Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Advertisements

Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Föräldramöte augusti 2014.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Diskussionstillfälle 4
Enkätresultat för Grundskolan
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Skolan elever yngre 2016.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna till förskoleklassens
Regiongemensam elevenkät 2018
Välkommen på föräldraråd
Enkät i gymnasieskolan 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Enkätresultat för Gymnasieskolan
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Arbetsplatsträff

Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er

Elevenkäten 2017 Generellt är det lägre nöjdhetsgrad i årskurs 8 än i de övriga årskurserna Ingen större skillnad mellan pojkar och flickor i stort, förutom när det gäller vissa områden. Trivsel är lägre än kommunsnittet (7.6 – 8.0) Lägre är också frågan om skolarbetet är intressant, samt om lärare kan få eleven att tro att eleven klarar skolarbetet. Elever skulle rekommendera Storsjöskolan i mindre utsträckning kommunsnittet. Storsjöskolan har lägst resultat i kommunen när det gäller frågorna kopplat till om eleverna utvecklar förmåga till argumentation och kritiskt tänkande. Alarmerande!

Positivt i enkäten Eleverna känner sig trygga på skolan Eleverna känner sig utmanade i undervisningen (lägre i åk 9 än i övriga årskurser) (?) Mycket högt värde på hur delaktiga och vilket inflytande eleverna känner att det har på undervisningen! (Åk 9) Goda exempel att dela med sig av?

Grön färg: Bättre resultat än kommunen Gul färg: Jämförbart med kommunen, eller 0,1 enheter lägre Röd färg: Lägre resultat än kommunen. (I rektors tycke anmärkningsvärt låga värden markerade med utropstecken).

Uppgift i mentorskonstellationer 7A: Johan & Ida 7B: Jessica, Frida & Elin S 7C: Pär & Linda 8A + 8B: Jonas, Sara & Inger 8C: Elin L & Alvina 9A: Yvonne & Maria 9B: Nicolina & Stefan

Gå igenom er klass enkätresultat och leta efter saker som sticker ut positivt eller negativt. Lista de 5 mest positiva resultaten för klassen Lista de 2 mest negativa resultaten för klassen Gör en kort analys av vad ni tror har orsakat enkätresultaten både positivt och negativt. Detta behöver inte dokumenteras, bara resoneras kring i er konstellation Bestäm sedan hur ni ska ta upp de listade resultaten med klassen, och hur ni ska involvera klassens elever att jobba vidare med utvecklingsområden framöver.

Goda relationer

Hur går vi vidare?

Uppstart av höstterminen 2017 Förslag: Alla elever i blivande årskurs 7 kallas till ett introduktionssamtal med vårdnadshavare och mentorer innan skolstart. Syfte med samtalet: - Att minska elevers och föräldrars oro inför stadieövergången - Att som mentor tidigt träffa familjerna, och ta ett första steg till gott relationsbyggande med samverkan med hemmet samt få en (om än översiktlig) beskrivning av elevernas tidigare skolgång. Så här kan ett förslag på intervjumall se ut:

Hur hinns detta med? Naturligtvis kräver det planering. Om vi räknar med ca 20 minuters samtal per elev á ~24 elever handlar det om 8 effektiva klocktimmars samtalande för mentorerna i blivande åk 7. Detta är i mitt tycke välinvesterad tid, men däremot krävs det planering av ledningsgruppen så att vi lägger tiderna ”smart”. Här är ett förslag på hur det skulle kunna lösas rent praktiskt, men det ska givetvis tänkas mer kring detta framöver, om vi vill köra på modellen med dessa samtal.