Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Kundens köpresa är förändrad 2017-10-04 Köpare väntar tills de har avslutat 60% till 80% av sin research innan nå ut till leverantörer Idag: Din kund idag AWARENESS Kunden: Vilka utmaningar har vår verksamhet? (latent behov) DISCOVERY Kunden: Vilka behov har vårt företag? (utvecklat behov) Ditt företag VALIDATION Kunden: Vad ska vi välja utifrån vårt behov. (definierat behov) KÖP Köpprocessen för och nu. Ditt företag Din Kund Då: Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Nätsmart försäljning och affärsdriven kommunikation Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Inled ert säljarbete med att sätta mål. Budget är inget mål. Sätt mål som utvecklar er affär. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Största utmaningen inom försäljning Vägen från företagets marknadskommunikation till företagets medarbetares kundkommunikation direkt med potentiella kunder. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Köparen är idag både konsument, producent och rådgivare. Varför skall man köpa era produkter/tjänster? Varför skall man köpa det från er? Varför skall man köpa det nu? Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Tycker ni att ni har kundfokus? Vilka är era största utmaningar? Vilken är er konkurrensfördel? Vad är ert värdeerbjudande? Fungerar lika bra för stora företag som för, säljare och mindre företag. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Sluta med att försöka vara INTRESSANTA Fokusera på att vara INTRESSERADE Fungerar lika bra för stora företag som för, säljare och mindre företag. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Förmedla *Varför, *Värde och *Utmaning till era kunder Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Det handlar inte om hur ni vill sälja utan det handlar om hur era köpare vill bli sålda till. Fungerar lika bra för stora företag som för, säljare och mindre företag. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
1. Definiera din målgrupp ALLA är ingen målgrupp! Ju bättre du definierar din målgrupp desto enklare är det att lära känna dem och kommunicera med dem. Tips: Vilka är dina 20 drömkunder? Vad har de gemensamt? Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz AWARENESS Kunden: Vilka utmaningar har vår verksamhet? (latent behov) DISCOVERY Vilka behov har vårt företag? (utvecklat behov) VALIDATION Vad ska vi välja utifrån vårt behov. (definierat behov) KÖP 1. Identifiera VEM Vad behöver vår potentiella köpare veta när de befinner sig i en viss del av köpresan? Vilket innehåll kan vi kommunicera som är användbart för vår potentiella köpare? Vilket innehåll kan vi kommunicera som synliggör vår kunskap och ökar förtroendet hos våra potentiella köpare? Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Vilken är din berättelse? Genuin Engagerande och Intressant Relevant Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz 80% Kundkommunikation 80% handlar om att bygga relation Visa intresse för era köpare och kommunicera MED dem. Kommunicera innehåll som handlar om köpare, INTE er verksamhet. Visa att ni har branschkunskap, påvisa kunskap och expertis. Involvera dina följare genom att fråga dem om råd Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Tre nivåer av frågor. Bransch/Marknad Företaget Individen Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
20 % Marknadskommunikation 20% handlar om ditt företag Varför finns ni? Beskriv vilket värde ni tillför. Utbilda era kunder och potentiella kunder Ge bort kunskap. Redovisning, vad bör man tänka på? Hur och Vad. Sälj INTE! Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Vad VÄRDE är variera mellan köpare och var de befinner sig i sin köpresa Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Förslag på daglig arbetsprocess Genomgång av dina nätverk. Sprid innehåll via sociala medier och mail, (ditt, andras, nyhet i media etc) det som är av värde för ditt nätverk). Svara på kommentarer. Uppdatera dig på potentiella köpare och befintliga kunder. Research inför dagens samtal, möten etc Läs av kanalerna 3 ggr per dag. Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz
Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz Kontakt www.fsteinholtz.se @fsteinholtz https://se.linkedin.com/in/fredriksteinholtz Fredrik Steinholtz - www.fsteinholtz.se - @fsteinholtz