisning och forskning. I den nya fakultetsorganisationen tydliggörs ansvaret för arbetet med kompetensförsörjningen genom att bland annat dekanernas roll blir mer central.

En attraktiv kunskapsmiljö Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska: vara en integrerad utbildnings- och forskningsmiljö som samverkar med det omgivande samhället vara en plats för engagerade, kreativa och kritiska medarbetare och studenter erbjuda utbildningar som är attraktiva, efterfrågade och har högt ställda kunskapsmål erbjuda en kunskapsmiljö som kännetecknas av pedagogik av högsta kvalitet   Utveckling av utbildningsutbudet (enligt regleringsbrevet framgår att fr.o.m 2013 ska Linnéuniversitetet i årsredovisningen redovisa vilka bedömningar, prioriteringar och behovsanalyser som ligger till grund för beslut om utbildningsutbudet) Fortsatt utvecklingsarbete med Pedagogisk plan Fortsatt förbättrings- och utvecklingsarbete i samband med Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar Inrättat kvalitetsråd (ansvarar för att samordna universitetets kvalitetsarbete avseende på utbildning samt för de universitetsövergripande indikatorerna) Samlad studiemiljö för studieort Kalmar

Återrapportering till regeringen (regleringsbrev 2013) Utbildningsutbud Utbildningsutbudet vid universitet och högskolor ska svara mot studenternas efterfrågan och arbetsmarknadens behov. Universitet och högskolor ska i årsredovisningen redovisa vilka bedömningar, prioriteringar och behovsanalyser som ligger till grund för beslut om utbildningsutbudet. Lärosätets avvägningar när det gäller t.ex. fördelningen mellan program och kurser på olika nivåer och med olika förkunskapskrav samt fördelningen mellan campus och distansutbildning ska redovisas. Därutöver ska en redovisning lämnas över hur lärosätet möter det omgivande samhällets behov av utbildning.

En attraktiv kunskapsmiljö För universitetet strategiska utbildningsinsatser: Psykologutbildningen Interdisciplinärt mastersprogram inom ramen för the Bridge Framtida civilingenjörsutbildning Fortsatt utbyggnad av ingenjörs- och sjuksköterskeutbildningar med anledning av arbetsmarknadens behov (regeringens prop. 2012/13:99) Öka andelen helårsstudenter på avancerad nivå

En attraktiv kunskapsmiljö, ekonomiska förutsättningar

En attraktiv kunskapsmiljö, ekonomiska förutsättningar Särskilda medel 2012 Utfall 2013 Budget 2014 Plan 2015 Bedömt 2016 Bedömt Fortbildning av journalister (Fojo) 9 637 9 781 Utrustning till Sjöbefälsutbildningen 4 200 4 262 Praktik i Sjöbefälsutbildningen 1 125 Totalt 13 837 15 168

En attraktiv kunskapsmiljö Ekonomiska förutsättningar Fortsatt anpassning till takbeloppet, ökad prestationsgrad, ökat söktryck Utökning av internt takbelopp beträffande psykolog-, högskoleingenjör- samt sjuksköterskeutbildning Strategiska medel till psykologutbildning Fortsatt språkstöd (språkstödet har justerats 2012 och 2013 med anledning av höjda prislappar inom humaniora området) Beslutad omfördelning inom naturvetenskap 2013 permanentas inför 2014 (”våta och torra prislappar” som ingår i medelstilldelningen för 2013, se tabell 10a) Ca 42 Mkr kommer att fördelas under hösten till strategiska omfördelningar mellan fakulteterna/nämnden för lärarutbildning samt strategiska satsningar (beslut efter dialog om utbildningsutbud och dess finansiering samt höstdialog) Se underlag för framräkning av språkstöd: Kontakta Lars Brohlén / Charlotte Wikell vid universitetsledningens kansli.

Framstående forskning Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska: ha en nationellt och internationellt framstående forskning ha en internationellt erkänd spetsforskning inom några Linnæus University Centers vara en attraktiv forskningsmiljö som stöds av och samverkar med näringsliv, kommuner, landsting och andra intressenter uppnå en balans mellan intern och extern forskningsfinansiering

Framstående forskning Satsning på framstående forskningsmiljöer, Linnaeus University Centers, Lnuc Anpassning till det nationella resurstilldelningssystemet genom omfördelning, totalt 5 procent, mellan fakulteter utifrån forskningsprestationer (jämföra ”lika med lika”): bibliometrisk analys av extern bibliometriker externa forskningsmedel (utifrån SCB:s statistik) Internt strategiarbete med anledning av Familjen Kamprads stiftelse Rimlig balans i finansieringen av utbildning på forskarnivå och forskning

Framstående forskning, ekonomiska förutsättningar 2012 Utfall 2013 Budget 2014 Plan 2015 Bedömt 2016 Bedömt Anslag för forskning och utbildning på forskarnivå enligt budgetproposition för 2013 274 309 275 823 275 447 275 446 Forskningsproposition 3 000 4 000  Totalt 278 447 279 447

Framstående forskning, ekonomiska förutsättningar Strategiska medel till Linnaeus University Centers, regeringens strategiska forskningsområden, internationaliseringsarbete, samhällelig drivkraft Fortsatt stöd till senior forskning samt utveckling av tre forskningsmiljöer 2,5 procent av forskningsanslaget omfördelas mellan fakulteterna utifrån externa forskningsintäkter 2,5 procent omfördelas mellan fakulteterna utifrån bibliometrisk analys Samfinansiering av EU:s sjunde ramprogram beslutas och hanteras fr.o.m 2014 i sin helhet av fakulteterna, därmed har fakulteterna ansvar för all samfinansiering inom respektive område.

Samhällelig drivkraft Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska: uppvisa en mångfald av former för utbildnings- och forskningssamverkan med samhället vara en drivkraft för regionen

Samhällelig drivkraft Fortsatt utveckling av uppdragsutbildning Öka andelen forskningsbaserad nyttogörande kunskap Utveckling av företagsforskarskola (KK-stiftelsen) Öka inslagen av entreprenörskap i utbildning och forskning Nyinrättad avdelning inom universitetsförvaltningen, avdelningen för externa relationer, ett samlat stöd för att bland annat ge en ökad externfinansiering

Samhällelig drivkraft, ekonomiska förutsättningar Strategiska medel för att stödja forskning/forskningssamverkan Strategiska medel för utbildning beslutas under hösten 2013

Globala värden Mål enligt strategi 2010-2015 Linnéuniversitetet ska: vara en kunskapsmiljö som integrerar internationalisering, mångfald och hållbar utveckling vara en kunskapsmiljö som stimulerar öppenhet och kunskapsutbyte mellan olika länder, kulturer, åldrar och vetenskapliga discipliner  

Globala värden Stärka arbetet i områdena hållbar utveckling och lika villkor (kommittéer, nätverk) Utveckling av hållbarhetsbegreppet i relation till medarbetare och studenter Samtliga programstudenter ska erbjudas möjlighet att studera utomlands Öka antalet utresande lärare och forskarstuderande Översyn av utbytesavtalen (färre och mer strategiska samarbetspartners och nätverk) Ökad publicering i internationella forskningstidskrifter och peer review Öka internationell rekrytering av personal Fler internationella forskarkonferenser vid Linnéuniversitetet Öka rekrytering av avgiftsfinansierade studenter

Globala värden, ekonomiska förutsättningar Strategiska medel för att stödja forskningens internationalisering Strategiska medel för utbildning beslutas under hösten 2013

Verksamhetsstöd Innevarande år och för 2014 gäller ett fortsatt utvecklingsarbete där rektor gett universitetsdirektören i uppdrag att fortsätta utveckla universitetets verksamhetsstöd. Verksamhetsstödet organiseras på två nivåer, universitetsförvaltning och fakultetsförvaltning, och ska analyseras och utvecklas i kvalitet och effektivitet utifrån verksamhetens behov. Målet är att verksamheten utvecklas och effektiviseras inom befintliga eller krympande medel så att resurser och konkurrenskraft för utbildning och forskning ökar.

Universitetsbiblioteket Ansvarar för utveckling av verksamhetsstödet avseende flexibel utbildning Fortsatt utvecklingsarbete med Studieverkstaden (akademiska skrivande på svenska och engelska, texthandledning i svenska som andraspråk, språkstödsprogrammen permanentas)

Universitetsgemensamma funktioner, ekonomiska förutsättningar Ramen för universitetsgemensamma funktioner minskas med 3 Mkr till 290,5 Mkr I universitetsgemensamma funktioner ingår styrelse, rektor, internrevision, universitetspedagogisk enhet, studentkår, universitetsbibliotek och universitetsförvaltning.