Östersjöriket Sverige HT 2018 c
Introduktion – Östersjöriket Sverige Genomgång Lektion 1 v. 35 Introduktion – Östersjöriket Sverige Börja med: Vad är en stormakt? Hur kunde Sverige bli en Stormakt? Krig Hemma Välorganiserad Stat Upptäck Historia s 144 - 145
Informationshantering Lektion 1 v. 35 1. Läs s 146- 147 och beskriv följande: Riksarkivet Kyrkoböcker Domböcker Fornminneslagen 2. Varför handlar skriftliga källor ofta om män? Upptäck Historia s 146- 147
Loggbok Intro + informationshantering Loggbok 1 v. 35 Vad är en stormakt? 2. Vilka fyra saker kännetecknar 1600-talets Sverige? 3. Hur vet vi vad som hände under 1600-talet? Upptäck Historia s 146- 147
Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf 17 år, Sverige fattigt, låg i krig med många länder Riksrådet krävde löften av Gustav II Adolf: inte stifta nya lagar inte starta krig/sluta fred Inte kräva in nya skatter Inte skriva ut nya soldater … utan att fråga dem om lov! Upptäck Historia s 148 - 149
Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Genomgång Lektion 2 v. 35 Vem bestämde i Sverige? Kung Gustav II Adolf Riksdagen Riksrådet Uppgift att ha åsikter om kungens förslag om nya skatter och lagar. Ständerna: Adel, präster, borgare, bönder Inga kvinnor eller fattiga - Fungerade som landets regering. 5 viktiga adelsmän Rikskansler Axel Oxienstierna Upptäck Historia s 148 - 149
Logg: Vem bestämde i Sverige? Loggbok Lektion 2 v. 35 Logg: Vem bestämde i Sverige? Beskriv kort hur Sverige styrdes under 1600-talet. 2. Varför tror du att riksrådet såg till att det blev så? Upptäck Historia s 148 - 149
Grupparbete Lektion 2 v. 35 Lektion 1. v 36 De 4 stånden Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Adel Präster Borgare Bönder 1. Läs s 158 – 163 tillsammans. 2. Läs NE -artikeln om ert stånd. 3. Skriv fakta (t.ex. en tankekarta om ert stånd.) Vilka människor tillhörde ståndet? Vad ”jobbade” de med? Vilken makt hade ståndet? Vad ”bestämde” ståndet om i riksdagen? Var höll de sina möten? 4. Förbered er för att hålla en kort föreläsning om ert stånd. Ni ska redovisa det i en hemgrupp, dvs för ca tre personer. Upptäck Historia s 158- 163 Artikel NE
Redovisa: De fyra stånden Muntlig redovisning Lektion 2 v 36 Arbeta i par/treor Förbered ert stånd så att ni blir experter på det. Redovisa i en hemgrupp med en expert i varje grupp. Varje stånd håller sin förberedda föreläsning. Fyll tillsammans i jämförelsematris- ständerna (får ni inte svaret under kompisarnas föreläsning så leta i boken/NE-artiklarna) Diskutera i gruppen (Resonera. ) - Vilken grupp hade mest makt över riket? - Vilken hade minst makt? - Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? Upptäck Historia s 148-149 och s. 158-163
Gustav II Adolf ärvde tre krig Genomgång Lektion 2 v 36 Makten över Östersjön Tullar och skatter Älvsborgsfästning - lösensumma betalas till Danmark alla medborgare över 15 år fick betala Ryssland stängdes ute Krig mot Polen Kung Sigismund Upptäck Historia s 150-151
Loggbok Ständerna + Gustav II Adolf ärvde tre krig Loggbok Lektion 2 v 36 1. Vilken grupp hade mest makt över riket? 2. Vilken hade minst makt? 3. Var riksdagen demokratisk på 1600-talet? 4. Vad var orsakerna till att Gustav II Adolf ärvde tre krig? Upptäck Historia 150-151 s 148-149, s. 158-163
Trettioåriga kriget Genomgång Lektion 1 v 37 Bakgrund till kriget: - katoliker, protestanter - makt över kyrkan? År 1630 beslöt Gustav II Adolf och riksdagen att Sverige skulle gå med i kriget. Till folket sa han att Gud skulle hjälpa dem besegra katolikerna. Men han ville: - undvika krig i Sverige så att han kunde erövra land/hamnar och kontrollera handeln - själv bli kejsare i Tyskland Upptäck Historia s 152- 157
Att vara soldat under trettioåriga kriget Genomgång Lektion 1 v 37 Kyrkoboken användes vid utskrivning av nya soldater. 1/10 av alla män i Sverige skrevs ut Hellre fattig man utan mark än bonde med egen gård. Fältherrarna kunde inte sluta kriga – legosoldaternas betalades med pengar från segrar Soldaterna dog i sjukdomar Tillgång på mat lika viktig som seger i strid. Använde krigsskepp för att segla soldater från Sverige till kriget. Vasa- skeppet - byggdes för att skydda transporter till Polen. - Skulle bli Europas mest skräckinjagande krigsskepp (Skrytbygge och statussymbol? ) Begrepp du behöver kunna: Katolik Protestant Knekt Fältherre Legosoldat Krigsbyte Upptäck Historia s 152- 157 Gör paruppgiften Trettioåriga kriget. (Frågor att limma in i din bok)
Loggbok Trettioåriga kriget Loggbok Lektion 1 v 37 Varför gick Sverige med i kriget? 2. Hur påverkade kriget Sveriges befolkning? Upptäck Historia s 152- 157
Sverige förändras – effektiv statlig organisation Genomgång Lektion 2 v 37 Gustav II Adolf dör vid Lützen 1632. Hans enda barn Kristina är 6 år. Riksrådet bildar en förmyndarregering - Axel Oxenstierna rikskansler; övriga rådsherrar ansvar för varsin statlig uppgift (flottan, armén, skatter/ekonomi, domstolar) Effektiv statlig organisation - delas in i 23 län där landshövdingen kontrollerar att lagar och regler följdes Vägar förbättras Postverket - postbönder slapp bli utskrivna som soldater. Nyhetstidning Ordinari Post Tijdener (finns kvar men nu heter den Post och inrikes tidningar och bara på nätet) Begrepp du behöver kunna: Förmyndarregering Rikskansler Organisera Flotta landshövding Upptäck Historia s 164 -167
Sverige förändras – järn och koppar Genomgång Lektion 2 v 37 Järn och koppar ger staten stora inkomster Falu koppargruva - bronskanoner, mynt, mässingstakkronor, klä tak på barockpalats - Sverige var världens största kopparproducent. Järnbruk - kanoner - kolmilor (bönder hade det som arbetsplikt vid sidan av jordbruket) - bönder som tillverkade vapen slapp bli utskrivna som soldater och fick betala mindre skatt Begrepp du behöver kunna: inkomst järnbruk kolmila malm Upptäck Historia s 168 -169 Bara lite rolig extrainfo: Kanoner kallades stycken och bruken kallades därför styckebruk – ett vanligt ortsnamn idag. Tex Åkers styckebruk
Sverige förändras – städer Genomgång Lektion 2 v 37 Handeln blir viktigare – Nya städer växer fram - Staden får ta ut tullar. Bara vissa fick handla med utlandet t.ex. Göteborg, Nyköping, Kalmar och Åbo Göteborg – handelsstad - byggs av holländare. Amsterdam är centrum för Europas handel Karlskrona – bra läge för krigen mot Danmark, Polen och Tyskland. - Isfri tidigare än Stockholm Stockholm växer och förändras - bygger på malmarna - Huvudstad ( - Rätta och orätta tiggare – spännande diskussion redan då. Jämför med idag för att det är intressant och gör nyheterna roligare. ) Upptäck Historia s 170 -173
Sverige blir stormakt Genomgång Lektion 2 v 37 När kriget tar slut 1648 hade Sverige makten över Östersjön Sverige var ett av de mäktigaste länderna i Europa MEN! Krigen hade krävt massor av döda soldater Bönderna led – fattigdom, tiggeri och hårt arbete. Sverige skaffar sig kolonier i Nordamerika och Afrika för att bli ännu rikare - Nya Sverige i Delaware, Nordamerika – odlade tobak (togs av Holland) Ghana i Afrika – hämtade guld, elfenben och socker (togs av Danmark) Upptäck Historia s 174 -175
Instuderingsfrågor - Sverige förändras Arbeta i par. Lektion 2 v 37 Limma in frågorna och skriv i ditt stora röda häfte. Vilka tre förändringar gjorde Sveriges organisation effektivare? Hur? På vilket sätt var gruvorna viktiga för den svenska staten? På vilket sätt tjänade kungen och staten pengar på handeln i städerna? Varför kan man säga att Sverige är en stormakt? Nämn en stormakt i världen idag. Varför ville Sverige ha kolonier? Upptäck Historia s 164 -175
Loggbok - Sverige förändras Loggbok Lektion 2 v 37 1. 2. Välj en av konsekvenserna och skapa en konsekvenskedja av den, alltså skriv ner en eller flera konsekvenser som hände av den konsekvensen t.ex: _____________________________är en konsekvens av Sveriges krig. Tack vare denna konsekvens hände följande: ______________________ 3. Vilka spår kan vi se av Axel Oxienstiernas effektiviseringar idag? Orsaker till Sveriges krig Konsekvenser av Sveriges krig Upptäck Historia s 164 -175