Vägen mot nya skolor i Borgå – kohti uusia koulrakennuksia Porvoossa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lärandeprojekt Italien 7-12 maj Gianluca Catugno Musikterapeut Kompositör Musiker Grundare till KAOS -lab Musiklärare Delaktig i projektet FFF-
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Dagordning föräldraråd 2/6
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
7.Nordiske Kongres for synspaedagogik
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Mot framtidens utbildning & lärmiljöer!
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTER UTVÄRDERINGSRAPPORT 2014.
Förordningstext Speciallärarexamen
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Åk 7 ACE BILDKONST Elevvisioner för lärmiljöer av Johanna Stenman, bildkonstlärare, Hagelstamska skolan Bild: Peter Tillberg 1972: ”Blir du lönsam lille.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå VOV (VI OCH VÄRLDEN) BORGÅ UTBILDNINGSTJÄNSTERNAS INTERNATIONALISERINSPLAN.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Modersmålsråd 15 februari
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Samarbetsförhandlingar januari 2014
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Samverkansråd
Enkät i gymnasieskolan
Föräldrainformation av familjewebben
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Vägen mot nya skolor i Borgå – kohti uusia koulrakennuksia Porvoossa Tiina Välikangas 6.10.2015 Vägen mot nya skolor i Borgå – kohti uusia koulrakennuksia Porvoossa

Bakgrunden till projektet – Taustaa Projektille 1/2 Borgå utbildningstjänster har gjort en utredning under åren 2013-2014 angående det svenskspråkiga skolnätverket. Bakgrunden till utredningen är inneluftsproblem i många skolfastigheter under de senaste åren. Dessutom är några av skollokalerna i ett så dåligt skick att det inte lönar sig att renovera dem, en bättre lösning är att bygga nytt. Elevantalprognoser visar också att antalet svenskspråkiga elever kommer att gå ner i framtiden. Nu 13 grundskolor, i framtiden 9 grundskolor

Bakgrunden till projektet – Taustaa Projektille 2/2 Utredningens resultat och förslag har diskuterats öppet i Borgå och invånarna har haft möjlighet att kommentera förslagen. Processen har behandlats politiskt i utbildningssektionen, bildningsnämnden och stadsfullmäktige. Enligt de beslut som nu finns på bordet kommer vi att bygga tre nya skolfastigheter i Borgå under den närmaste framtiden. Målet var att de nya fastigheterna blir färdiga under åren 2016-2017. Tidtabellen lever ännu... En ypperlig möjlighet att tänka i nya banor!

Projektskolor – Projektikoulut Tolkis skola Årskurserna 1-6 + dagis Innebär sammanslutning av att Gammellbacka och Tolkis skolor Vårberga-Kevätkumpu bildningscentrum Både svensk-och finskspråkig undervisning för årskurserna 1-6 + förskola under samma tak Möjligen också annan verksamhet: bibliotek, ungdomstjänsterna s.k. ”Västra enhetsskolan” i Näse (omfattar årskurserna 1-9 och dagvård) Borgå stads första svenskspråkiga enhetsskola + dagis Innebär sammanslutning av Strömborgska skolan (åk7-9), Näse skola och Saxby skola (åk 1-6) Renovering av Lyceiparkens skola (åk 7-9) och Grännäs skola (1-6) Innebär att Kråkö skolas personal och elever flyttar till Grännäs.

Projektets mål – projektin tavoitteet 1/2 Vårt mål är hitta svar på hur en välfungerande och trivsam inlärningsmiljö skapas. Planera nya skolutrymmen och deras inlärningsmiljöer så att de kommer att motsvara framtidens kriterier för en trygg, fungerande, ändamålsenlig och inspirerande inlärningsmiljö som tar hänsyn till både personalens och elevernas behov. Lokaler som stöder inlärning, motivation och trivsel. Flexibla utrymmen som kan anpassas till undervisningens och inlärningens olika behov Sådana utrymmen och inlärningsmiljöer som kan användas även för annan verksamhet (för- och eftermiddagsverksamhet, skolornas klubbverksamhet, aktiviteter under rasterna, biliotek osv.) En inlärningsmiljö som stöder samarbete och förändringen i skolans verksamhetskultur.

Projektets mål – projektin tavoitteet 2/2 Därtill skall inlärningsmiljön stöda pedagogisk ledning och nätverkande mellan skolan och världen utanför skolan. I takt med nybyggandet framskrider också den lokala läroplanprocessen 2016 vilket kommer att stöda de principer och förändringstankar som krävs av ”framtidens skola” i den nya läroplanens anda.

Projektplanen – projektisuunnitelma 1/ 10 Steg 1: Vi grundar en arbetsgrupp vars uppgift är att målmedvetet planera, organisera och följa upp utvecklingsarbetet. Stadsdirektörens beslut om arbetsgruppen 14.10.2014 Medlemmarna i gruppen Fyra möten hittills På våren 2015 grundades undergrupper för att underlätta planeringen. Se t.ex. Funderingar av rektorn i Vårberga skola http://rektornfunderar.blogspot.fi/ http://www.pearltrees.com/leckis

Projektplanen – projektisuunnitelma 2 / 10 Steg 2: Arbetsgruppen besöker föregångarskolor för att bekanta sig med moderna inlärningsmiljöer. Vanda-Vantaa: Aurinkokiven koulu planer/ritningar 12/2014 Dickursby skola i Vanda 12/2014 Borgå stads egna skolor: Hamari och Albert Edelfelt skola 1/2015 Hagelstamska skolan i Grankulla 9/2015, en nyrenoverad skola Danmark-Tanska: Viborg 12/2014 SETT-mässan i Stockholm 4/2015: It-lösningar, lärmiljöer, möbler och skolbesök Vitra Brotorp Resan till Uleåborg planeras: Ritakallion koulu, Kastelli ja Mäntykangas

Projektplanen – projektisuunnitelma 3 / 10 Steg 3: Arbetsgruppen konsulterar sakkunniga och forskare och lär sig från olika seminarier och kurser Rådgivning av bl.a. Marko Kuuskorpi Kuuskorpis doktorsavhandling & annan litteratur Active Ergo StealCase pedagogisk huvudplanerare på besök 10/2015 Seminarium om Framtidens skola 15-16.4.2015 Way to Go seminarium, Innostavat oppimisympäristöt oppimisen tukena, Borgå 10/2015 Rektorsdagarna i Borgå 8.-9.10.2015 Hur skapar vi en enhetsskola? Besök på Kvaba, AE och Gammelbacka-planer, Kullo INNO-seminarium 9/2015 (oppimisympäristöjen uudistamiseksi) Skolutvecklingsnätverk (Majakka/Fyren)

Projektplanen – projektisuunnitelma 4 / 10 Steg 4: Arbetsgruppen/rektorerna för de nya skolorna arrangerar tillfällen där vi diskuterar byggprojekten med de blivande skolornas undervisningspersonal. Seminarium med personalen för Kevätkumpu-Vårberga om verksamhetskultur & öppen inlärningsmiljö Seminarium med hela den blivande nya skolas personal (VE-skolan) Gammelbacka och Tolkis skolorornas personal påbörjade arbetet med verksamhetskuturen 9/2015

Projektplanen – projektisuunnitelma 5 / 10 Steg 5: Dessutom arrangerar arbetsgruppen seminarier och diskussioner inför en större publik, så att alla som har intresse av våra nya skolor har möjlighet att delta. Presentation av Mattlidens skola i Esbo (en enhetskola) 10/2015 Öppen tillställning med presentation och diskussion, Ca 50 föräldrar + lärare, en politiker var med Hem och skola förening från Mattlidens skola En träff med Hem och skola förening från Strömborgska, Saxby, Gammelbacka och Näse skolor Bl.a. om informationsgång Tillställningar med föräldrar, föräldraförening och invånare från Kevätkumpu-Vårberga

Projektplanen – projektisuunnitelma 6 / 10 Steg 6: Arbetsgruppen/rektorerna ordnar också t.ex. workshops för elever, så att de kan ta del i själva planeringen. Eleverna skall komma med sina egna bidrag och förslag om framtidens skola/drömskola. Enkät om Framtidens skola & LP2016, läsåret 2014-2015 Elevernas bidrag från förskolan och åk 1-6 Enkät till eleverna i åk 7-9 https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/ku/ops-ty%C3%B6/aa/ojtkktov/ojtk https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/ku/ops-ty%C3%B6/aa/ojtkktov/lofsp VE-skolan Alla elever har svarat på en enkät och grupparbete med mindre elever En elevgrupp som tar ställning till planerna.  Kevätkumpu-Vårberga Eleverna kommer med senare Planering av utrymmena i workshops Föräldraföreningens kampanj om Drömskolan

Projektplanen – projektisuunnitelma 7 / 10 Steg 7: Vi strävar efter att utveckla undervisningens innehåll och metoder så att dessa tillsammans med de nya fysiska inlärningsmiljöerna främjar inlärning och höjer inlärningsresultat. Fortbildning via Osaava-Kunnig Arbetsgrupper/Team som utvecklar t.ex. matematikundervisning och läsning & skolspråk, motion i skolan. IKT-lösningar med Microsoft Pedagogisk utveckling med IT Hurdan IKT-infrastruktur stöder pedagogik? Teknologiskt ledarskap i skolan Globalt nätverkande tillsammans med150 skolor överallt i världen I samband med LP 2016 processen T.ex. LP-arbete med hela personalen från VE-skolan

Projektplanen – projektisuunnitelma 8 / 10 Steg 8: Skolorna involverar elever i högre grad att ta ansvar för sin egen inlärning. Vi involverar elever också att ta del i skolornas utvecklingsfrågor och beslutsärenden. Vi vidareutvecklar modeller för att stöda elever i deras skolgång samt för att förebygga utslagning. KOTA-projekt (utbildningsmässig jämställdhet) Samarbets- och delaktighetsteamet i Borgå I samband med LP2016-processen

Projektplanen – projektisuunnitelma 9 / 10 Steg 9: Vi strävar efter att hitta bra lösningar och nya pedagogiska modeller för att kombinera verksamhet med olika verktyg i utrymmena. Olika IT-lösningar Martela: möbler och lösningar ISKU fabriksbesök i Lahtis StealCase -möbler Vårberga skolan och Kevätkummun koulu: Schemaläggning: t.ex. matte och modersmål på samma tider -> flexibla undervisningsgrupper Kompanjonlärarskap Speciallärare med i klassen Projektet gällande multilitteracität i samarbete med Helsingfors universitet Utarbetning av digitalt materialt i matematik Pekplattor i undervisningen läsåret 2014-2015

Projektplanen – projektisuunnitelma 10 / 10 Steg 10: Under processens lopp skapar vi en modell / skriver en rapport om allt vi lärt oss angående utvecklandet av inlärningsmiljöer / vägen till nya

material - materiaalia https://fi.padlet.com/tiina_valikang1/1mal4f5euv5m http://www.pearltrees.com/leckis   http://rektornfunderar.blogspot.fi/ Framtidens skola och LP2016 / Poplet https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/ku/ops-ty%C3%B6/aa/ojtkktov/ojtk https://peda.net/porvoo-borg%C3%A5/ku/ops-ty%C3%B6/aa/ojtkktov/lofsp

Tilläggsmaterial - lisämateriaalia Elevenkätens resultat från blivande VE-skolan