Dagvattenriktlinjer Skövde kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Advertisements

Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Bassängbadvatten Käppala och Stockholm Vatten – vart ska bassängvattnet ta vägen vid tömning? Bassängbadnätverket
Detta är miljömåltider
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
En hållbar organisation
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Informationsmöte VA till Varola
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Barnets bästa i främsta rummet
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Samverkansträff för enskilda avlopp
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
4. Vad ska det bestämmas om?

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl
19 dec Jan Eksvärd, LRF Fosfornätverket 19 dec Jan Eksvärd, LRF
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Alsike IF - Presentationsmall
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
- Geografi - Att studera helheten.
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Konsekvenser av och anpassning till ett förändrat klimat
Risktillsyn vid Miljöfarliga verksamheter
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Effektiv konstgjord grundvattenbildning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Cykel information Agneta Nordström
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Utredningen om ekologisk kompensation
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Hur vi kan hitta användning av massor istället för att deponera?
Arvid nordquists uppförandekod
Hållbar utveckling måste vara
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Mentimeter Gå in på ange kod
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Kontinuitetshantering
Klimatanpassningsspelet
Presentationens avskrift:

Dagvattenriktlinjer Skövde kommun

Det är en utmaning för ett samhälle att hantera vatten Det är en utmaning för ett samhälle att hantera vatten. Vattnet är i en ständig rörelse och vi människor har inte full rådighet i till- och utflöden. Vatten går också över de administrativa gränser vi människor satt upp på olika nivåer: nationer, län, kommuner, detaljplaner mm. Samhället försöker boxa in vattnet i ett flertal olika lagar och styrdokument. När det gäller dagvatten är det framförallt Miljöbalken, PBL och Vattentjänstlagen som styr skyldigheter och möjligheter. Utöver lagstiftningen finns styrdokument på nationell, regional och kommunal nivå. Dessa dokument säger samstämmigt att samhället måste bli bättre på att ta vara på vårat vatten och förbereda oss för konsekvenserna av de globala klimatförändringarna. Utan att gå in på detaljer så har alla de nämnda lagarna begränsningar när det gäller att möta de utmaningar inom dagvattenområdet som målas upp i handlingsplaner och åtgärdsprogram.

Hållbar dagvattenhantering Skapa förutsättningar så att dagvattenhanteringen efterliknar naturens sätt att hantera nederbörd, från att den första regndroppen träffar marken tills den sista når recipienten Vi har byggt vidare på de riktlinjer som finns sedan 2011. Revideringen av riktlinjerna har utgått ifrån begreppet Hållbar dagvattenhantering som innebär RUTA 1. Syftet för riktlinjerna har angetts som RUTA 1. Syftar till att ge en samsyn om vad som behöver göras för att samhället ska byggas på ett sätt som är mer översvämningssäkert och som ger goda möjligheter att minska föroreningsbelastningen på våra sjöar och vattendrag.

Kommunens ansvar och roller VA-huvudman leder bort dagvatten Godtagbar nivå på säkerhet P110 Utsläpp till recipient Uppströmsarbete Rör, diken, dammar mm Samhällsplanerare Användning av mark och vatten Planera och bygga för minst 100-årsregn Inte bygga på olämpliga platser Tillsynsmyndighet Ger tillstånd och ställer krav Tillsyn över utsläpp till recipient Kommunen har många roller och ansvar i dagvattenfrågan. Riktlinjerna anger det som gäller enligt lagstiftning men sätter också nivåer och förtydliganden för de olika verksamheterna. Ur översvämningssynpunkt har dagvattenfrågan två nivåer; dels det som åligger VA-huvudmannen enligt Vattentjänstlagen och dels kommunens ansvar som samhällsplanerare. Den första nivån hanteras oftast i rör, diken och dammar och den andra nivån handlar om att planera och bygga så att vatten som rinner på markytan leds så att byggnader och samhällsviktig infrastruktur inte skadas. Fastighetsägare, väghållare, allmän platsmarkhållare Begränsa föroreningsspridning Bibehålla sekundära avrinningsvägar Avvattning av ytor

Exploatörer och fastighetsägare Vi har också tittat på att få med exploatörer och fastighetsägare och hur deras engagemang och intresse för dagvattenhanteringen kan tas till vara eller väckas. Det som görs på tomtmark är viktigt för att nå en hållbar dagvattenhantering. Från 70-talet och framåt handlade det om att koppla isär systemen för att undvika situationen på bilden. Nu handlar det om att använda ytor och markförhållanden så smart som möjligt både av egenintresse och för att dra sitt strå till stacken för samhällets utveckling i stort. Kommunens chans att vara en aktiv med- eller motspelare finns framförallt under exploateringsskedet men frågan behöver hållas vid liv även i förvaltning och ny-/ombyggnation. Utan fastighetsägarnas engagemang och intresse är risken stor att de värden som skapas vid nybyggnation inte blir bestående. Ni entreprenörer och konsulter är viktiga för inspiration och kunskapshöjning hos fastighetsägare.

Utgångspunkter för revidering av riktlinjer Höga flöden och rening av vatten Känsliga recipienter Översvämningskänsliga recipienter Ökad nederbörd med klimatförändringar Lagstiftning och styrdokument Kommunens ansvar och roller Exploatörer och fastighetsägare Fortsatt arbete – forum för vidareutveckling

Strategier 1) Tidigt in i samhällsplaneringsprocessen skapa ett grönare samhälle som, utöver nytta i dagvattensystemen, ger bättre levnadsmiljöer genom bland annat ökad trivsel och bättre skydd mot värmeböljor tillvarata samordningsvinster mellan dagvattenhantering och ekosystemtjänster  fastställa en översvämningssäker höjdsättning för byggnader relativt omgivande gator och mark  skapa möjligheter för rening, fördröjning och infiltration av dagvatten reservera markytor som kan tillfälligt översvämmas vid häftiga regn, så kallade översvämningsytor, och säkerställ sekundära avrinningsvägar för att kunna hantera stora regnmängder i samband med kraftiga skyfall

Strategier 2) Angripa föroreningskällor vid byggnation själva använda och uppmuntra användning av alternativa byggnadsmaterial till koppar och zink samt aluzink vid prövning och tillsyn av miljöfarlig verksamhet beakta behovet av åtgärder för att undvika förorening av dagvatten informera allmänheten om bl.a. hushållskemikalier och andra föroreningar som t.ex. biltvätt på gatan, bekämpnings- och gödningsmedel osv själva använda och förespråka lösningar där förorenat dagvatten separeras från renare dagvatten för att effektivisera reningsprocessen vid planering och drift av kommunens gator och parker minimera utsläppen av föroreningar till dagvattnet

Strategier 3) Bygga tröga system minska avrinningen genom att begränsa mängden hårdgjorda ytor omhänderta dagvattnet lokalt med exempelvis gröna tak och annan växtlighet låta dagvattnet infiltrera där det inte är uppenbart olämpligt pga markförhållanden eller risk för förorening av grundvatten fördröja dagvattnet i fördröjningsmagasin eller öppna dagvattensystem utveckla mångfunktionella ytor, exempelvis en nedsänkt gräsyta som kan fungera som dagvattenmagasin vid skyfall

Nybyggnation, exploatering Dämningsnivåer ska anges Dräneringar under dämningsnivå pumpas Höjdsättning för 100-årsregn Dagvattenhanteringsplan Markförhållande Tillgängliga ytor Reningskrav för vissa ytor Tabellen med reningskrav för vissa ytor blir kvar. De flesta kommuner med någon form av styrdokument för dagvatten har en liknande tabell. Här har vi sagt att definitioner får tas fram av den dagvattengruppen som finns med representanter från olika verksamheter. Skrivningarna behöver vara levande med hänsyn till ny teknik och forskning samt ökad kunskap kring olika ämnens påverkan på vatten

Förtätning, befintlig bebyggelse Tillkommande hårdgjorda ytor (bygglovspliktiga) ska kompenseras inom fastigheten Information till fastighetsägare om åtgärder som höjer/sänker översvämningssäkerheten

Handlingsplanen tillsammans med riktlinjerna innehåller: att ta fram en exempelsamling, bilda en kommunövergripande dagvattengrupp, att dagvattengruppen ska ta fram tillämpningsdokument och att vi ska göra ett försök med grönytefaktor i en detaljplan. Tidplan: blivit försenat, svårt att hinna med denna typ av arbete när det är sån fart på byggnationen samtidigt som det är viktigt av samma anledning. Remiss och beslut under våren.