Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Advertisements

13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Hur blir du en medveten konsument?. Medveten konsument Konsumtionssamhällets uppbyggnad så att du förstår vilka mekanismer som ligger bakom. Koll på din.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
Hur man använder EasyWorship del 1
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
De sju intelligenserna
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
XX kommun Kommunikationsplan.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Konsumenträtt.
Prisinformationslagen
smslån utan kreditprövning
Formativt lärande.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Regler för upphandling
Arbetsformer XX vattenråd.
Etik- planering.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Soloföretagare 4 december 2015.
Direktupphandling av varor och tjänster
Köprätt I och II
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
Individuell energimätning och personuppgiftslagen
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Skyddsombud i Vision
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Gör reklam för lag & rätt
Propaganda Vad är propaganda?.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
PRODUKTUTVECKLING.
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter -
Påverka i förbundet Motionsskola
Hållbar utveckling måste vara
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Om Tro.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Marknadskommunikation Bestäm målet med kommunikationen Välj målgrupp Välj kanaler Utforma budskapet

Mål med kommunikationen Kunskapsmål Attitydmål Handlingsmål

Olika mediers interaktivitet Byt ut mot bilden på sidan 154

Kanalval – vid relationsmarknadsföring Personlig försäljning Telefonförsäljning Onlinemedier som webbsidor, communities, sociala medier m.m.

Kanalval – massmarknadsföring Reklam Press Radio TV Affischtavlor Direktmarknadsföring Sales Promotion Onlinemedier Information, PR och sponsring är också vanliga kanaler vid marknadsföring

Marknadsföringslagen − grunderna Gäller all marknadsföring av varor och tjänster Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed Informationen ska vara sådan att kunden kan fatta ett välgrundat köpbeslut

Marknadsföringslagen hänvisar till ett EU-direktiv EU har beslutat om en s.k. svart lista på 31 marknadsförings-åtgärder i två kategorier som alltid ska vara förbjudna Aggressiv marknadsföring är marknadsföring där trakasserier, tvång, fysiskt våld, hot eller annat aggressivt påtryckningsmedel används Vilseledande marknadsföring är sådan marknadsföring som påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut

Specificerade krav på marknadsföringen Reklamidentifiering Vilseledande marknadsföring Köperbjudanden Vilseledande förpacknings-storlekar Vilseledande efterbildningar Konkursutförsäljning Utförsäljningar Realisationer

Övriga regler i marknadsföringslagen Jämförande reklam Obeställda produkter Förmånserbjudanden Garantier Information

Reklamombudsmannen bedömer könsdiskriminerande reklam Reklamombudsmannen behandlar alla frågor kring etik och könsdiskriminerande reklam. Vid bedömning av könsdiskriminerande reklam använder Reklamombudsmannen Internationella Handelskammarens ICC marknadsföringskoder. Könsdiskriminerande reklam är Reklam som fastställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses uppenbart kränkande Reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna eller på något annat sätt är nedvärderande och där ena könet framställs på ett schabloniserande sätt

Sammanfattning kapitel 11 Framgången för ett företag beror till mycket stor del på hur väl det lyckas med sin marknadskommunikation. Hur kommunikationen fungerar brukar man beskriva med en enkel kommunikationsmodell. Den klassiska kommunikationsmodellen bygger på envägskommunikation och den passar bra när man talar om massmarknadsföring. När budskapet förmedlas via en ambassadör eller opinionsbildare kallas det tvåstegsmodellen. Handlar det däremot om relationsmarknadsföring vill företaget uppnå en dialog med kunden och då måste kommunikationen vara tvåvägs – där företaget och kunden växlar i rollen som sändare och mottagare. Målet för all marknadskommunikation är att öka företagets försäljning på kort eller lång sikt. Detta mål kan uppnås via följande delmål: kunskapsmål: att öka kunskapen om företaget och dess produkter attitydmål: att skapa positiva känslor/reaktioner till företaget och/eller dess produkter handlingsmål: att få fler att pröva företagets produkter Alla mål bör formuleras på ett sådant sätt att de kan utvärderas.

Sammanfattning kapitel 11, forts. Ett företags resurser räcker vanligtvis inte till att bearbeta alla i kundgruppen på en gång. Dessutom är det sällan lyckat att bearbeta alla med samma budskap. Därför brukar man endast bearbeta en del av kundgruppen åt gången: målgruppen för kommunikationen. Vid planering av kommunikationen måste man ta ställning till följande frågor: Ska vi bearbeta gamla eller nya kunder? Vilka kunder ska vi prioritera? När målet och målgruppen väl är valda är det dags att planera hur kommunikationen ska gå till. Följande kanaler kan företaget använda för att nå sin målgrupp: Personlig försäljning – Reklam Sales promotion – Information och PR Onlinemedier – Relationsförstärkande medier Sponsring – Direktmarknadsföring

Sammanfattning kapitel 11, forts. Vid relationsmarknadsföring sker kommunikationen främst med interaktiva medier som personlig försäljning och onlinemedier. Även direktmarknadsföring kan passa här. Med interaktiva medel kan företaget få en dialog med kunden och den är nödvändig för att bygga långsiktiga relationer. För att bl.a. bygga upp ett varumärke använder man sig av massmedier, t.ex. reklam. Vid massmarknadsföring använder företaget sig framförallt av massmedier som reklam, direktmarknadsföring, onlinemedier, sales promotion, sponsring, information och PR. Dessa medier når många på en gång, vilket är huvudsyftet. Men många företag som arbetar med massmarknadsföring använder sig även av interaktiva medier för att bygga kundrelationer. Gränsen mellan massmarknadsföring och relationsmarknadsföring är således relativt flytande och allt fler företag satsar numera på kundrelationerna. .

Sammanfattning kapitel 11, forts. Marknadsföringslagen har tillkommit för att skydda konsumenter och näringsidkare mot otillbörlig marknadsföring. Lagen innehåller en generalklausul, regler om aggressiv och vilseledande marknadsföring utifrån ett EU-direktiv samt ett antal paragrafer med förbud eller förtydliganden om vad som är tillåtet. I lagen framgår bl.a. att reklam ska vara identifierbar och får ej vara vilseledande förpackningar inte får vara vilseledande produkter inte får efterlikna andra företags produkter så att förväxling kan ske ord som ”konkursutförsäljning”, ”utförsäljningar”, ”realisation”, ”förmånserbjudande” etc. inte får användas på ett vilseledande sätt. Marknadsföringslagen har också regler om säljarens information om garantier samt att säljaren kan åläggas lämna information till sina kunder. Reklamombudsmannen har ersatt Marknadsetiska rådet och Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam. Reklamombudsmannen ska bedöma anmäld marknadsföring utifrån Internationella Handelskammarens krav på reklam och publicerar namnen på de företag som bryter mot dessa regler.