Migrationsrätt JL Ida Staffans
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi2 Migrationsrätt: Globala aktörer FN Fick sin början genom League of Nations’ migrationsarbete Det idag viktigaste organet för alla former av migration Arbetar -Genom gemensamma organ såsom säkerhetsrådet -Genom interna organisationer såsom UNHCR och ILO Biståndsarbete, utvecklingsarbete och krisarbete fungerar även som komponenter i migrationsarbetet
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi3 Migrationsrätt: Globala aktörer Förutom FN en rad globala aktörer av legal och illegal karaktär Smugglarnätverk Migrationsnätverk mellan norr och söder Maffia Terroristnätverk Studerandeorganisationer Arbetstagarorganisationer Kyrkliga sammanslutningar etc
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi4 Migrationsrätt: Regionella aktörer Lokala aktörer bildar tillsammans globala nätverk Lokala aktörer på många nivåer Internationella, såsom EU i sin utrikespolitik Lokala, såsom kyrkliga samfund etc. Nationella, såsom delar av större samfund
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi5 Migrationsrätt: Lokala aktörer Europeiska Unionen Utveckling av EU som migrationsaktör Ekonomiskt samarbete Fri marknad kräver fri rörlighet (de fyra friheterna) Fri rörlighet inom Europa Schengen > passfrihet -Inget nytt för oss i Norden Maastricht > EG blev EU -Överstatlig kompetens i stället för mellanstatlig Amsterdam 1997 och Tammerfors 1999 Lissabon 2009
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi6 Migrationsrätt: Lokala aktörer EU Amsterdam och Tampere ”An area of Freedom, Justice and Security” Flytt från tredje pelaren till första Inom ramen för action plan: Common European Asylum System Minimun Standard Norms Haagprogrammet 2004 Green Book on the Future of the CEAS 2007 CEAS phase II Lissabon 2009
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi7 Migrationsrätt: Lokala aktörer EU –Institutionellt ramverk ”Modified Community Method” -Mindre makt till EU, mer till medlemsländerna Rådet -Fram till 2005 krav på enhällighet -Från 2005 kvalificerad majoritet Parlamentet -Fram till 2005 konsulterats -Från 2005 co-decision Kommissionen -Ensamrätt till lagstiftningsinitiativ
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi8 Migrationsrätt: Lokala aktörer Domstolen -Kompetens från Lissabon -Speciella förfaranden Medlemsländerna -Danmark, England och Irland kan välja att opt-in eller opt-out från allting som rör migration -Svåra lagstiftningsförhandlingar
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi9 Migrationsrätt: Lokala aktörer EU och Mänskliga rättigheter Förbundit sig att respektera de mänskliga rättigheterna I nyckelposition ligger Europeiska människorättsdeklarationen och praxis från dess domstol På migrationsfronten hänvisas alltid till 1951 års flyktingkonvention
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi10 Migrationsrätt: Lokala aktörer EU: visum Gemensamma visa-listor sen början av 1990-talet -vita listor och svarta listor Ad hoc –arrangemang VIS och VIS II EU: asyl Burden sharing sedan 1991 (1997) CEAS Målsättning? EURODAC
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi11 Migrationsrätt: Lokala aktörer EU: legal migration Sociala förmåner för tredje lands medborgare Familjeåterföreningar Långtidsresidenta EU: illegal migration Readmission agreements Returns directive Åtgärder mot smuggling och trafficking (?) Övrigt samarbete Praktiskt samarbete Databaser, samkörning VISION FRONTEX
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi12 Migrationsrätt: Lokala aktörer Finland Statistik: År 2010 fanns i Finland ca utlänningar -Varav största delen ryssar, ester och svenskar - Ökar med ungefär per år Under 2010 ansöktes om ca uppehållstillstånd -Största delen för arbete, studier och asyl – även familjåterföreningar och andra skäl
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi13 Migrationsrätt: Lokala aktörer Migrationspolitiska program Mera flyktingar, kvotflyktingar Ökad arbetsinvandring -Samma flyktingkrav som tidigare -Vaga formuleringar -Implementation genom Ole Norrbacks förslag till ändring av Migrationsverkets struktur
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi14 Migrationsrätt: Lokala aktörer Finland: Grundlagen (731/1999) § 9 Rörelsefrihet -Finska medborgare samt utlänningar som lagligen vistas i landet har rätt att röra sig fritt inom landet och att där välja bostadsort. Var och en har rätt att lämna landet. Denna rätt kan begränsas genom lag, om det är nödvändigt för att säkerställa rättegång eller verkställighet av straff eller för att säkerställa att skyldigheten att försvara landet fullgörs. Finska medborgare får inte hindras att resa in i landet, landsförvisas eller mot sin vilja utlämnas eller föras till ett annat land. Rätten för utlänningar att resa in i Finland och att vistas i landet regleras genom lag. En utlänning får inte utvisas, utlämnas eller återsändas, om han eller hon till följd härav riskerar dödsstraff, tortyr eller någon annan behandling som kränker människovärdet.
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi15 Implementation av regionala regler i Finland EU normer angående migration skall i regel implementeras nationellt Finland inget mall-land till denna del Sen implementering Anser ofta lagstiftningen ligga på en högre nivå än EU- normerna, men faktum är att praxis inte alltid följer lag Har svårt att använda sig av de mekanismer som finns inom EU för vägledning