Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Kristina Bäck VFU-handläggare
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Studiebesök Stockholm, vinster:
Rektor Malmö Borgarskola
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Välkommen till ESF:s seminarium
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Digital portfölj i lärarutbildningen
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Hur kan vi förstå begreppet?
Formativt och Summativt
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Positiva fakta om lärarutbildningen
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Fördjupning och examination av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Klagshamns rektorsområde
Svenska – skriva berättelser
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016 16-11-28 Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016 Försöksverksamhet med övnings(för)skolor 2014 -2019 Uppföljning och utvärdering av övningsskolor

Program 08:30 – 09:30 Aktuellt- UKÄ – Ramverk för bedömning LS-utvärdering SWOT-analys Exempel från Helsingborgs kommun 09:30 -10:00 Kaffe 09:50-11:20 Samtal i grupper – Samtliga övningsskolor 11:20 -12:20 Lunch 12:30 -14:00 Samtal i grupper –Övningsskolor som deltagit sedan hösten 2014 och 2015 14:00 -15:00 Återsamling D 138 Nätverk: MAHGUEST Lösen: malmouniversity Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

UKÄ Koncentration Samverkan Kompetens UKÄ utvärderar försöksverksamhet med övningsskolor UKÄ utvärderar kvalitetsaspekterna Koncentration Samverkan Kompetens Delrapport presenteras i början på 2018 Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Ramverk FÖ GL ÄL KPU YRK Inledande seminarium Lärandemål 1-3 Trepartssamtal Examinerande seminarium Självvärdering Lärandemål 4 Handledarens bedömningsunderlag Lärandemål 1 -3 Studenten skriver en text om kunskaper och färdigheter att särskilt arbeta med i kursen. Texten ska skrivas i relation till den självvärdering studenten gjorde i förra kursen (från kurs 2). Samtalet har ett formativt syfte. Studenten ska reflektera över och själv värdera sin praktik och professionsutveckling. Samtalet ska dokumenteras. Kollegialt samtal baserat på egen dokumentation. Studentens analys- och reflektions-förmåga prövas. Det kollegiala samtalet baseras på egen dokumentation. I en text definierar studenten sitt behov av ytterligare kunskap kompetens utifrån värdering av de egna insatserna i kursen. Handledarens bedömningsunderlag består av två delar, en summativ bedömning av studentens prestationer i kursen och en formativ respons som beskriver vad studenten behöver utveckla. Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Ramverk för bedömningsprocessen i verksamhetsförlagd utbildning Ramverket gäller från januari 2017 Prövas och utvärderas hösten 2017 Ramverket gäller för antagna från 2015 och kan med fördel användas till alla studenter Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

SWOT-analys LS- redovisar sin utvärdering Kriterier i tilläggsavtal som vi särskilt behöver arbeta vidare med Koncentration – Samverkan – Kompetens Samtal med fokus på kriterier 5,6 fm Samtal med fokus på kriterier 3,4,7 em VI + DOM – Samverkan = VISDOM Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Återsamling Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Hur arbetar vi vidare? LS-handlingsplan 2017 Hur utvecklar vi försöksverksamheten vidare? Halva vägen – Vilken riktning? –Vad ska omprövas? – Vad satsar vi på att fördjupa? Hur återkopplar vi kvalitetsaspekterna? Hur försäkrar vi oss om att försöksverksamheten med övningsskolor håller god kvalité och organisation? Koncentration – Samverkan - Kompetens VI + DOM – Samverkan=VISDOM Att tänka gammal tanke går fort. Att tänka en ny tanke och agera utifrån den tar mycket längre tid. Svärd(2002) Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Koncentration Nya rutiner för placering av nya studenter i T1 – koncentrationen på övningsskolorna ökar Vilken studentvolym för att ge god kvalitet? Vad menar vi med god kvalité? Återkoppla till skolorna Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Samverkan Samverkan med övningsskolor LS-kontakt -Har vi satsat på en resurs som ger det samarbete som vi eftersträvar? Studenternas och skolornas utvärderingar av studentutbyte sammanställs. Första året en ingång – struktur för att utbytet utvärderas av samtliga studenter och handledare på övningsskolorna Samverkan kring examensarbetet tydliggörs Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Kompetens Implementering av Ramverk för bedömningsprocessen – tydliggöra implementeringen Utlokaliserad handledarutbildning – fördjupade seminarier implementering av ramverk för bedömning Erbjuda fler handledardagar Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Visioner Försöksverksamheten bygger på att lyfta fram goda erfarenheter som har möjlighet att leva vidare efter projektet avslutas Studenterna ska kunna förvänta sig ökad kvalitet på en övningsskola (UKÄ) Samverkan ska bygga på strukturer som stärker och kvalitetsutvecklar vfu i lärarutbildningen Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28

Tack för idag! Skicka in minnesanteckningar till: Inger.mauritzson@mah.se Uppföljning och utvärdering av övningsskolor 16-11-28