Styrd helpdesk Normer och Värden Presentationsrunda, självskattning
Syftet med dagen är att genom kollegialt lärande fördjupa och utveckla undervisningen i Normer och Värden ytterligare på er förskola. Det förväntade resultatet är att det ska göra skillnad för varje barn på er förskola redan på måndag
Vad är Normer och Värden för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till era barn på måndag?
Vad säger läroplanen om Normer och Värden? ” Varje barn ska ges möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån de egna förutsättningarna. Delaktighet och tilltro till den egna förmågan ska på så vis grundläggas och växa. ” ” Omsorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder. ” ” Verksamheten ska syfta till att barnens förmåga till empati och omtanke om andra utvecklas, liksom öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Barns behov av att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor med andra ska stödjas. ” ” Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.”
Fyra hörnsövning På min förskola ger vi barn i alla åldrar möjlighet att ta ställning i olika etiska dilemman. Vi samarbetar medvetet med vårdnadshavarna i arbetet med Normer och Värden. I vår lärmiljö syns det att vi arbetar med barns förmåga att ta ansvar. Omsorgssituationerna är en stund vi medvetet och målstyrt använder i arbetet med Normer och Värden. Vi vet hur vi undervisar i demokrati! Inled väl, bestäm regler. Demokrati, vilka aktiviteter, vad händer med varje barn, vad händer med de barn som aldrig är i majoritet. Håller med, håller delvis med, håller inte med och vet ej.
En strategi för att arbeta med målen i läroplanen – hur når vi ett förändrat kunnande hos barnen? Mål: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.” Siri
Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen Förmåga: något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen Mål: ”Förskolan ska stäva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.”
Vilka förmågor och objekt kan ni plocka ut i målen? öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö.
Målens konstruktion KONSTRUKTION FÖRMÅGA MÅL
Målens konstruktion KONSTRUKTION OBJEKT MÅL
Målens konstruktion MÅL Utveckla sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till, Resultat Olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen
Blooms taxonomi
Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet och vad gör ni på förskolan/enheterna?
Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna?
Systematik