Verksamhetsförlagd utbildning 1, VFU1, OAU164 Projekt övningsförskolor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Arbetsformer XX vattenråd.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Valideringsdelegationen 2013
Strategier för att förstå det vi läser
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Kursansvarig KPU: Leif Mideklint: och Maria Terning:
Presentationens avskrift:

Verksamhetsförlagd utbildning 1, VFU1, OAU164 Projekt övningsförskolor Handledarträff Vt. 2017 Verksamhetsförlagd utbildning 1, VFU1, OAU164 Projekt övningsförskolor

Förslag på uppläggning 15.30 -17.00 Projekt övningsförskolor Bakgrundsinformation -kursen Kurspresentation Frågor och funderingar, mindre grupper

Västerås och Eskilstuna Anette Eriksson Linda Gullberg Lärare i kursen VFU-kollegiet VFU-ansvarig: Jessica Götberg VFU-samordnare: Sörmland Maud Lindh Västmanland Magda Salinas VFU-handläggare: Karin Sandeberg Västerås och Eskilstuna Anette Eriksson Linda Gullberg Camilla Johansson Maritha Hammar Åsa Flöje Birgitta Gångare Lotten Arkestad-Aronsson Lisbeth Ottosson

Pedagogik och didaktik Termin1 Förskolan i samhället Termin 2 Barnet i förskolan Grundläggande studier VFU 1 Termin 3 Kunskapsområden Termin 4 Pedagogik och didaktik förskolläraren Befästande studier VFU2 Termin 5 Ämnesmässig fördjupning Termin 6 Leda och stöda förskolläraren Fördjupande studier Utbildningens utveckling: Termin 7 Samverkan och forskning Fördjupande studier VFU3

Tidigare kurs och bakgrund Beskriva förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning Redogöra för förskolans och förskollärarprofessionens uppdrag i relation till styrdokument och förordningstexter  Redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och förskolans praktik Analysera förskolans dokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv  Planera och analysera aktiviteter för hållbar utveckling Undersöka och diskutera den egna övningsförskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv Visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.     Förskolas uppdrag, organisation och styrning i ett historiskt och nutida perspektiv Förskollärarprofessionens framväxt och utveckling Utbildningsfilosofi, läroplansteori och didaktik Förskolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv Förskolans styrdokument utifrån demokrati-, mångfalds- och genusfrågor Innebörder av planerade aktiviteter om hållbar utveckling Akademiskt skrivande (fältstudier) - Förskolas uppdrag, organisation och styrning i ett historiskt och nutida perspektiv - Förskollärarprofessionens framväxt och utveckling - Utbildningsfilosofi, läroplansteori och allmändidaktik - Demokrati och utbildning - Jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling - Förskolans styrdokument och förordningstexter - Skriftlig framställning, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig akribi

VFU1 går parallellt med kursen ”Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan”  Beskriva förskolans holistiska arbetssätt och syn på ämnen Redogöra för och problematisera begreppet undervisning i förskolan i relation till ämnesdidaktik i förskolan samt illustrera med exempel från förskolans verksamhet Beskriva olika ämnesdidaktiska kunskapsområden som berörs i förskolans läroplan I skrift redogöra för ämnesdidaktik och olika kunskapsområden Visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning. Undervisning och ämnesdidaktik som begrepp i förskolan Förskolans holistiska arbetssätt och synen på ämnesdidaktik Olika ämnesområden som finns i förskolans läroplan och hur man didaktiskt kan arbeta med dessa

Vårens VFU… syftar till att ge studenten möjlighet att skaffa sig insikt, kännedom och kunskap om grunderna för verksamheten i förskolan och få förståelse för förskolans organisation och verksamhet.

Kursens lärandemål A) diskutera sina egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för B) visa kännedom om den kommunikativa kompetens som yrket kräver i mötet med barn, elever, vårdnadshavare och personal i de sammanhang som uppstår i yrket C) identifiera och beskriva ramfaktorer som påverkar verksamheten i förskolan D) leda och utvärdera pedagogisk verksamhet i syfte att skapa ett gott lärandeklimat E) visa kännedom om IT som pedagogiskt verktyg F) dokumentera och diskutera sina erfarenheter av den påbörjade yrkesrollen

Momentförteckning för VFU1 Måndag 10/4 Förmiddag Kursstart & upprop Eftermiddag VFU på Övningsförskola VFU VFU-seminarium på Mälardalens högskola VFU-besök VFU-Besök   Examinerande Seminarium- kritiska händelser och PYT samt inlämning av ifylld Studentbok (Måndag eller tisdag väljs för examination i parallellkursen) 40 timmar i veckan, 35 timmar i verksamhet Frånvaro dokumenteras (- kvalitet sammanhållen – 4 dagar) Formativ bedömning, rätt till alla timmar! 1.5 i veckan handledning, (löpande under veckan)

VFU-seminarium Behovsanpassat innehåll Andra VFU-veckan kommer du, din handledare (handledarlag) och kurslärare från MDH att träffas i ett seminarium där diskussioner utifrån kursens syfte och lärandemål blir innehåll. Karin Engdahl föreläser en stund kring ”ramfaktorer och läroplan” efter det gruppdiskussioner. Eskilstuna den 18/4 kl. 15.30-17.00 sal E208. Västerås den 19/4 kl. 15.30-17.00 sal R2-606.

VFU-besök Studenters individuella lärprocesser (A-E, F) förberedelse genomförande Lärandemål –situationer - utmanande eller en styrka i din roll som blivande förskollärare. Dokumentera genom att filma sekvenser, 3 min Reflektera var och en, student och handledare förbered diskussioner utifrån kursens syfte Studenten presenterar kontext och motiv till val av sekvens (alla tittar) Studenter reflekterar tillsammans/handledare och besökande kurslärare reflekterar handledande samtal, lärprocesser, lärandemål och filmerna enskilt samtal med lärarstuderande Bokning av besök: Besökande lärare kontaktar Övningsförskolan för bokning av VFU - besök. Besöken sker i grupp 5-6 studenter med respektive handledare och beräknas ta 2,5-3 timmar, plats planeras av övningsförskolan. Besöken sker på övningsförskolan/området inte på varje enskild förskola, detta planeras av övningsförskolan/området.

Examinerande seminarium (F), 1,5hp förberedelse genomförande En kritisk händelse, ur ett positivt och ett negativt perspektiv. (planerad i den mån att det ska finnas ett tydligt syfte med det egna eller observerade agerandet) Påbörjad praktisk yrkesteori (PYT) Skriftligen dokumenterade! I grupp om fem, muntligen presentera och redovisa den kritiska händelsen och kopplingen till PYTen. (10 min) Gemensam diskussion (10 min) Handledare är varmt välkomna!

Studentboken PRA1, 6hp Underkännande av student Samtliga lärandemål (A-E, F) Kontakta kurslärare, hellre för tidigt än för sent! - Enskilt besök kan bokas med kurslärare från MDH! Handboken Läroplanen Tidigare/relevant litteratur Värdehandling Auskultationer Utflykter Observationer Genomföra pedagogiska aktiviteter Handledningstillfällen Egna lärandemål Avslutande samtal - senast 2 juni SEM 1 PRA1 När-varo Godkänd VFU1

Gemensamt läraruppdrag: VFU-seminarium VFU-besök Bedömningsfrågor Utvärdering Andra frågor?

Lärandemål 1 (A) Arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för tar initiativ till kontakt med vårdnadshavare och andra för barnet närstående aktivt skapar goda relationer till barn och personal lyssnar på barnet och beaktar barnets perspektiv samt skapar en miljö som främjar barns delaktighet och Inflytande aktivt tar del av förskolans styrdokument och diskuterar dem med personalen  reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin. Lärandemål 2 (B) Visa god språkförmåga i tal och skrift för kommunikation, lärande och reflektion i det svenska språket alltid använder ett vårdat och tydligt språk så att misstolkningar undviks som kan påverka barns förståelse negativt   visar förståelse för barnens språk och språkutveckling samt visar ett vuxet förhållningssätt vad gäller den egna språkbehandling reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin

Lärandemål 4 (D) Leda, utvärdera och samtala om pedagogisk verksamhet i syfte att skapa ett gott lärande för hållbar utveckling i förskolan samtalar med handledaren om möjliga lek- och lärandeprocesser introduceras av handledaren till målinriktade aktiviteter som kan genomföras får tillfälle att kontinuerligt reflektera och samtala kring genomförda aktiviteter med handledarens stöd identifierar barns egna estetiska uttryck och lärprocesser reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin   Lärandemål 3 (C) Identifiera, beskriva och sammanfatta de faktorer som påverkar verksamheten i förskolan   samtalar med förskolechef/handledare utifrån faktorer som påverkar verksamheten t.ex. barns sociala och kulturella sammansättning, barngruppernas storlek, förskolans läge, lokaler och övriga pedagogiska utrymmen, material och IT-utrustning   visar nyfikenhet och vågar samtala om läraryrkets komplexitet reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin

Lärandemål 6 (F) Kontinuerligt dokumentera och reflektera över erfarenheter av sin påbörjade lärarroll uppmuntras att dokumentera sina erfarenheter för att synliggöra sin egen lärprocess reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin Lärande mål 5 (E) Visa kännedom om IT som pedagogiskt verktyg identifierar och ger exempel på hur IT kan användas som pedagogiskt verktyg stödjer och hjälper barn-/elever i sin datoranvändning inom de pedagogiska områden som pågår i verksamheten reflekterar och samtalar med sin handledare utifrån det som dokumenterats kring lärandemålet i den påbörjade praktiska yrkesteorin   IT är mycket olika utvecklat på förskolorna. Där IT-utrustning saknas ska studenten dock formulera hur en verksamhet med IT skulle kunna se ut

Varför? medvetandegöra formulera utmana Människosyn, Samhällssyn Kunskapssyn, Syn på lärande Syn på barn, Vision Etik Teori Praktik Tankenivå 2: en metakognitiv nivå där olika teorier och principer jämförs och värderas Forskning Erfarenhet (egen/andras) Tankenivå 1: tänkandet kring läroplanen utgör ett sammanhang Aktionsnivå: reflektioner endast över handlande och interaktionen med teorier saknas. Verksamheten/vardagsarbetet Synliggöra hur dina bakomliggande teorier tar gestalt i undervisningssituationer