Östersjöriket Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stormaktstiden – då Sverige var som störst
Advertisements

Mellankrigstiden.
Uppgifterna 1-5 Sidorna Den enväldiga kungen Uppgifterna 1-5 Sidorna
Sverige under 1600-talet.
Historia Är som att resa i tiden.
Stormaktstiden Ca
Sverige är ett fattigt land. 3miljoner människor
Stormaktstiden
Utkik Historia: s , Frihetstiden
Gustav Vasa kommer till makten. När Kristian II äntligen blivit krönt till kung hade han en stor fest på slottet. De som var inbjudna var biskopar, förnäma.
Ett förslag på arbetsgång
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Första världskriget Konsekvenser. Revolution i Tyskland Tyska folket hade blivit lovade en seger Tyska folket kände sig besvikna och lurade av sin egen.
Gustav Vasa Upproren mot Gustav vasa. Missnöjd med Gustav Folket var missnöjt med den nya kungen för att han höjt både skatterna och priserna väldigt.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Imperialismen Bakgrund och genomförande.. Bakgrunder till imperialismen Tekniska möjligheter: industriella revolutionen gav möjligheter att tillverka.
Från andra världskrigets slut och fram till i dag
Hur styrs Sverige?.
Tal, mönster och räkning
Finlands inbördeskrig – orsaker och följder
Vikingatiden Historia åk 4
ORSAKER FÖRSTA VÄRLDSKRIGET
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
Kolonialism/Imperialism
Hur levde man under medeltiden
Östersjöriket Sverige
När hotet ständigt var närvarande
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Vikingatiden Historia åk 4
Medeltiden Läxförhör 1 Vad ska vi kunna?
Barn och kvinnors förutsättningar och vardag under Vasa-tiden.
Konsten att läsa sakprosa
Östersjöriket Sverige
Östersjöriket Sverige
Stormaktstiden Drottning Kristina Sverige under den här perioden
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Alexander den store f.Kr.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Renässansen, den Nya tiden
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Vilhelm Moberg
Globalisering: Världens länder förs allt närmare varandra och beroendet mellan dem ökar Globalisering förekommer inom följande områden; 1. Ekonomi : internationella.
Upplysningen 1700.
NAPOLEONTIDEN.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Industriella revolutionen
Kyrkan och klostren Medeltiden.
Rika och fattiga länder!
Vad tyckte svenskarna om de som styrde Sverige?
Så styrs Sverige.
FALU KOPPARGRUVA.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Berlinmuren.
Att tolka en källa Stormaktstiden.
Den industriella revolutionen
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Källkritik och historiska källor
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
DEN AMERIKANSKA REVOLUTIONEN
Industriella revolutionen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Vikingar.
Presentationens avskrift:

Östersjöriket Sverige HT 2018 c

Introduktion – Östersjöriket Sverige Genomgång Lektion 1 v. 35 Introduktion – Östersjöriket Sverige Börja med: Vad är en stormakt? Hur kunde Sverige bli en Stormakt? Krig Hemma Välorganiserad Stat Upptäck Historia s 144 - 145

Informationshantering Lektion 1 v. 35 1. Läs s 146- 147 och beskriv följande: Riksarkivet Kyrkoböcker Domböcker Fornminneslagen 2. Varför handlar skriftliga källor ofta om män? Upptäck Historia s 146- 147

Loggbok Intro + informationshantering Loggbok 1 v. 35 Vad är en stormakt? 2. Vilka fyra saker kännetecknar 1600-talets Sverige? 3. Hur vet vi vad som hände under 1600-talet? Upptäck Historia s 146- 147

Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf 17 år, Sverige fattigt, låg i krig med många länder Riksrådet krävde löften av Gustav II Adolf: inte stifta nya lagar inte starta krig/sluta fred Inte kräva in nya skatter Inte skriva ut nya soldater … utan att fråga dem om lov! Upptäck Historia s 148 - 149

Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Riksdagen Riksrådet Uppgift att ha åsikter om kungens förslag om nya skatter och lagar. Ständerna: Adel, präster, borgare, bönder Inga kvinnor eller fattiga - Fungerade som landets regering. 5 viktiga adelsmän Rikskansler Axel Oxienstierna Upptäck Historia s 148 - 149

Logg: Vem bestämde i Sverige? Loggbok Lektion 2 v. 35 Logg: Vem bestämde i Sverige? Beskriv kort hur Sverige styrdes under 1600-talet. 2. Varför tror du att riksrådet såg till att det blev så? Upptäck Historia s 148 - 149

Grupparbete Lektion 2 v. 35 Lektion 1. v 36 De 4 stånden Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Adel Präster Borgare Bönder 1. Läs s 158 – 163 tillsammans. 2. Läs NE -artikeln om ert stånd. 3. Skriv fakta (t.ex. en tankekarta om ert stånd.) Vilka människor tillhörde ståndet? Vad ”jobbade” de med? Vilken makt hade ståndet? Vad ”bestämde” ståndet om i riksdagen? Var höll de sina möten? 4. Förbered er för att hålla en kort föreläsning om ert stånd. Ni ska redovisa det i en hemgrupp, dvs för ca tre personer. Upptäck Historia s 158- 163 Artikel NE

Redovisa: De fyra stånden Muntlig redovisning Lektion 2 v 36 Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Varje stånd håller sin förberedda föreläsning. Fyll tillsammans i jämförelsematris- ständerna (får ni inte svaret under kompisarnas föreläsning så leta i boken/NE-artiklarna) Diskutera i gruppen (Resonera. ) - Vilken grupp hade mest makt över riket? - Vilken hade minst makt? - Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? Upptäck Historia s 148-149 och s. 158-163

Gustav II Adolf ärvde tre krig Genomgång Lektion 2 v 36 Makten över Östersjön Tullar och skatter Älvsborgsfästning - lösensumma betalas till Danmark alla medborgare över 15 år fick betala Ryssland stängdes ute Krig mot Polen Kung Sigismund Upptäck Historia s 150-151

Loggbok Ständerna + Gustav II Adolf ärvde tre krig Loggbok Lektion 2 v 36 1. Vilken grupp hade mest makt över riket? 2. Vilken hade minst makt? 3. Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? 4. Vad var orsakerna till att Gustav II Adolf ärvde tre krig? Upptäck Historia 150-151 s 148-149, s. 158-163

Trettioåriga kriget Genomgång Lektion 1 v 37 Bakgrund till kriget: - katoliker, protestanter - makt över kyrkan? År 1630 beslöt Gustav II Adolf och riksdagen att Sverige skulle gå med i kriget. Till folket sa han att Gud skulle hjälpa dem besegra katolikerna. Men han ville: - undvika krig i Sverige så att han kunde erövra land/hamnar och kontrollera handeln - själv bli kejsare i Tyskland   Upptäck Historia s 152- 157

Att vara soldat under trettioåriga kriget Genomgång Lektion 1 v 37 Kyrkoboken användes vid utskrivning av nya soldater. 1/10 av alla män i Sverige skrevs ut Hellre fattig man utan mark än bonde med egen gård. Fältherrarna kunde inte sluta kriga – legosoldaternas betalades med pengar från segrar Soldaterna dog i sjukdomar Tillgång på mat lika viktig som seger i strid. Använde krigsskepp för att segla soldater från Sverige till kriget. Vasa- skeppet - byggdes för att skydda transporter till Polen. - Skulle bli Europas mest skräckinjagande krigsskepp (Skrytbygge och statussymbol? ) Begrepp du behöver kunna: Katolik Protestant Knekt Fältherre Legosoldat Krigsbyte Upptäck Historia s 152- 157 Gör paruppgiften Trettioåriga kriget. (Frågor att limma in i din bok)

Loggbok Trettioåriga kriget Loggbok Lektion 1 v 37 Varför gick Sverige med i kriget? 2. Hur påverkade kriget Sveriges befolkning? Upptäck Historia s 152- 157

Sverige förändras – effektiv statlig organisation Genomgång Lektion 2 v 37 Gustav II Adolf dör vid Lützen 1632. Hans enda barn Kristina är 6 år. Riksrådet bildar en förmyndarregering - Axel Oxenstierna rikskansler; övriga rådsherrar ansvar för varsin statlig uppgift (flottan, armén, skatter/ekonomi, domstolar) Effektiv statlig organisation - delas in i 23 län där landshövdingen kontrollerar att lagar och regler följdes Vägar förbättras Postverket - postbönder slapp bli utskrivna som soldater. Nyhetstidning Ordinari Post Tijdener (finns kvar men nu heter den Post och inrikes tidningar och bara på nätet) Begrepp du behöver kunna: Förmyndarregering Rikskansler Organisera Flotta landshövding Upptäck Historia s 164 -167

Sverige förändras – järn och koppar Genomgång Lektion 2 v 37 Järn och koppar ger staten stora inkomster Falu koppargruva - bronskanoner, mynt, mässingstakkronor, klä tak på barockpalats - Sverige var världens största kopparproducent. Järnbruk - kanoner - kolmilor (bönder hade det som arbetsplikt vid sidan av jordbruket) - bönder som tillverkade vapen slapp bli utskrivna som soldater och fick betala mindre skatt Begrepp du behöver kunna: inkomst järnbruk kolmila malm Upptäck Historia s 168 -169 Bara lite rolig extrainfo: Kanoner kallades stycken och bruken kallades därför styckebruk – ett vanligt ortsnamn idag. Tex Åkers styckebruk

Sverige förändras – städer Genomgång Lektion 2 v 37 Handeln blir viktigare – Nya städer växer fram - Staden får ta ut tullar. Bara vissa fick handla med utlandet t.ex. Göteborg, Nyköping, Kalmar och Åbo Göteborg – handelsstad - byggs av holländare. Amsterdam är centrum för Europas handel Karlskrona – bra läge för krigen mot Danmark, Polen och Tyskland. - Isfri tidigare än Stockholm Stockholm växer och förändras - bygger på malmarna - Huvudstad ( - Rätta och orätta tiggare – spännande diskussion redan då. Jämför med idag för att det är intressant och gör nyheterna roligare. ) Upptäck Historia s 170 -173

Sverige blir stormakt Genomgång Lektion 2 v 37 När kriget tar slut 1648 hade Sverige makten över Östersjön Sverige var ett av de mäktigaste länderna i Europa MEN! Krigen hade krävt massor av döda soldater Bönderna led – fattigdom, tiggeri och hårt arbete. Sverige skaffar sig kolonier i Nordamerika och Afrika för att bli ännu rikare - Nya Sverige i Delaware, Nordamerika – odlade tobak (togs av Holland) Ghana i Afrika – hämtade guld, elfenben och socker (togs av Danmark) Upptäck Historia s 174 -175

Instuderingsfrågor - Sverige förändras Arbeta i par. Lektion 2 v 37 Limma in frågorna och skriv i ditt stora röda häfte. Vilka tre förändringar gjorde Sveriges organisation effektivare? Hur? På vilket sätt var gruvorna viktiga för den svenska staten? På vilket sätt tjänade kungen och staten pengar på handeln i städerna? Varför kan man säga att Sverige är en stormakt? Nämn en stormakt i världen idag. Varför ville Sverige ha kolonier? Upptäck Historia s 164 -175

Loggbok - Sverige förändras Loggbok Lektion 2 v 37 1. 2. Välj en av konsekvenserna och skapa en konsekvenskedja av den, alltså skriv ner en eller flera konsekvenser som hände av den konsekvensen t.ex: _____________________________är en konsekvens av Sveriges krig. Tack vare denna konsekvens hände följande: ______________________ 3. Vilka spår kan vi se av Axel Oxienstiernas effektiviseringar idag? Orsaker till Sveriges krig Konsekvenser av Sveriges krig Upptäck Historia s 164 -175