Skolans samlade värdegrundsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Skola och arbetsliv i samverkan
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Hur tänka och göra som processtödjare
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Värsta presentationen
SET Social Emotionell Träning
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Elevdemokrati i praktiken
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
HBTQ-certifiering inom
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Skolutveckling tillsammans, Topp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
KRUT ATT GE PLATS.
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Skolans samlade värdegrundsarbete När både kunskaper och värden ges en central roll i undervisningen ökar måluppfyllelsen

En föreläsning om Hur normkritik kan stödja lärare i deras dubbla uppdrag, där värdegrund är en del av undervisningen och ska genomsyra skolans alla verksamheter Introduktion av skolans värdegrundsuppdrag Normkritik: Vad? Varför? Hur? Tips på övningar Avslutning – var befinner vi oss i dagsläget

Skolans värdegrundsuppdrag Skolverkets konkretiserande beskrivning av det samlade värdegrundsarbetet: Elever ska lära sig om demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet genom ett arbetssätt som präglas av möjligheter till inflytande och delaktighet, tillitsfulla relationer och en trygg arbetsmiljö, för att kunna delta i samhällslivet och bidra till samhällets utveckling.

Vad säger forskningen och skolverket om Värdegrundsarbetet i skolan? Ett samlat värdegrundsarbete där både kunskaper och värden ges en central roll i undervisningen ökar måluppfyllelsen (se Timperley, Håkansson & Sundberg samt Hattie). Enskilda insatser är otillräckliga Det främjande arbetet ska vara kontinuerligt Skolor saknar ofta en helhetssyn på det demokratiska uppdraget och det genomsyrar sällan undervisningen. Värdegrundsarbete genomförs ofta i skilda delar

Vad behövs för att en skola ska kunna utveckla ett brett värdegrundsarbete? En bred förståelse hos personal att många problemområden hänger ihop och att allt detta är delar av ett kvalitetsutvecklingsarbete. Det behövs ett brett arbete för att främja ett samarbetande skolklimat, tillitsfulla relationer och att gemensamma normer och värden etableras i verksamheten. För att det ska ske på en skola behöver skolans personal en utvecklad förståelse vad ett brett främjande värdegrundsarbete och ett normkritiskt förhållningssätt innebär. Skolverket rekommenderar kollegialt lärande och handledning. Långsiktigt, samlat och strategiskt arbete.

Vad behövs för att en skola ska kunna utveckla ett brett värdegrundsarbete? Skolledares engagemang är avgörande för utvecklingsarbetets resultat. De måste både i ord och handling prioritera frågan De som driver utvecklingsarbetet måste få mandat för detta om någon förändring ska ske. Personal behöver granska och reflektera över sina egna normer och sitt eget handlande. En förståelse och medvetenhet om att det finns ett antal praktiskt svårhanterliga värdekonflikter som lärare och annan skolpersonal har att hantera i sitt dagliga arbete Medvetenhet om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Vad behövs för att Skolorna ska utveckla de demokratiska kvaliteterna i undervisningen Det som behöver förbättras för att verkligen värdegrundsarbetet ska bli samlat och effektivt är; att de demokratiska kvaliteterna i undervisningen behöver stärkas exempelvis genom stärkt arbete med kritiskt tänkande som en del av undervisningen. Elevernas delaktighet och inflytande behöver stärkas genom att exempelvis praktisk demokratisk träning kombineras med deras kunskapsutveckling i olika ämnen. Dessutom behöver skolorna utveckla ett kritiskt förhållningssätt där normer, värden, traditioner och olika perspektiv synliggörs på skolan och i undervisningen. (Utifrån detta kommer min föreläsning handla om normkritik. Det räcker inte att föreläsa om orättvisor).

Normkritik – vad? ”jag kunde inte vara med på gympan för jag hade inte hunnit raka benen” Vad är en norm? Föreställningar, idéer och oskrivna regler som formar oss människor Makt - I en normmedveten förståelse är makt och normer tätt kopplade till varandra. Makt uppstår när normer kommuniceras. Idéer om vad som är normalt, önskvärt och sant skapar och återskapar normer och fördelar därmed makt. Normer är föränderliga – beroende av tid och plats Normkritik handlar om att synliggöra vilka osynliga regler som styr oss. Inom normkritiken ligger fokus på de normer som begränsar och som riskerar att upprepa normativa och förtryckande strukturer Normkritik handlar inte om normlöshet

Varför normkritik? Skapa utrymme i vårt varande och vetande. Ett normktitiskt perspektiv stärker elevernas analytiska förmåga. Synliggöra normsystem som ger upphov till utsatthet. Normkritiska perspektiv kan vara ett stöd och ge skolpersonal konkreta verktyg i skolans uppdrag med att hålla ihop arbetet med värden och kunskaper.

Varför normkritik och inte toleranspedagogik? Toleranspedagogik är ett fält som den normkritiska pedagogiken har kritiserat i sin utveckling. Toleranspedagogik utgår ifrån föreställningen att arbete mot förtryck, diskriminering och kränkande behandling inom skolan, kan lösas genom att personer som befinner sig i en normposition (som uppfyller många normer och i relation till detta rör sig relativt friktionsfritt genom livet) ska tolerera och acceptera den som bryter mot normer. Normkritiska perspektiv har pekat på att denna ansats bortser från att det innebär en maktutövning att tolerera. Inom toleranspedagogiken återupprepas också skillnader, där exempelvis hbtq- personer eller personer som rasifieras som icke-vita görs till ”den Andra” (Bromseth 2010:35).

Normkritiskt arbetssätt Nyfikna på oss själva https://www.youtube.com/watch?v=mkAnIidFz5E Gilla våra ”misstag” Möjliggörande makt – att vara pedagog handlar om att göra medvetna val. Att skapa utrymme snarare än att begränsa utrymme för eleverna att lära och vara de som de vill vara. Medvetna mikrohandlingar (inkludera löpande) – små medvetna förskjutningar i språk, reaktioner, urval av undervisningsmaterial. Normktitiskt pedagogiska val vid gruppindelningar, hur ordet fördelas i klassrummet samt hur uppgifter formuleras.

Normkritiskt arbetssätt/värdegrundsarbete Relativisera inte orättvisor – stoppa när elever eller andra förminskar (relativiserar) – vi ska arbeta för att främja jämlikhet för alla. Rättigheter är inte åsiktsfrågor – vi ska arbeta för att upprätthålla mänskliga rättigheter (se alla lagar och styrdokument) Använd inte biologiska förklaringar – orsakerna till skillnader (socialt eller biologiskt) är inte viktigt utan det handlar om att alla ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Stoppa kränkningar omedelbart – om någon blir kränkt och vi som pedagoger (personal) inte gör något innebär det en dubbel kränkning. Alla situationer är lärandesituationer. Likabehandling innebär inte att alla ska vara likadana – alla ska inte behandlas likadant utan alla ska ges lika möjligheter, förutsättningar, rättigheter och skyldigheter. (Alla kan t. ex inte äta samma mat av allergiska, kulturella eller religiösa skäl)

Tips på övningar och metodmaterial http://magdalenarosen.weebly.com/normkritiskt- vaumlrdegrundsarbete.html BlatteQueers i film Normkritisk spaning både för eleverna och oss som anställda. https://www.youtube.com/watch?v=nUYJKFhSuJw&t=61s

Vad händer på Skolan? Värdegrundsgrupp – är du intresserad av att vara med? https://www.youtube.com/watch?v=Mr_3-LSXZhQ&t=213s Kollegialt lärande ht-17 https://larportalen.skolverket.se/#/moduler/vardegrund/alla/alla https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/motverka- rasism HBTQ-certifiering?

Källor https://larportalen.skolverket.se/webcenter/larportal/api- v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/vardegrund/Gymnasiesk ola/302_Framja_likabehandling/del_05 http://www.levandehistoria.se/klassrummet/hbtq http://www.bjorkmanspedagogiska.se/normkritiskpedagogik/ https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild- publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2 Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3376.pdf%3Fk%3D3376