Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
vid Offentlig Upphandling
Lite historik De första reglerna i Sverige utfärdades i slutet av 1800-talet Man syftade på upphandla svenska varor framför utländska, vilket kraftigt.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Universitetsbaserade uppfinningar
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Anbudsutvärdering – i teori och praktik 8 november 2013.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Konsumenträtt Kap. 8.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Information om kundtrohetsrabatt
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Regler för upphandling
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU
Direktupphandling av varor och tjänster
Genomgång inför upphandling
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Direktupphandling av varor och tjänster
Socialt ansvarsfull upphandling
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091 Wisebrigade 031-760 87 80 Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091 WBC wisebrigade.se

Agera professionellt på marknaden! Syfte med kursen Ge grundläggande kunskap om LOU Ge förståelse för regelverket Kunna motivera arbetsgivare att följa LOU Kunna genomföra en upphandling Vinna en anbudstävling som leverantör Agera professionellt på marknaden! WBC

Vad är LOU? Lag från gamla EG Påverkad av fransk (latinsk) rätt I Sverige sedan 1994 Styr all upphandling i offentlig sektor WBC

Vad leder det till? Lagtexten är lång – Pratig Lagtexten är inte ”viktigt” eftersom… Mycket styrs av domstolsavgöranden Känns ovant för svenskar (nordeuropéer) Rättsläget känns ”oklart” för en svensk Komplicerat att upphandla när varan finns på stan Men det finns fördelar… WBC

Varför LOU? LOU gäller för alla inom staten Staten omsätter 500 miljarder kr årligen EU omsätter 15 000 miljarder årligen Få in nya leverantörer på marknaden Konkurrens = bättre & billigare produkter Är inte komplicerat – enklare än att handla på stan Undvika mutor och svågerpolitik WBC

Hur arbetar man med LOU? Det finns en given struktur när man arbetar med LOU. Strukturen skiljer sig inte mycket från när företag gör vanliga inköp. LOU handlar om - Tänk efter innan! (LOU - lite mer byråkratiskt) WBC

LOU-processen Finns inte beskriven i LOU. Vissa viktiga begrep som förfrågningsunderlag, utvärdering etc. nämns bara mycket kortfattat. Domstolar och praxis har beslutat hur LOU-processen ska se ut. WBC

LOU-processen Upphandlingen klar Förfrågnings underlag Annons Anbud inkommer Utvärdering Beslut Upphandlingen klar WBC

Projekttid LOU Projekttid c:a 1 -2 månader Förfrågnings underlag 30 tim Annons 10 – 52 dgr Anbud inkommer Utvärdering 8- 24 tim Beslut 4 tim Kontrakt + Ök 10 dgr Projekttid c:a 1 -2 månader WBC

LOU-processen Skiva förfrågningsunderlag Hugget i sten! Innehåller krav på leverantör och produktens prestanda Kraven ställs upp som skall och börkrav Utvärderings- kriterier WBC

LOU-processen elektronisk databas Annonsera: Annonsera i rikstäckande media eller sådant media som leverantören förväntas läsa Tidningar eller elektronisk databas WBC

LOU-processen Anbud inkommer: Förvara säkert Öppna vid förrättning WBC

LOU-processen Utvärdera anbuden: Kolla att de uppfyller skall och börkrav om inte så stryks anbudet direkt Utvärdera anbuden enligt de utvärderingskriterier som angetts i förfrågningsunderlaget WBC

LOU-processen Fatta beslut: Fatta beslut på grundval av utvärderingen. Beslutet utser vinnaren! Expediera beslutet WBC

Vänta 10/15 dagar från beslutet expedierades. LOU-processen Vänta 10/15 dagar från beslutet expedierades. Upphandlingen klar! Skriv avtal WBC

LOU:s kapitel 1 kap Lagens innehåll och tillämpningsområde samt allmänna bestämmelser 2 kap Definitioner 3 kap Tröskelvärden 4 kap Upphandlingsförfaranden 5 kap Ramavtal 6 kap Tekniska specifikationer och särskilda kontraktsvillkor i förfrågningsunderlag m.m. 7 kap Annonsering av upphandling 8 kap Tidsfrister för att komma in med anbudsansökningar och anbud m.m. 9 kap Kommunikation, information och dokumentation 10 kap Uteslutning av leverantörer 11 kap Kontroll av leverantörers lämplighet och val av deltagare m.m. 12 kap Tilldelning av kontrakt 13 kap Byggkoncessioner 14 kap Projekttävlingar på tjänsteområdet 15 kap Upphandling som inte omfattas av direktivet 16 kap Avtalsspärr, Överprövning, skadestånd 17 kap Upphandlingsskadeavgift 18 kap Tillsyn WBC

1 kap 1 kap. Lagens innehåll och tillämpningsområde samt allmänna bestämmelser WBC

1 kap Lagens innehåll 1 § I denna lag finns föreskrifter om - lagens innehåll och tillämpningsområde samt allmänna bestämmelser (1 kap.), - definitioner (2 kap.), - tröskelvärden (3 kap.), - upphandlingsförfaranden (4 kap.), - ramavtal (5 kap.), - tekniska specifikationer och särskilda kontraktsvillkor i förfrågningsunderlag m.m. (6 kap.), - annonsering av upphandling (7 kap.), - tidsfrister för att komma in med anbudsansökningar och anbud m.m. (8 kap.), - kommunikation, information och dokumentation (9 kap.), - uteslutning av leverantörer (10 kap.), - kontroll av leverantörers lämplighet och val av deltagare m.m. (11 kap.), - tilldelning av kontrakt (12 kap.), - byggkoncessioner (13 kap.), - projekttävlingar på tjänsteområdet (14 kap.), - upphandling som inte omfattas av direktivet (15 kap.), och - överprövning, skadestånd m.m. (16 kap.). Till lagen hör följande bilagor: - Förteckning över byggentreprenadkontrakt (bilaga 1) - Förteckning över tjänstekontrakt (A-tjänster) (bilaga 2) - Förteckning över tjänstekontrakt (B-tjänster) (bilaga 3) - Definition av vissa tekniska specifikationer (bilaga 4) WBC

1:2 förklaring Lagen gäller klassiska sektorn Varor och tjänster av alla slag utom: Infrastruktur upphandlas med LOU men finns i en särskild lag. Kallas försörjningssektorn. Det som skiljer är bl.a. tröskelvärden samt möjligheter till olika sorters utvärderingar. I övrigt lika! WBC

1:2 förklaring Huvudregel: Alla varor och tjänster ska upphandlas med stöd av LOU. WBC

1:3-4 förklaring Teknikalitet i lagtexten. Handlar alltså om LUFS! Telefoni, vatten och allmänna kommunikationer ska upphandlas med stöd av LOU men den har ett annat SFS-nummer. Skillnader andra annonseringstider, andra utvärderingsformer etc. WBC

1:5 förklaring Gäller upphandlingar som omfattas av internationella avtal och militär personal. Speciella undantag som ändå medför att alla inköp inom det offentliga ska upphandlas med stöd av LOU. WBC

1:6 förklaring Följande behöver inte upphandlas: Hyra, köp etc. av fastigheter Produktion och program för TV och radio Finansiella tjänster Anställningar Forskningsuppdrag och liknande WBC

1:5-8 förklaring I princip ska alla varor och tjänster upphandlas. Bara om de uttryckligen finns undantas i 1:5-8 ska varan eller tjänsten inte upphandlas med LOU. WBC

1 kap Allmänna bestämmelser Principer för offentlig upphandling Wisebrigade 031-760 87 80 1 kap Allmänna bestämmelser Principer för offentlig upphandling 9 § Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. WBC wisebrigade.se

1:9 förklaring Viktiga principer Likvärdigt Icke diskriminerande Ömsesidigt erkännande Proportionalitet Transparent WBC

1 kap Rätten att få delta i en offentlig upphandling 10 § En anbudssökande eller anbudsgivare, som enligt bestämmelser i det land i vilket verksamheten är etablerad har rätt att leverera den tjänst som kontraktet är avsett för, får inte uteslutas från att delta i en offentlig upphandling endast på grund av krav på att leverantören skall vara en fysisk eller en juridisk person. forts WBC

1:10 forts När det gäller tjänste- och byggentreprenadkontrakt eller varukontrakt som också omfattar tjänster eller monterings- och installationsarbeten får juridiska personer uppmanas att i anbudet eller anbudsansökan uppge namn och yrkeskvalifikationer på de personer som skall utföra tjänsterna. WBC

1:10 förklaring Om leverantören uppfyller formkrav för bolag och leverans i sitt hemland måste detta godtagas inom alla EU-länder. Om installationsarbeten ingår i kontraktet måste tillfrågad leverantör berätta vilka som utför dessa arbeten. WBC

1:11 förklaring Grupper av leverantörer får lämna anbud. Denna sammanslutning behöver inte ha någon särskild juridisk form. Om det behövs får krav ställas på juridisk form efter att leverantören tilldelats kontraktet. WBC

2 kap 2 kap. Definitioner WBC

2 kap 3 § Med byggentreprenadkontrakt avses ett kontrakt som 1. avser utförande eller både projektering och utförande av arbete som är hänförligt till en verksamhet som anges i bilaga 1, eller 2. medför att ett byggnadsverk realiseras, oavsett hur kontraktet utformas, enligt krav som ställs upp av den upphandlande myndigheten. Med byggnadsverk avses det samlade resultatet av bygg- och anläggningsarbeten, om resultatet självständigt kan fullgöra en teknisk eller ekonomisk funktion. WBC

2:3 förklaring Byggentreprenad: Helt nya hus och konstruktioner Nya hus och konstruktioner som självständigt utgör en ekonomisk eller teknisk konstruktion. Gränsfall går alltså vid tillbyggnader WBC

2:4 förklaring Byggkoncession: Offentlig myndighet behöver en allmännyttig byggnad av något slag t.ex. idrottsarena eller kongresshall men har inte råd att bekosta den. Privat finansiär får då i uppdrag att på egen bekostnad uppför byggnad enligt myndighetens anvisningar. Ersättning utgår i intäkter från byggnaden, t.ex. hyra och biljettintäkter. WBC

2 kap 6 a § förklaring E-auktion Ej fristående upphandlingsförfarande. Upphandling måste genomföras med öppet-, selektivt-, förhandlat-förfarande eller konkurrenspräglad dialog. Avslutas med E-auktion WBC

2 kap 8 § Med förfrågningsunderlag avses sådant underlag för anbud som en upphandlande myndighet tillhandahåller en leverantör. WBC

2:8 förklaring Krav på leverantör Krav på produktens prestanda Utvärderingskrav Administrativa bestämmelser Kontraktsvillkor Följa reglerna i 1:9 Förfrågningsunderlag Nämner förfrågningsunderlag men säger inte vad det ska innehålla eller hur det ska utformas. Domstolar i EU har bestämt det. WBC

2:15 förklaring Ramavtal upphandlas central eller lokalt och gäller för inköp som även andra än den upphandlande myndigheten gör från avtalet. Förvaretsmaterialverk och Verket för högskoleservice skriver många ramavtal. WBC

3 kap 3 kap. Tröskelvärden WBC

3 kap Tröskelvärdenas storlek 1 § Denna lag skall tillämpas på kontrakt vilkas värde beräknas uppgå till minst de belopp (tröskelvärden) som Europeiska gemenskapernas kommission vid varje tid har beslutat eller lämnat meddelande om, om kontraktet avser forts WBC

3:1 forts 1. a) varor som upphandlas av en central statlig myndighet, i fråga om sådana myndigheter inom försvarsområdet dock endast då kontraktet avser produkter som anges i bilaga V till Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/18/EG av den 31 mars 2004 om samordning av förfarandena vid offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster, senast ändrat genom kommissionens förordning (EG) nr 2083/2005 forts WBC

3:1 forts 1. b) tjänster som upphandlas av en central statlig myndighet, om inte annat följer av andra stycket, 2. varor och tjänster i andra fall än som avses i 1, eller 3. byggentreprenader. Vid upphandling som görs av en central statlig myndighet tillämpas samma tröskelvärde som gäller enligt första stycket 2, om upphandlingen avser 1. sådana forsknings- och utvecklingstjänster som omfattas av kategori 8 i bilaga 2, forts WBC

3:1 forts 2. sådana telekommunikationstjänster i kategori 5 i bilaga 2, vilkas referensnummer i CPV-nomenklaturen motsvarar referensnumren CPC 7524, 7525 och 7526, eller 3. sådana tjänster som anges i bilaga 3 (B-tjänster). forts WBC

3:1 forts Regeringen tillkännager i Svensk författningssamling tröskelvärdena i euro och svenska kronor samt en förteckning över de försvarsprodukter som avses i första stycket 1. a). Särskilda bestämmelser om tröskelvärden vid projekttävlingar finns i 14 kap. 2 och 3 §§. Värdet av kontraktet skall beräknas exklusive mervärdesskatt. WBC

3:1 förklaring Tröskelvärden anger om upphandlingen ska vara en komplett LOU-upphandling eller en förenklad upphandling eller en Direktupphandling. EU bestämmer tröskelvärden och svenska regeringen publicerar dessa. WBC

3 kap Beräkning av värdet av ett kontrakt 3 § Värdet av kontrakt som avses i 1 eller 2 § skall uppskattas till det totala belopp som skall betalas enligt kontraktet. Vid beräkningen skall options- och förlängningsklausuler beaktas som om de utnyttjats. Vidare skall de premier och ersättningar som den upphandlande myndigheten planerar att betala till anbudssökande eller anbudsgivare räknas in i värdet. WBC

Tröskelvärdena 1 januari 2014 Byggentreprenader 5 186 000 € 3:1 förklaring Tröskelvärdena 1 januari 2014 Byggentreprenader   5 186 000 € 45 256 666 SEK WBC

3:1 förklaring Varor och tjänster Upphandlande enheter (försörjningslagen)  414 000 € 3 612 854 SEK Upphandlande myndigheter (klassiska lagen) (statliga myndigheter) 134 000 € 1 169 378 SEK WBC

3:1 förklaring Övriga upphandlande myndigheter (klassiska lagen) (dvs. övriga myndigheter, kommuner, landsting och vissa av deras bolag m fl.)   207 000 € 1 806 427 SEK WBC

3 kap 4 § Beräkningen av värdet av ett kontrakt skall avse värdet vid den tidpunkt då en annons om upphandlingen enligt 7 kap. 1 § skickas ut eller, om en sådan annons inte krävs, vid den tidpunkt då den upphandlande myndigheten bjuder in leverantörer till anbudsgivning. WBC

3 kap Förbud i vissa fall mot att dela upp en upphandling 5 § En byggentreprenad eller en planerad anskaffning av en viss mängd varor eller tjänster får inte delas upp i avsikt att kringgå bestämmelserna om upphandling över tröskelvärdena i denna lag. WBC

3 kap 6 § Värdet av ett kontrakt som avser både varor och tjänster skall omfatta det totala värdet av kontraktet. I det totala värdet skall även värdet av monterings- och installationsarbeten räknas in. WBC

3 kap Byggentreprenadkontrakt 8 § Vid beräkningen av värdet av ett byggentreprenadkontrakt skall kostnaden för entreprenaden och värdet av varor och tjänster som den upphandlande myndigheten tillhandahåller entreprenören för att entreprenaden skall kunna fullgöras räknas in. forts WBC

3:8 forts Värdet av varor och tjänster som inte krävs för att entreprenaden skall kunna fullgöras får inte ingå i beräkningen av värdet, om det skulle medföra att lagens regler om upphandling över tröskelvärdena inte blir tillämpliga på upphandlingen av dessa varor och tjänster. WBC

3 kap 12 § Om ett tjänstekontrakt upphandlas utan att något totalpris anges, skall värdet av kontraktet vara det uppskattade totala värdet av tjänsterna under kontraktets löptid, om denna är högst 48 månader och av månadsvärdet multiplicerat med talet 48, om löptiden är längre eller om kontraktet löper på obestämd tid. WBC

3 kap Ramavtal 13 § Värdet av ett ramavtal skall beräknas till det högsta sammanlagda värdet av samtliga de kontrakt som planeras under ramavtalets löptid. WBC

4 kap. Upphandlingsförfaranden WBC

4 kap Öppet, selektivt och förhandlat förfarande 1 § Vid offentlig upphandling ska öppet eller selektivt förfarande användas.    Förhandlat förfarande med eller utan föregående annonsering får dock användas under de förutsättningar och på det sätt som anges i 2-9 §§.    Konkurrenspräglad dialog får användas under de förutsättningar och på det sätt som anges i 10-21 §§. WBC

4:1, 5 förklaring Huvudregel: Öppen upphandling ska användas Selektiv upphandling ska användas Undantag: Förhandlad upphandling kan användas på vissa villkor angivna i 2-9§§. Konkurrenspräglad dialog Direkt upphandling WBC

4 kap Förhandlat förfarande med föregående annonsering 2 § Förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas 1. om de anbud som lämnats vid ett öppet eller ett selektivt förfarande är ogiltiga eller inte kan godtas med hänsyn till vad som föreskrivs i a) forts WBC

4:2 forts 1 kap. 10 § andra stycket om att juridiska personer i vissa fall skall uppge namn och yrkeskvalifikationer på personer som skall utföra en tjänst som omfattas av upphandlingen, b) 6 kap. 9 § andra och fjärde styckena om att otillåtna alternativa anbud inte får beaktas respektive att endast alternativa anbud som uppfyller ställda minimikrav får beaktas, forts WBC

4:2 forts c) 6 kap. 11 § om att en anbudsgivare skall ange hur stor del som kan komma att läggas ut på tredje man, d) 6 kap. 12 § andra stycket om att anbudsgivare och anbudssökande skall bekräfta att hänsyn tagits till bestämmelserna om arbetarskydd och arbetsvillkor vid utformning av anbudet, forts WBC

4:2 forts e) 9 kap. 8 § andra stycket om att en leverantör skall förtydliga och komplettera handlingar som getts in, f) 10 kap. om uteslutning av leverantörer, g) 11 kap. om kontroll av leverantörers lämplighet och val av leverantörer m.m., eller h) 12 kap. om tilldelning av kontrakt, forts WBC

4:2 forts 2. om det som skall upphandlas är av sådant slag eller förenat med sådana risker att det på grund av särskilda omständigheter inte går att ange något totalpris i förväg, 3. för finansiella och intellektuella tjänster som är av sådan art att det inte går att utarbeta tillräckligt exakt förfrågningsunderlag för att kunna genomföra upphandlingen genom att välja det bästa anbudet enligt bestämmelserna för öppna eller selektiva förfaranden, eller forts WBC

4:2 forts 4. för byggentreprenad, som endast har forsknings-, provnings- eller utvecklingsändamål och som inte syftar till vinst eller till att täcka forsknings- och utvecklingskostnader. Första stycket 1 gäller bara om villkoren för kontraktet i förhållande till den tidigare upphandlingen inte ändras väsentligt. WBC

4 kap Förhandlat förfarande utan föregående annonsering 5 § En upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid tilldelning av kontrakt som avser byggentreprenader, varor och tjänster om 1. det vid ett öppet eller selektivt förfarande inte lämnats några anbudsansökningar eller inte lämnats några anbud eller inte lämnats några lämpliga anbud och de ursprungliga villkoren för kontraktet inte ändrats väsentligt, forts WBC

4:5 forts 2. det som skall upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grund av ensamrätt kan fullgöras av endast en viss leverantör, eller forts WBC

4:5 forts 3. det är absolut nödvändigt att tilldela kontraktet, men synnerlig brådska, orsakad av omständigheter som inte kunnat förutses av den upphandlande myndigheten gör det omöjligt att hålla tidsfristerna vid öppet, selektivt eller förhandlat förfarande med föregående annonsering. WBC

4 kap 7 § En upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering för tilldelning av varukontrakt om 1. det gäller varor som framställs endast för forsknings-, experiment-, studie- eller utvecklingsändamål, och kontraktet inte syftar till vinst eller till att täcka forsknings- och utvecklingskostnader och under förutsättning att det inte försämrar möjligheten till konkurrens vid en senare kontraktstilldelning som i första hand har ett sådant syfte, forts WBC

4:7 forts 2. det gäller kompletterande leveranser av varor från den ursprungliga leverantören om a) varorna är avsedda som antingen delvis utbyte av eller tillägg till tidigare leveranser, och b) ett byte av leverantör skulle medföra att den upphandlande myndigheten tvingades anskaffa varor som skulle vara tekniskt oförenliga med de först anskaffade eller leda till oproportionerliga tekniska svårigheter avseende drift och underhåll, 3. det gäller varor som noteras och omsätts på en råvarumarknad, eller forts WBC

4:7 forts 4. det är möjligt att anskaffa varor på särskilt förmånliga villkor genom att köpa i samband med att en leverantör upphört med sin verksamhet eller trätt i likvidation eller försatts i konkurs eller är föremål för motsvarande förfarande. Ett varukontrakt enligt första stycket 2 får gälla under längre tid än tre år endast om det finns särskilda skäl. WBC

4 kap 8 § En upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering om 1. det gäller kompletterande byggentreprenader eller tjänster som inte ingår i det ursprungliga projektet eller ingår i det ursprungliga kontraktet om a) kompletteringarna på grund av oförutsedda omständigheter krävs för att kontraktet skall kunna fullgöras, forts WBC

4:8 forts b) de skall utföras av den ursprungliga leverantören, c) de inte utan stora tekniska eller ekonomiska olägenheter för den upphandlande myndigheten kan skiljas från det ursprungliga kontraktet, eller d) de kan avskiljas och är absolut nödvändiga för att kontraktet skall kunna fullföljas, eller forts WBC

4:8 forts 2. det gäller en ny byggentreprenad eller tjänst som är en upprepning av tidigare byggentreprenader eller tjänster under förutsättning a) att de nya arbetena ingår i ett projekt som tidigare varit föremål för ett öppet eller selektivt förfarande, b) att arbetena tilldelas samma leverantör, forts WBC

4:8 forts c) att det nya kontraktet är i överensstämmelse med det ursprungliga projektet, d) att värdet av det nya kontraktet ingått i beräkningen av värdet av det ursprungliga projektet enligt bestämmelserna i 3 kap., samt e) att det i samband med den ursprungliga upphandlingen annonserats att det nu avsedda förfarandet kunde komma att användas. forts WBC

Wisebrigade 031-760 87 80 4:8 forts Det sammanlagda värdet av kontrakt som avses i första stycket 1 får inte överstiga hälften av det ursprungliga kontraktets värde. Det förfarande som avses i första stycket 2 får tillämpas under högst tre år efter det att det ursprungliga kontraktet slöts. Slut dag 1 WBC wisebrigade.se

5 kap 5 kap. Ramavtal WBC

5 kap Tillämpliga bestämmelser 1 § En upphandlande myndighet får ingå ramavtal med tillämpning av bestämmelserna om offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster i denna lag. WBC

5 kap Tilldelning av kontrakt 2 § Kontrakt som grundar sig på ett ramavtal skall tilldelas enligt 4, 6 eller 7 §. Ett sådant kontrakt får slutas endast mellan en upphandlande myndighet och en leverantör som är part i ramavtalet. Vid tilldelning av kontrakt som grundar sig på ett ramavtal får parterna inte väsentligt avvika från villkoren i ramavtalet. WBC

5 kap Ramavtalets löptid 3 § Ett ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl. WBC

5 kap Ramavtal med en enda leverantör 4 § Om ett ramavtal ingåtts med en enda leverantör, skall villkoren i ett kontrakt som grundar sig på ramavtalet överensstämma med villkoren i ramavtalet. Vid tilldelningen av sådana kontrakt får den upphandlande myndigheten skriftligen samråda med den leverantör som är part i ramavtalet och vid behov uppmana leverantören att komplettera sitt anbud. WBC

5 kap Ramavtal med flera leverantörer 5 § Om ett ramavtal ingås med flera leverantörer, i enlighet med 6 eller 7 §, skall dessa vara minst tre, om det finns ett tillräckligt antal leverantörer som uppfyller urvalskriterierna och ett tillräckligt antal godtagbara anbud som uppfyller de tilldelningskriterier enligt 12 kap. 1 § andra stycket som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. WBC

5 kap 6 § Om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § får tilldelning av kontrakt som grundar sig på ramavtalet ske genom tillämpning av villkoren i ramavtalet utan förnyad inbjudan att lämna anbud. Kontrakt skall tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. WBC

5:6 förklaring Avrop från ramavtal får ske utan förnyad konkurrensutsättning. Troligen under förutsättning att ramavtalets villkor är dels tillräckliga och dels används vid avropet. WBC

5 kap 7 § Om ramavtal ingåtts med flera leverantörer enligt 5 § och om inte alla villkor är angivna i ramavtalet, skall parterna inbjudas att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor får om det är nödvändigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. Vid tillämpning av första stycket skall forts WBC

5:7 forts 1. den upphandlande myndigheten för varje kontrakt som skall tilldelas skriftligen samråda med de leverantörer som kan genomföra kontraktet, 2. den upphandlande myndigheten ange en tidsfrist som är tillräcklig för att lämna in anbud för varje särskilt kontrakt, med hänsyn tagen till upphandlingens art och omfattning, forts WBC

5:7 forts 3. anbuden lämnas skriftligen och den upphandlande myndigheten inte ta del av innehållet i dem innan den angivna svarstiden har löpt ut, och 4. den upphandlande myndigheten tilldela varje enskilt kontrakt till den anbudsgivare som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de tilldelningskriterier som angetts i förfrågningsunderlaget till ramavtalet. WBC

5:7 förklaring Förnyad konkurrensutsättning ska ske vid avrop från ramavtal om inte alla kommersiella förutsättningar finns angivna i avtalet. WBC

6 kap 6 kap. Tekniska specifikationer och särskilda kontraktsvillkor i förfrågningsunderlag m.m. WBC

6 kap Tekniska specifikationer 1 § Tekniska specifikationer skall ingå i annonsen om upphandling, förfrågningsunderlaget eller de kompletterade handlingarna. Specifikationerna skall vara utformade på något av de sätt som anges i 2 och 3 §§. När det är möjligt bör specifikationerna bestämmas med hänsyn till kriterier avseende tillgänglighet för personer med funktionshinder eller utformning med tanke på samtliga användares behov. WBC

6 kap Tekniska specifikationer som hänvisar till en standard 2 § De tekniska specifikationerna skall, om inte 3 § tillämpas, vara utformade med hänvisning till de tekniska specifikationer som definieras i bilaga 4, och i turordning hänvisa till forts WBC

6:2 forts 1. svensk standard som överensstämmer med europeisk standard, 2. europeiskt tekniskt godkännande, 3. gemensam teknisk specifikation, forts WBC

6:2 forts 4. internationell standard, 5. annat tekniskt referenssystem som utarbetats av europeiska standardiseringsorgan, eller forts WBC

6:2 forts 6. annan svensk standard, svenskt tekniskt godkännande eller svensk teknisk specifikation om projektering, beräkning och utförande av byggentreprenader samt materialanvändning. Varje hänvisning som avses i första stycket skall följas av orden "eller likvärdigt". Första stycket gäller inte, om det i någon annan författning finns avvikande bestämmelser. WBC

6:2 förklaring Produktprestanda får beskrivas med stöd av tekniska standarder. Tekniska standarder måste vara framtagna på vetenskaplig grund. Alla hänvisningar måste åtföljas av orden eller likvärdig. WBC

6 kap Tekniska specifikationer i form av prestanda- eller funktionskrav 3 § En upphandlande myndighet får ange de tekniska specifikationerna som prestanda- eller funktionskrav. I dessa krav kan miljöegenskaper ingå. Kraven skall vara så utformade att föremålet för upphandlingen klart framgår. forts WBC

6:3 forts En upphandlande myndighet får hänvisa till de tekniska specifikationerna enligt 2 § som ett sätt för leverantören att visa att de uppställda prestanda- eller funktionskraven enligt första stycket är uppfyllda. En upphandlande myndighet får ange de tekniska specifikationerna genom hänvisning till specifikationerna enligt 2 § i fråga om vissa egenskaper och till prestanda- eller funktionskraven enligt första stycket i fråga om andra egenskaper. WBC

6:3 förklaring Egenskaper hos en produkt behöver inte i detaljs brytas ner i skallkrav. Egenskaperna kan beskrivas som en funktion. Jämför med att beskriva t.ex. en kopp eller bil. Även miljöegenskaper kan beskrivas som en funktion. WBC

6 kap Uppgifter om ursprung, tillverkning m.m. 4 § De tekniska specifikationerna får inte innehålla uppgifter om ursprung, tillverkning eller särskilt framställningssätt eller hänvisningar till varumärke, patent, typ, ursprung eller tillverkning, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas. Sådana uppgifter och hänvisningar får dock förekomma i specifikationerna, om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. En sådan uppgift eller hänvisning skall följas av orden "eller likvärdigt". WBC

Endast om det finns sakliga skäl är det tillåtet. 6:4 förklaring Produktens prestanda får i princip inte beskrivas genom att hänvisa till patenterad tillverkningssätt eller varumärken. Endast om det finns sakliga skäl är det tillåtet. Måste då åtföljas av orden eller likvärdigt. WBC

6 kap Likvärdiga lösningar 5 § Om en upphandlande myndighet väljer att hänvisa till tekniska specifikationer enligt 2 §, får den inte förkasta ett anbud enbart på grund av att varorna eller tjänsterna inte överensstämmer med specifikationer som den har hänvisat till, om anbudsgivaren i sitt anbud kan visa att de föreslagna lösningarna på ett likvärdigt sätt uppfyller kraven enligt de tekniska specifikationerna. WBC

6 kap 6 § Om en upphandlande myndighet väljer att i enlighet med 3 § ange prestanda- eller funktionskrav, får den inte på grund av dessa krav förkasta ett anbud, om anbudsgivaren kan visa att anbudet överensstämmer med 1. en nationell standard som överensstämmer med en europeisk standard, forts WBC

6:6 forts 2. ett europeiskt tekniskt godkännande, 3. en gemensam teknisk specifikation, 4. en internationell standard, eller forts WBC

6:6 forts 5. ett tekniskt referenssystem, som har utarbetats av ett europeiskt standardiseringsorgan. Första stycket gäller under förutsättning att standardenliga byggentreprenader, varor eller tjänster uppfyller de prestanda- eller funktionskrav som den upphandlande myndigheten har ställt upp. WBC

6:6 förklaring Alla likvärdiga europiska standarder måste godtas i en upphandling. I praktiken är det de s.k. EN-standarderna som redan finns i Sverige. WBC

6 kap Miljömärken 7 § Om en upphandlande myndighet anger miljöegenskaper i form av prestanda- eller funktionskrav enligt 3 §, får den använda detaljerade specifikationer, eller vid behov delar av dessa, som fastställts för miljömärken, om forts WBC

6:7 forts 1. specifikationerna är lämpliga för att definiera egenskaperna hos de varor eller tjänster som skall upphandlas, 2. kraven för märket har utarbetats på grundval av vetenskapliga rön, och forts WBC

6:7 forts 3. märkena är tillgängliga för alla berörda parter. Den upphandlande myndigheten får ange att varor eller tjänster som är försedda med ett sådant miljömärke skall antas motsvara de tekniska specifikationer som angetts i förfrågningsunderlaget men skall godta även annat lämpligt bevis för att så är fallet. WBC

6:7 förklaring Miljökrav får numera ställas vid upphandling. I detta fall gäller det miljökrav på produktens prestanda och funktion. Egna miljökrav får ställas eller hänvisa till europeiskt miljömärke. Måste vila på vetenskaplig grund. WBC

6 kap Erkända organ 8 § Upphandlande myndigheter skall godta intyg från organ som är erkända i ett EES-land. WBC

6:9 förklaring Alternativa utförande är ok. Måste anges i annonsen att det är ok. Endast alternativa anbud som uppfyller angivna minimikrav får tas upp till utvärdering. WBC

6 kap Särskilda villkor för fullgörande av kontrakt 13 § En upphandlande myndighet får ställa särskilda sociala, miljömässiga och andra villkor för hur ett kontrakt skall fullgöras. Dessa villkor skall anges i annonsen om upphandling eller i förfrågningsunderlaget. WBC

6:13 förklaring Sociala krav Miljömässiga krav och Andra krav Får numera ställas i en upphandling. Dvs. Arbetsskydd och miljöskydd men eventuellt även gynna handikappade. WBC

7 kap. Annonsering av upphandling WBC

7 kap Obligatorisk och icke-obligatorisk annonsering av upphandlingar 1 § En upphandlande myndighet som avser att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal skall annonsera upphandlingen, om inte något annat följer av 4 kap. 5-8 §§. WBC

7:1 förklaring Huvudregel: Alla upphandlingar ska annonseras. Undantag finns i 4 kap 5-8 §§. WBC

7:1 förklaring Annons sätts i på EU:s hemsida TED (EU-upphandling). Annons sätts in på Allego/Anbudsjournalen Annons sätts in i rikstäckande tidning Annons sätts in i branschtidning Välj någon eller alla av ovanstående. 1:9 måste följas, dvs. alla leverantörer ska ha en fair chans att kunna läsa annonsen och lämna anbud. WBC

7:1 förklaring Annonsering är den tid under vilken leverantören har på sig att utforma och inkomma med anbud. Annonstid = anbudstid Annonstiden för en EU-upphandling är vanligen 52 dagar. Annonstiden för en förenklad upphandling är 10 – 21 dagar. WBC

7:1 förklaring Tidsfrister: 52 dagar från den dagen då annonsen avsändes. Förfrågningsunderlag lämnas inom tre dagar = offentlighetsprincipen. WBC

7:1 förklaring Tidsfristerna är minimitider. 1:9 kan ge längre tidsfrister. En upphandlande enhet som har att följa förvaltningslagen, t.ex. polisen bör inte ange klockslag. En handling anses enlig förvaltningslagen som inkommen om den kommer in rätt dag före kl. 24.00. WBC

7:1 förklaring 1 mars Annons 52 dagar 21 april Anbud inne WBC

7:2 förklaring Förhandsannonsering är nödvändigt för att kortare annonstider skall få användas. Förhandsannonsen ska gälla för de kommande tolv månaderna. WBC

8 kap 8 kap. Tidsfrister för att komma in med anbudsansökningar och anbud m.m. WBC

8 kap Förhållanden som skall beaktas när tidsfristernas längd bestäms 1 § När tidsfrister för att komma in med anbudsansökningar och anbud bestäms av den upphandlande myndigheten skall särskild hänsyn tas till hur komplicerad upphandlingen är och hur lång tid som leverantörer kan antas behöva för att utarbeta anbuden. Dock skall tidsfristerna i detta kapitel iakttas. WBC

8:1 förklaring Tidsfristerna i detta kapitel är minimitider. 1:9 kan ge längre tider. Alla anbudsgivare måste ges en realistisk möjlighet att läsa annonsen, utarbeta anbud och skicka in anbudet i rätt tid. WBC

8 kap Tidsfrist vid öppet förfarande 2 § Vid öppet förfarande skall tidsfristen för att komma in med anbud vara minst 52 dagar från den dag då annonsen om upphandling skickades för publicering, om inte något annat följer av 4-8 §§. WBC

8:2 förklaring Huvudregel: En EU-upphandling ska normalt ha en annonstid/anbudstid på 52 dagar. Kortare tid vid bl.a. förenklad upphandling, då c:a 21 dagar. Undantag finns i 8 kap 4-8 §§. WBC

8:4 förklaring Kortare tid vid förhandsannons. Rekommenderade tider helst 36 dagar och minst 22 dagar. Förhandsannonsen måste vara minst 52 dagar och högts 12 månader gammal. WBC

8:5-6 förklaring Kortade annonseringstider vid elektronisk upphandlingsförfarande. Om upphandlingsmaterialet hålls tillgängligt elektroniskt får annonstiden kortas med 7 + 5 dagar. Gäller vid normalupphandling eller om förhandsannons har publicerats. WBC

8:7 förklaring Om inte alla anbudsgivare får behövlig upphandlingsinformation kan tidsfristen att få lämna anbud förlängas så länge som behövs för att leverantör ska kunna lämna ett anbud. I Sverige ska upphandlingsmaterial lämnas ut direkt eller senast inom tre dagar (Offentligsprincipen). WBC

8 kap Förkortade tidsfrister på grund av tidsbrist i vissa fall 8 § Om det, vid selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, på grund av tidsbrist inte är möjligt att tillämpa de tidsfrister som anges i detta kapitel, får en upphandlande myndighet ange att tidsfristen för att komma in med anbudsansökningar, räknat från den dag då annonsen om upphandling skickades för publicering, skall vara minst 15 dagar eller, om annonsen skickades med elektroniska medel, minst 10 dagar. forts WBC

8:8 forts Under förutsättning av tidsbrist får en upphandlande myndighet ange att tidsfristen för att komma in med anbud vid selektivt förfarande skall vara minst 10 dagar från den dag då inbjudan att lämna anbud skickades. WBC

8 kap Tillhandahållande av förfrågningsunderlag vid öppet förfarande 9 § Om en upphandlande myndighet vid öppet förfarande inte enligt 6 § ger fri, direkt och fullständig tillgång genom elektroniska medel till hela förfrågningsunderlaget, skall förfrågningsunderlaget skickas till en leverantör senast sex dagar efter det att begäran att få ut handlingarna har tagits emot. Detta gäller dock bara om leverantörens begäran har gjorts i god tid före utgången av tidsfristen för att lämna anbud. forts WBC

8:9 forts Den upphandlande myndigheten skall på begäran av en leverantör lämna ut kompletterande upplysningar om förfrågningsunderlaget senast sex dagar före angiven sista dag för att komma in med anbud, under förutsättning att en sådan begäran har gjorts i god tid. WBC

8 kap Inbjudan att komma in med anbud eller att förhandla Skriftlig inbjudan att komma in med anbud eller att förhandla vid selektivt respektive förhandlat förfarande 10 § Vid selektivt förfarande och förhandlat förfarande med föregående annonsering skall en upphandlande myndighet vid ett forts WBC

8:10 forts och samma tillfälle skicka en skriftlig inbjudan till samtliga utvalda anbudssökande att komma in med anbud eller att förhandla. Inbjudan skall innehålla förfrågningsunderlaget. Om förfrågningsunderlaget är direkt tillgängligt med elektroniska medel, är det dock tillräckligt att inbjudan innehåller en uppgift om var underlaget hålls tillgängligt. forts WBC

8:10 forts En inbjudan skall dessutom innehålla minst uppgift om 1. tidsfristen för att begära kompletterande handlingar, om det är aktuellt, samt belopp och betalningssätt, om det skall betalas en avgift för handlingarna, 2. sista dag för att ta emot anbud samt till vilken adress anbudet skall skickas och på vilket eller vilka språk det skall skrivas, forts WBC

8:10 forts 3. en hänvisning till annonsen om upphandlingen, 4. vilka handlingar som skall bifogas, 5. den inbördes viktningen av kriterierna för tilldelning av kontrakt eller kriteriernas prioritetsordning, om dessa upplysningar inte framgår av annonsen om upphandling eller av förfrågningsunderlaget och 6. övriga uppgifter av betydelse för upphandlingen. WBC

8 kap Om någon annan än den upphandlande myndigheten skall lämna ut förfrågningsunderlaget 11 § Om någon annan än den upphandlande myndigheten på begäran skall lämna ut hela eller delar av förfrågningsunderlaget, skall adressen anges i inbjudan. forts WBC

8:11 forts Om en tidsfrist gäller för en sådan begäran och om en avgift skall betalas för de begärda handlingarna, skall upplysning om fristen och avgiften samt betalningsvillkor anges i inbjudan. De begärda handlingarna skall skickas till leverantörerna så snart som möjligt efter det att begäran har tagits emot. WBC

8 kap Tillhandahållande av kompletterande handlingar och upplysningar vid selektivt och förhandlat förfarande 12 § Den upphandlande myndigheten skall vid selektivt och förhandlat förfarande lämna ut kompletterande upplysningar om förfrågningsunderlaget eller kompletterande handlingar senast sex dagar före angiven sista dag för att komma in med anbud, förutsatt att sådana upplysningar begärts i god tid. Vid påskyndat förfarande enligt 8 § andra stycket skall denna tidsfrist vara fyra dagar. WBC

8:9-12 förklaring Alla medborgare i Sverige har rätt att få ta del av upphandlingsmaterial. Både upphandlande myndighets och anbudsgivarnas. Handlingar ska ut omedelbart (inom tre dagar). Pågående upphandling absolut sekretess på anbudshandlingar. Efter avslutad upphandling viss affärssekretess på anbudshandlingar. WBC

9 kap. Kommunikation, information och dokumentation WBC

9 kap Regler för kommunikation 1 § Anbudsansökningar och anbud skall lämnas skriftligen om inte något annat följer av andra eller tredje stycket. En upphandlande myndighet får bestämma att anbudsansökningar och anbud skall lämnas med något elektroniskt medel. forts WBC

9:1 forts Myndigheten får tillåta att en anbudsansökan görs per telefon. Myndigheten skall i en annons ange hur anbudsansökningar får lämnas och i en annons eller ett förfrågningsunderlag ange hur anbud får lämnas. WBC

9:1 förklaring Anbuds ska lämnas skriftligen om inget annat sägs. Anbud får lämnas elektronsikt. Dvs. som e-post, på usb-minne etc. WBC

9 kap 2 § Vid kommunikation med elektroniska medel skall dessa vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga och möjliga att använda tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. WBC

9:2 förklaring All elektronisk informationsöverföring och lagring ska göras med normalt förekommande elektroniska media. Dvs. vanligen förekommande PC-program eller Apple-program och likande. WBC

9:3 förklaring All nödvändig info om sätten att lämna elektroniska anbud ska hållas tillgängliga. Alla dokument ska förvaras säkert och alla förändringar ska vara spårbara. Elektronisk signatur måste godtas av upphandlande myndighet. WBC

9 kap Uppgifter från leverantörer skall bevaras säkert 6 § Kommunikation, informationsutbyte och lagrade uppgifter som rör ett upphandlingsärende skall bevaras säkert. WBC

9:6 förklaring Ingen annan än upphandlande myndighet får läsa anbudshandlingarna. Anbudshandlingarna omfattas av absolut sekretess. WBC

9 kap Öppnande av anbud 7 § Den upphandlande myndigheten får inte ta del av innehållet i anbudsansökningarna och anbuden förrän tidsfristen för att komma in med anbudsansökan respektive anbud har gått ut. forts WBC

9:7 forts Försändelser med anbud skall, samtidigt och så snart som möjligt efter anbudstidens utgång, öppnas vid en förrättning där minst två personer som utsetts av den upphandlande myndigheten skall delta. Anbuden skall föras upp i en förteckning, som skall bestyrkas av dem som deltar i förrättningen. På begäran av en anbudsgivare skall dessutom en av en handelskammare utsedd person närvara. Kostnaderna för detta skall betalas av den som framställt begäran. WBC

9:7 förklaring Anbud öppnas så snart som möjligt Öppna anbuden vid förrättning Två personer från upphandlande enhet deltar Anbud öppnas samtidigt Anbudstidens utgång senast kl. 24.00 WBC

9 kap Rättelse av fel, förtydligande och komplettering 8 § En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. forts WBC

9:8 forts Myndigheten får begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. WBC

9:8 förklaring Förtydliganden – Kompletteringar: Skrivfel och räknefel får utan vidare rättas. Övriga kompletteringar – mycket små förändringar kan anses som ok. Anbudet får inte ”förbättras” genom kompletteringen. WBC

9 kap Information till leverantörer Underrättelse om beslut 9 § En upphandlande myndighet skall snarast möjligt skriftligen underrätta anbudssökandena och anbudsgivarna om de beslut som fattats om att sluta ett ramavtal eller att tilldela ett kontrakt och om skälen för besluten. forts WBC

9:9 forts En sådan underrättelse skall lämnas även när en upphandlande myndighet beslutar att avbryta en upphandling för vilken det har gått ut inbjudan att lämna anbud samt vid beslut att göra om upphandlingen. WBC

9 kap Upplysningar på begäran av en leverantör 10 § En upphandlande myndighet skall till den anbudssökande eller anbudsgivare som begär det lämna upplysningar om skälen för att leverantörens ansökan har avslagits eller anbud förkastats. forts WBC

9:10 forts En upphandlande myndighet skall på begäran av en anbudsgivare som har lämnat ett godtagbart anbud lämna upplysningar om utformningen av och de relativa fördelarna med det valda anbudet samt namnet på den anbudsgivare som tilldelats kontraktet eller parterna i ramavtalet. Upplysningar enligt första och andra styckena skall lämnas snarast möjligt och senast inom 15 dagar från det att en skriftlig begäran kom in. WBC

9:9-10, 12 förklaring Upphandlande enhet ska lämna beslut över tilldelning av kontrakt till samtliga som begär det. Beslutet ska motiveras. Ej för intetsägande. Krävs en tämligen noggrann motivering. Anbudsgivare ska helt enkelt förstå skälen varför det vinnande anbudet vann, anbud förkastades etc. Ska kunna kontrollera att kraven i 1:9 är uppfyllda. WBC

9:9-10 förklaring forts Beslutet är normalt inte accept på anbud. Det är endast ett förvaltningsrättsligt beslut. Var noga med att inte binda upphandlade enhet då beslutet meddelas. Erinra anbudsgivaren om att beslutet inte är accept utan att den kommer efter tio dagar. WBC

9:9-10 förklaring Det är från den dagen som upplysningar skickats som tiodagarsfristen börjar räknas. Dvs. efter 11-12 dagar kan avtal undertecknas. Alla kalenderdagar räknas. Infaller dag 10 på en helgdag flyttas sista dagen fram till första vardag. WBC

9:9-10 förklaring Beslut 10 dgr Inget ök Accept WBC

9 kap Anbudsgivare är bunden av sitt anbud 11 § En upphandlande myndighet skall i förfrågningsunderlaget ange den tid som en anbudsgivare skall vara bunden av sitt anbud. Vid öppet förfarande skall det anges i annonsen om upphandling. En anbudsgivare är bunden av sitt anbud även om anbudsgivaren har fått underrättelse enligt 9 § första stycket eller upplysningar enligt 10 §. WBC

9:11 förklaring Anbud i offentlig upphandling är inte anbud i civilrättslig mening. Anbudsgivare är ändå bunden av sitt anbud enligt den tid som anges i förfrågningsunderlaget. WBC

9 kap Protokoll 12 § En upphandlande myndighet skall för varje upphandling upprätta ett protokoll där bl.a. skall framgå skälen till att 1. ett anbud som ansetts vara onormalt lågt förkastats, forts WBC

9:12 forts 2. ett kontrakt eller ramavtal inte tilldelats en leverantör, och 3. förhandlat förfarande enligt bestämmelserna i 4 kap. 2-8 §§ tillämpats. WBC

9:12 förklaring Se förklaring till 9 kap. 9-10 §§ WBC

10 kap. Uteslutning av leverantörer WBC

10 kap UM ska själv kontrollera uppgifter från SKV och KFM Gäller både vid EU-upphandlingar och Sverige-upphandlingar UM ska själv kontrollera leverantörens lämplighet WBC

10:1 förklaring Leverantör skall uteslutas vid: Medlemskap i kriminell organisation Bestickning Bedrägeri Penningtvätt och det finns lagakraftvunnen dom. Finns vissa möjligheter att bortse från ovan. WBC

10:2 förklaring Leverantör får uteslutas vid t.ex. Konkurs Likvidation Obetalda skatter och sociala avgifter Kraven är ekonomiska och finansiella. WBC

10:3 förklaring Upphandlande enhet måste godta EU-godkända intyg som visar frånvaro av brottmåldomar eller ekonomiska problem. Upphandlande enhet måste godta EU-godkända intyg som visar att leverantören är lämplig. WBC

11 kap. Kontroll av leverantörers lämplighet och val av deltagare m.m. WBC

11:6 förklaring Krav får ställas på att anbudssökande är juridisk person. Alla bolagsregistreringar i EU måste godkännas. Vid tjänsteupphandling får krav ställas på tillstånd om det är ett krav i anbudssökandes hemland. WBC

11 kap Tillgång till andra företags kapacitet 12 § En leverantör får vid behov och när det gäller ett visst kontrakt åberopa andra företags ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Leverantören skall genom att tillhandahålla ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att leverantören kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet skall fullgöras. WBC

11:12 förklaring Volvo Ford VW WBC Anbudsgivare får visa på andra företags kapacitet i sitt eget anbud. Detta ska kunna visas t.ex. genom en garanti från åberopade företag. WBC

12 kap. Tilldelning av kontrakt WBC

12 kap Alternativa grunder för tilldelning av kontrakt 1 § En upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller forts WBC

12:1 forts 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, skall myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. forts WBC

12:1 forts En upphandlande myndighet skall i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. WBC

12:1 förklaring Utvärderingsgrunder: Ekonomiskt mest fördelaktiga eller Lägsta pris WBC

12:1 förklaring Ekonomiskt mest fördelaktiga: Samtliga i förfrågningsunderlaget angivna krav och kriterier skall beaktas vid utvärderingen. En samlad utvärdering görs vid värdering av anbudet. Tänk på hur krav och kriterier rangordnats i förfrågningsunderlaget! WBC

12:1 förklaring Lägsta pris: Priset är enda utvärderingsgrunden. Anbud med lägsta pris skall antas. WBC

12 kap Viktning av kriterier 2 § Den upphandlande myndigheten skall ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. forts WBC

12:2 forts Om det enligt den upphandlande myndigheten inte är möjligt att ange viktningen av de olika kriterierna, skall dessa anges i fallande prioritetsordning. Viktningen av kriterierna eller kriteriernas prioritetsordning skall anges i forts WBC

12:2 forts 1. annonsen om upphandlingen, 2. förfrågningsunderlaget, eller i 3. en inbjudan att lämna anbud eller att delta i förhandlingar. 4. det beskrivande dokumentet. WBC

12:2 förklaring Utvärderingskriterierna skall: Viktas inbördes Om inte det går skall de: Rangordnas WBC

12:2 förklaring Det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer att antas. Vid denna bedömning kommer nedanstående kriterier att beaktas i prioritetsordning och med nedan angiven viktning. Se även utvärderingsprotokoll, bilaga 3. 1. Totalpris för tjänsten. Multiplikatorvärde 10. 2. Fruktens kvalité. Multiplikatorvärde 7. 3. Leverantörens kapacitet och förmåga att utföra den efterfrågade tjänsten på ett ändamålsenligt sätt. Multiplikatorvärde 6. WBC

12:3 förklaring Onormalt låga anbud: Undersökningsskyldighet för upphandlande enhet. Anbudsgivare måste få en chans att förklara varför ett lämnat anbud kan vara lågt. Kan bero på tillverkningsmetoder, rationaliseringar, stora volymer etc. Får vara anbud i syfte att konkurrera ut leverantörer för att skapa monopol och liknande. WBC

13 kap 13 kap. Byggkoncessioner WBC

15 kap. Upphandling som inte omfattas av direktivet WBC

15 kap Tillämpningsområdet 1 § Detta kapitel gäller för sådan upphandling som avses i 1 kap. 2 § andra stycket. WBC

15:1 förklaring I princip kan alla varor och tjänster upphandlas med stöd av 15 kap. WBC

15 kap Tillämpliga bestämmelser Vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även- 1 kap. (lagens innehåll och tillämpningsområde samt allmänna bestämmelser), - 2 kap. (definitioner), - 4 kap. 22 § (inköpscentraler), - 5 kap. (ramavtal), utom såvitt avser 5 kap. 5 § beträffande kravet på minst tre leverantörer för sådana ramavtal som omfattas av 5 kap. 6 §, - 6 kap. 4 § (uppgifter om ursprung, tillverkning m.m.), - 6 kap. 7 § (miljömärken), - 6 kap. 13 § (särskilda villkor för fullgörande av kontrakt), - 8 kap. 11 § (om någon annan än den upphandlande myndigheten ska lämna ut förfrågningsunderlaget eller det beskrivande dokumentet), - 11 kap. 6 § (krav på registrering), - 13 kap. (byggkoncessioner), - 16 kap. (avtalsspärr, överprövning och skadestånd), - 17 kap. (upphandlingsskadeavgift), och - 18 kap. (tillsyn). WBC

15 kap Upphandlingsförfaranden 3 § En offentlig upphandling enligt detta kapitel ska göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande.    Direktupphandling får dock användas om kontraktets värde uppgår till högst 28 procent av det tröskelvärde som avses i 3 kap. 1 § första stycket 2 och andra stycket. Vidare får direktupphandling användas i tillämplig omfattning i de fall förutsättningarna för förhandlat förfarande utan föregående annonsering som avses i 4 kap. 5–9 §§ är uppfyllda eller om det finns synnerliga skäl. Den upphandlande myndigheten ska besluta riktlinjer för användning av direktupphandling.    Konkurrenspräglad dialog får, i enlighet med 2 §, användas om inte förenklat förfarande eller urvalsförfarande medger tilldelning av kontrakt. Lag (2014:474). WBC

15:3 förklaring Finns fyra stycken upphandlingsformer: Huvudregel Förenklat förfarande Förenklat förfarande med förhandling Urvalsupphandling Undantag Direktupphandling WBC

15:3 förklaring Förenklat förförande: Behöver enbart publiceras i sådant media som anbudsgivaren förväntas läsa. Svensks dagstidningar, branschtidningar, Allego och Anbudsjournalen. Kortare annonseringstid kan användas. Effektiv konkurrens ska uppnås. WBC

15:3 förklaring Direktupphandling: Produkten får handlas direkt på stan. Inga krav på annonser Anbud Beslut Dokumentation WBC

15:3 förklaring Direktupphandling får ske när: Synnerliga skäl. Vanligen brådska som inte beror på myndigheten själv eller då liv och egendom är i fara. Kontraktets värde lågt WBC

15:3 förklaring Fasta beloppsgränser för direktupphandling 505 800 kr i LOU 939 342 kr i LUF ( mer än 100 000 kr ska dokumenteras) Det totala beloppet som utbetalas enligt kontraktet avgör om det blir över eller under tv WBC

15 kap Annonsering vid förenklat förfarande 4 § Vid förenklat förfarande skall den upphandlande myndigheten begära anbud genom annons i en elektronisk databas, som är allmänt tillgänglig, eller genom annons i annan form som möjliggör effektiv konkurrens. WBC

15 kap 5 § En annons om upphandling enligt 4 § ska innehålla uppgift om föremålet för upphandlingen och kontaktuppgifter till den upphandlande myndigheten.    Vid förenklat förfarande ska det dessutom framgå 1. hur anbud får lämnas, 2. den dag då anbud senast ska ha kommit in, och 3. den dag till och med vilken anbudet ska vara bindande.    Vid urvalsförfarande ska annonsen med ansökningsinbjudan innehålla uppgift om 1. hur en anbudsansökan får lämnas, och 2. den dag ansökan senast ska ha kommit in. WBC

15 kap Kommunikationsmedel vid offentlig upphandling 8 § Bestämmelserna i 9 kap. 1-6 §§ och 7 § första stycket gäller för anbudsansökningar och anbud vid offentlig upphandling som avses i detta kapitel. WBC

15 kap Tidsfrister för att lämna anbudsansökningar och anbud 9 § Anbudssökande och anbudsgivare ska ges skälig tid att komma in med ansökningar respektive anbud. Tiden för att komma in med anbudsansökningar får dock aldrig vara kortare än tio dagar från den dag då ansökningsinbjudan blev publicerad enligt 4 § andra stycket. WBC

15:9 förklaring Finns ingen given annonstid. Troligen gäller minst 10-21 dagar. Beror givetvis på hur komplicerad produkten är att leverera. WBC

15 kap Mottagande och öppnande av anbud 11 § Försändelser med anbud skall, så snart som möjligt efter anbudstidens utgång, öppnas vid en förrättning där minst två personer som utsetts av den upphandlande myndigheten skall delta. Anbuden skall föras upp i en förteckning, som skall bestyrkas av dem som deltar i förrättningen. På begäran av en anbudsgivare skall dessutom en person som utsetts av en handelskammare närvara. Kostnaderna för detta skall betalas av den som framställt begäran. Anbuden skall öppnas samtidigt. WBC

15:11 förklaring Anbud öppnas så snart som möjligt Öppna anbuden vid förrättning Två personer från upphandlande enhet deltar Anbud öppnas samtidigt Anbudstidens utgång senast kl. 24.00 WBC

15 kap Rättelse av fel, förtydligande och komplettering 12 § En upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. WBC

Anbudet får inte ”förbättras” genom kompletteringen. 15:12 förklaring Förtydliganden – Kompletteringar: Skrivfel och räknefel får utan vidare rättas. Övriga kompletteringar – mycket små förändringar kan anses som ok. Anbudet får inte ”förbättras” genom kompletteringen. WBC

15 kap Kontroll och uteslutning av leverantörer 13 § En anbudssökande eller anbudsgivare skall uteslutas från deltagande i en upphandling i enlighet med det som föreskrivs i 10 kap. 1 §. forts WBC

15:13 forts En anbudssökande eller anbudsgivare får uteslutas från deltagande i en upphandling enligt 10 kap. 2 och 3 §§. En upphandlande myndighet som av leverantören begär upplysningar om förhållanden som avses i första och andra styckena skall i förfrågningsunderlaget, annonsen eller skrivelsen ange på vilket sätt leverantören kan lämna upplysningarna. WBC

15:13 förklaring Leverantör som är: Medlem i kriminell organisation Sysslar med penningtvätt På ekonomisk obestånd Saknar tillstånd Får uteslutas vid upphandling. WBC

15:15 förklaring Alla anbud inkomna i rätt tid ska prövas. Även om de är direkt olämpliga eller ovanligt många. (Polisens rekord är 137 stycken anbud.) Anbud som inte är inkomna i rätt tid får inte prövas. WBC

15 kap Alternativa grunder för tilldelning av kontrakt 16 § En upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller forts WBC

15:16 forts 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga skall göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten skall antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. forts WBC

15:16 forts Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen skall anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsunderlaget. WBC

15:16 förklaring Utvärderingsgrunder: Ekonomiskt mest fördelaktiga eller Lägsta pris WBC

15:16 förklaring Ekonomiskt mest fördelaktiga: Samtliga i förfrågningsunderlaget angivna krav och kriterier skall beaktas vid utvärderingen. En samlad utvärdering görs vid värdering av anbudet. Tänk på hur krav och kriterier rangordnats i förfrågningsunderlaget! WBC

15:16 förklaring Lägsta pris: Priset är enda utvärderingsgrunden. Anbud med lägsta pris skall antas. WBC

15:16 förklaring Utvärderingskriterierna skall: Viktas inbördes Om inte det går skall de Rangordnas WBC

15:16 förklaring Det anbud som anses vara det ekonomiskt mest fördelaktiga kommer att antas. Vid anbudsutvärderingen kommer följande kriterier att beaktas, i prioritetsordning: Praktisk duglighet – 50 procent Pris – 30 procent Bredd i kompetens/erfarenhet – 20 procent WBC

15 kap Onormalt låga anbud 17 § Den upphandlande myndigheten får förkasta ett anbud om den finner att priset är onormalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. WBC

15:17 förklaring Undersökningsskyldighet för upphandlande enhet. Anbudsgivare måste få en chans att förklara varför ett lämnat anbud kan vara lågt. WBC

15 kap Dokumentation, underrättelse och förvaring av handlingar 18 § En upphandlande myndighet ska anteckna skälen för sina beslut och annat av betydelse vid upphandlingen om upphandlingens värde överstiger 100 000 kronor. WBC

15:18 förklaring Inget sägs om hur beslutet ska se ut. Vem som vunnit Utvärderingen i detalj Förlorande leverantör ska förstå varför någon annan vann. Förstå att allt gått rätt till. Bedöma om det lönar sig att överklaga. Har reglerna i 1 kap 9§ följts? WBC

15 kap 20 § När en upphandling har avslutats skall en upphandlande myndighet som inte omfattas av arkivlagen (1990:782) på betryggande sätt förvara anbud och anbudsansökningar med tillhörande beskrivningar, modeller och ritningar samt anbudsförteckningar, sammanställningar, protokoll och liknande. Handlingarna skall bevaras minst fyra år från den dag då kontraktet tilldelades. WBC

15:20 förklaring Alla handlingar ska i praktiken förvaras enligt arkivlagens bestämmelser. Finns oftast en arkivarie på myndigheten som har koll på hur förvaring ska ske. WBC

16 kap. Avtalsspärr, överprövning och skadestånd WBC

16 kap Nya regler om överprövning Effektivare förfaranden för prövning av offentlig upphandling Marknadsskadeavgift Förenklade upphandlingsförfaranden WBC

16 kap Vad har problemet varit och vad görs åt det? Åtgärd UM skriver avtal för att förhindra domstolsprövning Otillåtna direktupphandlingar Åtgärd Avtalsspärr, Ogiltighet av avtal eller Marknadsskadeavgift Ogiltighet av avtal och Marknadsskadeavgift WBC

16 kap Avtalsspärr införs Avtalsspärrens längd 10 dagar om beslut skickats via e-post och liknande 15 dagar om beslut skickas via vanlig post Eller den längre tid som UM ger leverantörerna WBC

16 kap Avtalsspärr innebär Under denna period får avtal inte ingås Under denna tid ska leverantörer ges möjlighet att överklaga upphandlingsbeslutet Överklagandetiden kommer att förändras och bli lika lång som avtalsspärren WBC

16 kap Förlängd avtalsspärr Avtalsspärren gäller som huvudregel om beslutet överklagas och då under domstolens handläggningstid samt tio dagar efter meddelad dom WBC

16 kap Undantag från avtalsspärr Vid kontrakt utan annonsering Ramavtal efter förnyad konkurrensutsättning Vid direktupphandling Endast en anbudsgivare WBC

16 kap Ogiltighet av avtal införs Ett ingånget avtal mellan UM och leverantör kan ogiltigförklaras av länsrätten om Upphandlingen inte har annonserats enligt LOU Överträdelse av avtalsspärr i komb. med viss annan överträdelse och detta leder till skada för leverantör Överträdelse av bestämmelse om förnyad konkurrensutsättning vid ramavtal och detta har lett till skada för leverantör Gäller både EU-upphandling och Sverige-upphandling WBC

16 kap Effekt av ogiltigt avtal Rättsförhållandet upphör att gälla och eventuella prestationer ska återgå eller ersättas som om ett avtal aldrig funnits Ny upphandling torde behöva göras WBC

16 kap Undantag från ogiltighet av avtal Om det föreligger tvingade hänsyn till ett allmänintresse får avtal vara kvar även om det borde ogiltigförklaras Förnyad konkurrensutsättning av ramavtal och frivillig avtalsspärr om minst 10 dagar WBC

16 kap Tidsfrist för ansökan om överprövning av avtal 30 dagar från efterannonsering och motivering av beslut 30 dagar efter att anbudsgivarna underrättas om att avtal slutits Eller inom sex månader från det att avtal slöts WBC

16 kap Domstolstols ingripande innebär Före avtalet är ingånget ska domstolen kunna upphäva upphandlingsbeslutet Efter ingånget avtal ska domstolen endast pröva giltigheten av avtalet WBC

16 kap förklaring Leverantör som lidit skada eller kan komma att lida skada får ansöka om överprovning eller skadestånd Förutsättningar: Leverantören måste ha lämnat in anbud. Måste kunna visa på skada på grund av fel i upphandlingen. Felet kan vara vilket som helst i LOU. WBC

Missas tiden all möjlighet till skadestånd borta 16:6 förklaring Avtal slöts 1/1 -08 År 2008 förflyter Missas tiden all möjlighet till skadestånd borta Stämning inne 31/12 -8 WBC

17 kap. Upphandlingsskadeavgift WBC

17 kap förklaring Upphandlingsskadeavgift när Domstolen beslutar att avtalet ska bestå trots att det borde ogiltigförklaras Avtalet består pga. tvingande hänsyn till allmänintresse Otillåten direktupphandling Medför alltså både upphävt avtal och marknadsskadeavgift WBC

17 kap förklaring Upphandlingsskadeavgift 10 000 kr till 10 000 000 kr dock högst 10 % av kontraktsvärdet Avgiften tillfaller staten Strikt ansvar för UM UM som genomför upphandling får hela ansvaret Konkurrensverket väcker talan Förvaltningsrätten utdömer WBC

16 och 17 kap förklaring Talerätt Nytt beslut i upphandlingsärende och ogiltigt avtal – leverantör Upphandlingsskadeavgift – KKV Skadestånd - leverantör WBC

18 kap förklaring Innehåller mycket kortfattade bestämmelser om tillsyn. WBC

Kontaktuppgifter Patric Pedersen Telefon: 031 – 760 87 80 Mobil och sms: 0708 – 89 93 80 E-post: wbcgot@gmail.com Post: WBC AB, Box 53274, 400 16 Göteborg WBC