Gymnasieskolor kommunala och fristående

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Välkomna till en dag om eArkiv
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Länsgemensam ledning i samverkan
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Forsknings- och utbildningsstrategi
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Utbildningsförvaltningen
Möte fristående förskolor
Skolan som arena för psykisk hälsa
Modersmålsråd 15 februari
Fristående grundskolor
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Information vid överlämnandekonferens
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Utvärdering Socialfonden
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Presentation fristående förskolor
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Dialogmöte förskoleklass
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Gymnasieskolor kommunala och fristående Katedralskolan Utbildningsförvaltningen 21 april 2017

Innehåll Information vid stora händelser Information från Systemstöd Information från Individstöd Gymnasiemässan Kvalitetsrapport pedagogisk verksamhet Uppsala

Information om stora händelser Nämnden önskar få information från förskolor och skolor då något anmärkningsvärt händer på skolan. Kommunikationsansvarig för utbildningsförvaltningen har fått ansvaret att förmedla inkommen information till politikerna i nämnden. Förvaltningen vore tacksam för om fristående enheter också kan informera kommunikationsansvarige vid händelser. staffan.ceder@uppsala.se

Information systemstöd Annbritt Öqvist Utbildningsförvaltningen 20 april 2017

Övergångar mellan skolformer sophie.boekhout@uppsala.se Utbildningsförvaltningen 20 april 2017

Revidering i läroplanerna (2016) ”Förskoleklassen, fritidshemmet och skolan ska samverka på ett förtroendefullt sätt med varandra och förskolan för att stödja elevernas utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv. Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i elevernas utveckling och lärande. Skolan ska även samverka med de gymnasiala utbildningar som eleverna fortsätter till. Det ska även finnas samarbetsformer som syftar till att förbereda eleverna och deras vårdnadshavare inför övergångar.”

”Information om innehållet i utbildningen” Kännedom om skolformernas olika förutsättningar och arbetssätt, även inom skolformer (lågstadiet/mellanstadiet/högstadiet) Kunskap om den specifika avlämnande förskolan/skolans organisation och arbetssätt som stödjer eleverna (t ex tvålärarsystem, mindre grupper mm) Kunskap om elevernas arbete på gruppnivå och individnivå Kunskap om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd, även med hög frånvaro

Arbete pågår En projektgrupp på utbildningsförvaltningen arbetar för att kunna hjälpa skolor och förskolor med implementeringen Ta fram material med förslag och goda exempel Tidigare blanketter för övergångar är reviderade och finns på www.utforare.uppsala.se Pilotprojekt med pilotförskolor och skolor, alla skolformer och fristående representerade

Pilotprojektet Vad är relevant information? Pilotprojektet testar övergångsmaterial och gör en förstudie på teknisk lösning för att tillgängliggöra materialet mellan skolor Mottagarskolorna ska se informationen som ett stöd i arbetet och planeringen för de nya eleverna Övergångarna ska fungera för alla elever, inte bara elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd

Pilotprojektet Har bland annat kommit fram till: Likvärdigheten viktig – kan inte vara personberoende utan måste finnas i skolans rutiner Informationen försvinner ofta på vägen mellan grundskola och gymnasium Mall kan användas för mottagandesamtal eller avslutande samtal, avlämnande/avslut dock viktigt Viktigt med information om tidigare frånvaro

Plan för hösten 2017 Fokus på två områden: Information om vikten av en god övergång med material från Skolverket, samt forskare på området – diskussion Ta fram material med förslag och goda exempel till skolorna Två workshops, oktober och december En ansvarig per skola/förskoleområde som får i uppgift att sprida kunskaper och driva skolans/förskolans arbete med övergångar Uppföljning av senaste övergången VT-17 till HT-17 I workshop nr 1 är fokus på område 1 ovan – överföra kunskap och diskutera den – sedan gå tillbaka och sprida dessa på egna förskolan/skolan I workshop nr 2 (december) kommer man att ta tillvara pilotprojektets erfarenheter och tillsammans i workshopsen skapa material till skolor och förskolor vad gäller relevant information att överföra, samt hur man kan arbeta med övergångar på egna skolan/förskolan

Plan för våren 2018 Alla förskolor och skolor får ta del av material som ”övergångsansvariga” varit med och tagit fram i workshops Arbete på förskolor och skolor med att anpassa detta till egna skolan, förbereda aktiviteter såsom möten, besök, ev avslutande samtal mm. Även att ev revidera skolans/förskolans rutiner vid övergångar. Projektgruppen stöttar skolornas/förskolornas arbete via ”övergångsansvarig” person Uppföljning av arbetet sker i september 2018

Strategisk plan för närodlade råvaror och ekologisk mat Målet är ett av åtta etappmål i Uppsala kommuns miljö- och klimatprogram Uppdrag till kommunala enheter och inspiration för fristående

Definition av ekologiska livsmedel Till ekologiska livsmedel räknas mat och dryck certifierade enligt EU- ekologiskt, KRAV eller likvärdig certifiering. Undantaget är fisk och skaldjur som inte certifieras av EU-ekologiskt. För viltfångad fisk och skaldjur finns miljöcertifieringen MSC, Marine Stewardship Council. KRAV certifierar både viltfångad och odlad fisk och skaldjur men än så länge är utbudet begränsat. Tills vidare räknas MSC-certifierade produkter till ekologiska livsmedel.

Ekologiska livsmedel som används idag som inte innebär så stora kostnader Mjölk Hårt bröd Pasta, ris, mjöl Tomatkross Vissa grönsaker Gula ärtor Vissa verksamheter: bananer Fisk, msc-märkt Färsk nötfärs

Uppföljning av avtalet med måltidsservice 2016 var 35 procent av livsmedelsköpen ekologiska 2017 ska 42 procent av livsmedelsköpen vara ekologiska 2023 ska målet om 100 procent ekologiska livsmedelsköp nås

Metoder i kommunen för att nå målet Handlingsplan finns för det gemensamma arbetet Inköpsstatistik genomförs för ekologiska livsmedel Börjat initialt med inköp som visar en liten skillnad i budget På menyer ökar andelen gröna rätter i takt med att den ekologiska andelen inköp ökar

Gemensamma aktiviteter på gång som berör utbildningsförvaltningen En egen dag för EKO-mat för hela kommunen Satsning för att vinna kategoring ”årets hållbara skolmatskommun” i tävlingen White Guide Junior Sökt externa projektmedel för att utveckla arbetet där behov och idéer samlas in under våren

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Placerade studenter våren 2017 Förskola: 154 varav 51 i fristående Grundskola: åk F-6 150 varav 9 i fristående, åk 7-9 60 varav 9 i fristående Gymnasieskola: 61 varav 15 i fristående Utökat antal platser och fler förfrågningar från andra lärosäten medför att fler lokala lärarutbildare behövs. Om andra lärosäten hör av sig om VFU-studenter, hänvisa alltid till VFU- samordnarna i Uppsala kommun: katarina.hallenberg@uppsala.se christina.belin-marmen@uppsala.se

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Ersättningen till lokal lärarutbildare höjs från och med vt-17 från 165 kr till 175 kr per dag och student. Ersättningen går till skolan. Vid arbetsplatsförlagt lärande behöver elever på gymnasieskolan Katedral och Kompetensutvecklingsinstitutet (APL) placering hos barnskötare. Cirka fyra veckor. Ingen ersättning utgår för APL. VFU-samordnarna skickar förfrågan om APL- plats i förskolan

Information individstöd Giggi Thomson Utbildningsförvaltningen 20 april 2017

Enheten för flerspråkighet Beställning av studiehandledning till läsåret 2017-2018 skall inkomma till EFF senast 15 maj för befintliga elever

Konsultativt stöd (KONST) Överlämning mellan grundskola och gymnasieskolan pågår. Blanketter finns på www.konsultativtstod.uppsala.se . Gäller alla elever i behov av särskilt stöd som kräver någon form av anpassning tex även dyslexi. Skickas in till KONST Den ”pedagogiska överlämningen” är även ett underlag för placering på IM-program Gymnasiesamordnarna arbetar med urvalet av elever som ska få extra stöd i övergången till nationell program. Kommunala aktivitetsansvaret har gått över till KONST och arbetet har påbörjats.

Elevhälsans centrala enhet (ECE) Alla vaccinationer ska  registreras i Vaccinationsregistret. Kolla gärna det med din skolsköterska, det är en skyldighet att rapportera in genomförda vaccinationer. Det är viktigt för att vi ska få en rättvisande statistik i Sverige. Elever som inte fått fullständig vaccination ska erbjudas kompletterande vaccinationer upp till 18 års ålder, så t.ex. flickor som inte vaccinerats mot HPV måste skolsköterskan erbjuda vaccin. Detta görs lämpligen i årskurs 1 eftersom det ska ges tre doser. Regionen betalar vaccinet för HPV.

Forskning hemmasittare UBF ledningsgrupp har ställt sig positiva till ett EU-övergripande forskningsprojekt med Uppsala universitet gällande hemmasittare. Beslut i höst om Sverige/Uppsala får delta. Tio länder deltar, utsedda utifrån att de har liknande skolstruktur. Nio skolor skall delta - forskning på tre grundskolor med nior, tre gymnasieskolor med yrkesprogram och tre gymnasieskolor med högskoleförberedande program. En av de tre skolorna får inga särskilda insatser (kontrollgrupp), en skola får övergripande insatser, en skola får både övergripande och riktade insatser

Forts. hemmasittarforskning. Projektet ska pågå i tre år varav det första är ett förberedelseår och det sista ett utvärderingsår. Insatserna görs av universitetet och bekostas av dem. Skolorna som deltar ska upplåta lokaler och vara behjälpliga i planeringen av insatserna. För detta får skolan ett engångsbelopp på 50 000 kr.

Uppsalaprojektet ”Ökad skolnärvaro” Projekt inom ramen för PRIO-medel. (Statliga medel för projekt/åtgärder som främjar arbete som innebär samverkan mellan kommun och region Uppsala). Projektet pågått juni 2016 till april 2017. En heltid projektledare. 11 case uttagna och intervjuade inkl. alla inblandade. Projektredovisning framtagen tillsammans med arbetsgrupp. Redovisning samt förslag på åtgärder presenterade för styrgrupp (direktörerna för UBF, SCF, OMF) i mars 2017.

Framtagna brister Bristande kartläggning av orsaker till frånvaron Avsaknad av eller bristande rutiner (inom skolan och socialtjänst) Bristande kompetens om målgruppen, bemötande och möjliga åtgärder Bristande samordning För sena insatser.

Målbild Individuellt anpassade insatser Rätt insatser i rätt tid Vårdnadshavare/barns delaktighet Samordning/helhetstänk

Förslag till åtgärder Kompetenssatsningar Övergripande ledningsgrupp för skolnärvaroprojektet Centrala skolnärvarorutiner Namngiven samordnare på skolan för eleven Samordnad skolplan för elev Samordningsfunktion/koordinatorer Ytterligare åtgärder utifrån identifierade utvecklingsområden

Tänkt process

Genomförande Preliminära kostnader: Tre samordnare/koordinatorer PRIO-pengar under HT 2017. Pengar från sociala investeringar 2018-2019 Region Uppsala kontaktas för att vara delaktiga (BUP, HAB)

Gymnasiemässan 2017 Ny projektorganisation. Styrgrupp med kommunal och fristående huvudman Operativ arbetsgrupp Projektledare Målsättningen är att stärka verksamhetsperspektivet och möjliggöra en större branschmedverkan och ”prova på” verksamhet.

Kvalitetsrapport pedagogisk verksamhet Systemstöd Utbildningsförvaltningen 20 april 2017

Inbjudan till informationsmöte i maj Tisdagen den 30 maj kl 9.00-10.00 Lokal: Stadshuset