Styrd helpdesk Normer och Värden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolverkets allmänna råd
Advertisements

Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Vad är identitet?.
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Etik och ledarskap.
Genus Manligt & kvinnligt.
Hur kan vi förstå begreppet?
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
HANDIKAPPFÖRENINGARNA SÖRMLAND
Integritet läroplansanalys.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Heby kommuns kvalitetspolicy
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och styrning Läroplansmålen
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vilken avdelning går ditt barn på?
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Bästa fack till lägsta avgift
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Utveckling och lärande
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Presentationens avskrift:

Styrd helpdesk Normer och Värden Presentationsrunda, självskattning

Syftet med dagen är att genom kollegialt lärande fördjupa och utveckla undervisningen i Normer och Värden ytterligare på er förskola. Det förväntade resultatet är att det ska göra skillnad för varje barn på er förskola redan på måndag

Vad är Normer och Värden för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till era barn på måndag?

Vad säger läroplanen om Normer och Värden? ” Varje barn ska ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån de egna förutsättningarna. Delaktighet och tilltro till den egna förmågan ska på så vis grundläggas och växa. ” ” Omsorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder. ” ” Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas. ” ” Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.”

Fyra hörnsövning På min förskola ger vi barn i alla åldrar möjlighet att ta ställning i olika etiska dilemman. Vi samarbetar medvetet med vårdnadshavarna i arbetet med Normer och Värden. I vår lärmiljö syns det att vi arbetar med barns förmåga att ta ansvar. Omsorgssituationerna är en stund vi medvetet och målstyrt använder i arbetet med Normer och Värden. Vi vet hur vi undervisar i demokrati! Inled väl, bestäm regler. Demokrati, vilka aktiviteter, vad händer med varje barn, vad händer med de barn som aldrig är i majoritet. Håller med, håller delvis med, håller inte med och vet ej.

En strategi för att arbeta med målen i läroplanen – hur når vi ett förändrat kunnande hos barnen? Mål: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.” Siri

Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen Förmåga: något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen Mål: ”Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.”

Vilka förmågor och objekt kan ni plocka ut i målen? öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.

Målens konstruktion KONSTRUKTION FÖRMÅGA MÅL

Målens konstruktion KONSTRUKTION OBJEKT MÅL

Målens konstruktion MÅL Utveckla sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till, Resultat Olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen

Blooms taxonomi

Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet och vad gör ni på förskolan/enheterna?

Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna?

Systematik