”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Kompetensförsörjningen lyft idag som en av de viktigaste faktorerna för tillväxt: •Att svårigheten att rekrytera kompetent personal är ett av de främsta.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Länets kommuner i samverkan
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Vägen mot e-samhället”
E-hälsa och strategisk IT
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Regional samverkan och regional portal? KSLs arbete under 2014.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Digitaliseringstöd Primärvård Sammanfattning VIP råd 19 okt
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Competence Academy – Public Sector
Vad innebär regionbildningen?
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Förhållningssätten.
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
Digitalt först med användaren i fokus
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Kommundirektören och digitaliseringen
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
E-vägledning under utveckling
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

”Digitaliseringen förändrar i grunden hur vi kommunicerar, interagerar och konsumerar. Med Regional digital agenda för Stockholms län vill vi från offentlig sektor ta vårt ansvar för den digitala framtiden” Digitalisering pågår

DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN ”Digitalisering av offentlig sektor kan bidra till att bättre möta invånarnas behov när det gäller sammanhållen och lättillgänglig service”

Trafiken.nu är en webbtjänst med information om trafiken i Stockholmsområdet. Huvudmålgruppen är pendlare som får en samlad och aktuell bild av trafikläget oavsett om man åker bil, motorcykel, promenerar, cyklar eller åker med kollektivtrafiken.

”Digitaliseringen medför förändringar som i grunden DEN DIGITALA MARKNADEN ”Digitaliseringen medför förändringar som i grunden ändrar spelreglerna för näringslivet. Information och innehåll finns idag tillgängligt när som helst, var som helst och på vilken enhet som helst”

2016 genomfördes Open Hack Stockholm – en utvecklingsarena med fokus på hur öppna data kan användas för att skapa en öppnare stad samt öka inkludering och interagerande mellan olika generationer.

”Digital kompetens är idag en förutsättning för att DEN DIGITALA KOMPETENSEN ”Digital kompetens är idag en förutsättning för att alla ska kunna vara delaktiga i samhällslivet”

Fjärrundervisning sker redan i flera skärgårdsskolor Fjärrundervisning sker redan i flera skärgårdsskolor. Utveckling av digitala pedagogiska metoder samt hur man klarar lärarkompetens och rekrytering sker i flera forum. 2016 stod Länsstyrelsen i Stockholm värd för ett seminarium på detta tema som Nordiska skärgårdssamarbetet arrangerade.

”Idag förväntar sig regionens invånare i allt högre utsträckning att, DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN ”Idag förväntar sig regionens invånare i allt högre utsträckning att, var de än befinner sig, ha tillgång till samma information, samma tjänster och likvärdiga möjligheter till kommunikation”

Genom projektet Serverat kan kommuner ansluta sig till en framtagen checklista så att de som vill starta restaurang kan gå igenom de nödvändiga tillstånd som behövs för att starta och driva restaurang i respektive kommun. .

Vår digitala agenda Fokus på de områden som är kritiska för en nivåhöjande utveckling i vårt län – områden där vi vill göra skillnad

BÄST i världen på att se och fullt ut använda Vårt uppdrag BÄST i världen på att se och fullt ut använda digitaliseringens alla möjligheter

BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Våra fyra områden Möta invånarens och omvärldens förväntningar på förändring och utveckling i verksamheterna. Alla som kan, vill och vågar välja att vara digitalt delaktiga ska ges förutsättningar. Den riktigt stora tillväxtpotentialen ligger i att hela näringslivet kan använda digitaliseringens alla möjligheter. DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN BÄST En väl utbyggd och fungerade digital infrastruktur är själva grunden för all digital utveckling DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN

BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Våra 14 mål Användarnas behov och bred aktörssamverkan är utgångspunkten för allt digitalt utvecklingsarbete i Stockholmsregionen I Stockholmsregionen finns en digital tillgänglighet dygnet runt, 24/7 Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Det finns gemensamma lägesbilder som möjliggör väl informerad och koordinerad planering och genomtänkta beslut Samverkan med akademin kring den digitala utvecklingen är väl utvecklad. Akademin har en viktig roll att tillgängliggöra ny kunskap och teknik BÄST Grundskolor och gymnasieskolor förser sina elever med en digital kompetens som efterfrågas av arbetslivet Stockholmsregionen är den självklara platsen för innovativa företag att utveckla och pröva digitala tjänster och produkter i Samtliga invånare, företagare och offentlig sektor har tillgång till fast och mobil bredbandsuppkoppling med höga överföringshastigheter Arbetsgivarna bidrar till kompetensutveckling och ökad anställningsbarhet bland sina medarbetare DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen Stockholmsregionens landsbygds-områden har under de senaste åren gjorts mer attraktiva och konkurrens-kraftiga genom förbättrade anslutnings-möjligheter som möjliggör distans arbete, företagande och utbildning IKT-sektorns behov av välutbildad arbetskraft med rätt kompetens möts

BÄST DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN 14 mål – Gapanalys Användarnas behov och bred aktörssamverkan är utgångspunkten för allt digitalt utvecklingsarbete i Stockholmsregionen I Stockholmsregionen finns en digital tillgänglighet dygnet runt, 24/7 Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN Det finns gemensamma lägesbilder som möjliggör väl informerad och koordinerad planering och genomtänkta beslut Samverkan med akademin kring den digitala utvecklingen är väl utvecklad. Akademin har en viktig roll att tillgängliggöra ny kunskap och teknik BÄST Grundskolor och gymnasieskolor förser sina elever med en digital kompetens som efterfrågas av arbetslivet Stockholmsregionen är den självklara platsen för innovativa företag att utveckla och pröva digitala tjänster och produkter i Samtliga invånare, företagare och offentlig sektor har tillgång till fast och mobil bredbandsuppkoppling med höga överföringshastigheter Arbetsgivarna bidrar till kompetensutveckling och ökad anställningsbarhet bland sina medarbetare DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen Stockholmsregionens landsbygds-områden har under de senaste åren gjorts mer attraktiva och konkurrens-kraftiga genom förbättrade anslutnings-möjligheter som möjliggör distans arbete, företagande och utbildning IKT-sektorns behov av välutbildad arbetskraft med rätt kompetens möts

Våra fyra prioriterade mål Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN DEN DIGITALA MARKNADEN BÄST Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställar-kompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen DEN DIGITALA KOMPETENSEN DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN

Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA OFFENTLIGA SEKTORN Prioriterat mål: Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation 1 Följ upp arbetet med digitala tjänster och service från regionen för att främja ökad tillämpning Programorganisation 2 Samverka kring lösningar för säker kommunikation mellan verksamhet–verksamhet och verksamhet–invånare som möter behov SLL och KSL 3 Koordinering mellan regionens aktörer för att snabbt implementera nationella tjänster och lösningar 4 Enas om och etablera regionsövergripande moderna e-tjänster som möjliggör ett digitalt möte med medborgaren tvärs administrativa gränser Respektive aktör i regionen Ledartröjan:

Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA MARKNADEN Prioriterat mål: Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter 1 Identifiera nyckelaktörer inom regionen som bör involveras för leda regional samverkan kring öppna data Organisation för regional samverkan 2 Enas om regionalt prioriterade datamängder som ska publiceras enligt standard Respektive aktör inom regionen 3 Koordinera samlad publicering av regionens öppna data inom ramen för nationellt samverkansprogram Stockholms stad 4 Sprida erfarenheter, stöd och goda exempel i arbetet med öppna data samt samverka i etablering av en utvecklingsarena 5 Samverka med nationella initiativ inom öppna data för att utnyttja kompetens samt påverka nationell utveckling av öppna data, inkl. ersättning utifrån alternativa finansieringsmodeller Ledartröjan:

Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA KOMPETENSEN Prioriterat mål: Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen. 1 Enas kring och tillämpa nationella- samt regionsövergripande upphandlingskrav för interoperabilitet SLL och KSL 2 Etablera samarbeten i upphandlingar där detta är värdeskapande, exempelvis kring förfrågningsunderlag, anbudsutvärdering och konsoliderade inköp Stockholms Inköpscentral 3 Påverka nationella initiativ inom utveckling och kravställning av nationell digital infrastruktur samt gemensamma tjänster och lösningar 4 Öka användning av innovationsupphandlingar där så är lämpligt Respektive upphandlande myndighet Ledartröjan:

Våra 17 aktuella initiativ Område: DEN DIGITALA INFRASTRUKTUREN Prioriterat mål: Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen 1 Samverka kring gemensam infrastruktur och centrala plattformar utifrån smart stad/region perspektiv Respektive aktör i regionen 2 Påverka utvecklingen av nationell standarder för säker och interoperabel informationshantering samt testa standarder i verksamheter KSL och SLL 3 Rekommendera följsamhet till nationella principer och implementering av lösningar Styrgrupp programplan 4 Etablera och implementera lösningar i enlighet med principer och gemensam infrastruktur Ledartröjan:

Vårt gemensamma arbete

Genomförandet av vår digitala agenda stöttas av en programorganisation Programorganisationen Genomförandet av vår digitala agenda stöttas av en programorganisation Programorganisationen består av styrgrupp, samordningsgrupp och programledare Programorganisationen omvärldsbevakar och kommunicerar den digitala agendan Programorganisationen identifierar behovet av aktuella initiativ verkar för samordning och samarbeten (inom aktuella initiativ) agerar rådgivande och som regional förankringsfunktion följer upp vårt gemensamma arbete

Fyra områden Den digitala offentliga sektorn Den digitala marknaden Den digitala kompetensen Den digitala infrastrukturen

Fyra områden Fyra prioriterade mål Det finns ett sammanhållet utbud av digitala tjänster och service som överbryggar myndigheters och andra organisationers gränser samt möter den enskilde i dennes livssituation Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställarkompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Vi har en öppen, robust och interoperabel digital infrastruktur i den tekniska frontlinjen

Fyra områden Fyra prioriterade mål 17 aktuella initiativ 1 2 3 4 5

Fyra områden Fyra prioriterade mål 17 aktuella initiativ 26 kommuner KSL SLL Länsstyrelsen 1 2 3 4 5

DEN DIGITALA KOMPETENSEN Område: Prioriterat mål: Aktuella initiativ: Inom offentlig sektor finns en väl utvecklad beställar-kompetens. Offentlig sektor använder offentliga upphandlingar för driva på den digitala utvecklingen Aktuella initiativ: 26 kommuner KSL SLL Länsstyrelsen Stockholms stad Haninge, Vaxholm, SLL DEN DIGITALA KOMPETENSEN 3 Påverka nationella initiativ inom utveckling och kravställning av nationell digital infrastruktur samt gemensamma tjänster och lösningar (KSL och SLL)

DEN DIGITALA MARKNADEN Område: Prioriterat mål: Aktuella initiativ: Offentlig sektor erbjuder öppna data och utvecklingsarenor för utveckling av nya digitala tjänster och produkter Aktuella initiativ: 26 kommuner KSL SLL Länsstyrelsen Botkyrka, Österåker, Salem DEN DIGITALA MARKNADEN 3 Koordinera samlad publicering av regionens öppna data inom ramen för nationellt samverkansprogram

Digitalisering pågår – nu ökar vi takten!