Välkomna till styrd helpdesk: Lek

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
Lokal pedagogisk planering
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Läroplansnätverk förskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Verksamhetsbeskrivning
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Välkomna till styrd helpdesk: Lek

Syftet med dagen är att genom kollegialt lärande fördjupa och utveckla undervisningen i lek ytterligare på er förskola. Det förväntade resultatet är att det ska göra skillnad för varje barn på er förskola redan på måndag

Vad är lek för er? Hur ska ni ta med er det ni lär er och reflekterar kring idag tillbaka till er verksamheten?

Funktionell kvalitet- måluppfyllelse Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet och vad gör ni på förskolan/enheterna?

Fyra hörnsövning En rik miljö är en förutsättning för barns lek. I min verksamhet ger vi barnen varierade möjligheter att leka. Vi samarbetar kontinuerligt med hemmen kring lek. En rik miljö är en förutsättning för barns lek. Erika. Inleda väl med koppling till forskning. Pedagogerna i min verksamhet tillför nytt stoff i barnens lek. I min verksamhet arbetar vi aktivt med läroplanen.

-Vilket utvecklingsområde synliggjordes i er bedömning? -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen

Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära Kunna = förmå behärska Vad tänker ni om det här målet?

Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt

Vad säger läroplanen om lek ” Utveckla sin nyfikenhet och lust att lära samt förmåga att leka och lära ” ” Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö̈ som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden ” ” Arbetslaget ska samarbete för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande ” ” Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter ” ” Barn söker kunskap och erövrar kunskap genom lek, socialt sampel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera ”

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen Leka Lära Vad sägs mer i läroplanen som kan hjälpa oss att utveckla leken och därmed barnens lärande? Uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter Samarbeta och lösa problem Skapande och gestaltande lek? En miljö som utmanar och lockar till lek Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande Återkoppla till att det är tomt i läroplansmålet kring lek, så vad säger ändå mer om läroplanen kring lek och varför den är viktig som verktyg i förskolan? De ska få hitta på och nämna egna objekt som fyller på med live på tex. Tavlan Hur tolkar ni det sista påståendet? Vi upplever att det menar att leken ska finnas med som verktyg i undersökande av de mer ämnesspecifika områden?

Kognitiva processer- Åt vilket håll riktar vi vår undervisning? Förmågorna i taxonomin återfinns och utgör grunden för bedömning och betygssättning i hela utbildningssystemet, dvs. samma förmågor återfinns i både förskolans, grundskolans och gymnasieskolans läroplan och värderas olika beroende på ökad kognitiv komplexitet. Om det ska bli möjligt för barnen/ eleverna att erövra de mer komplexa förmågorna behöver vårt arbetet med dem påbörjas redan i förskolan, precis som de är beskrivna i förskolans läroplan och kopplade till benämnda objekt. Fundera över vilka förmågor (eller objekt) vi utmanar barnen i och om det finns förmågor (eller objekt) som vi mer sällan hjälper barnen att få möjlighet att utveckla

Systematik

Uppgift: Planering av verksamhet utifrån förmågor Vad kan jag/vi förändra i den här miljön för att barnen ska få möjlighet att utveckla förmågan att uttrycka sina upplevelser i uttrycksformen lek? Vi har letat fram mål i läroplanen som är mer tydliga kring vad leken ska vara till för och finnas som verktyg för och benat ner två mer ”tydliga mål”. Bestäm vilken upplevelse det är barnen ska få möjlighet att bearbeta Vad i miljön behöver du förändra och tillföra för att just den upplevelsen ska kunna bearbetas med hjälp av leken.

Uppgift: Planering av verksamhet utifrån förmågor Vad kan jag/vi förändra i den här miljön för att barnen ska få möjlighet att utveckla förmågan att leka med ord? Vi har letat fram mål i läroplanen som är mer tydliga kring vad leken ska vara till för och finnas som verktyg för och benat ner två mer ”tydliga mål”.

Förmåga: något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: person, föremål, företeelse eller fenomen Mål: ”utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära ”