 80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera.  Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen  Egenskapsperspektivet  Stilperspektivet 

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
SURE visar vägen i förändringen landsrapport Finland Antti Ikonen och Kaisa Isotalo SURE FIRE.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Etik - Att göra det rätta.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Leda och utveckla en förening
Inbjudan till Tankesmedjan Järnvägens branschkultur
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Formativt lärande.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Nätverk för lärare på fritidshem
Erfarenhetsutbyte 25 november
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Bedömning för lärande 31/10
Demokrati, politik och val.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Samverkan 2017 LSG KoF.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Presentationens avskrift:

 80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera.  Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen  Egenskapsperspektivet  Stilperspektivet  Kontingensperspektivet

 Idébaserat  Homogent perspektiv - Ledaren har en traditionell transmissionssyn på kommunikation  Heterogent perspektiv - Ledaren har en menings och förståelseskapande syn på kommunikation

 Nya former av organisationer och ledarskap  Konsekvenser: Nya krav och villkor på kommunikation  Från vertikal till horizontell organisation  Ny teknik (IKT)

 Chefens roll ändrats från informationsspridare till ”gate keeper”  Olika typer av information: - Mikro – information om den egna gruppen - Meso – information om avdelningen/delar av organisationen - Makro – information om organisationen i sin helhet/ andra organisationer

 Sällsynt med värderings/kulturkommunikation samt meso-information  Exempel på hur mötena kan effektiviseras: - Rätt information - Möjlighet till feedback - Värderingar och visioner

 Kontextualisera - Sätta i sitt sammanhang  Anpassa budskapets form  ”Nice-to-know” Vs. ”Need-to-know”  Syfte

 Dialog i stället för diskussion och debatt  Två huven tänker bättre än ett! Dvs. Vad betyder det här? Hur skulle vi kunna göra här?  Transformera information Inte transportera.

 Deltagande på lika villkor  Avsiktligt och aktivt ta ett steg tillbaka som chef. - Avsäga sig tolkningsföreträde  Undvika att fastna i det hierarkiska trädet - Dvs. Vem som ska tala, lyssna, fråga och svara  Möteslokal utformning. - - Sätt dig inte bakom en Kateder som chef

 Undvik tidsbrist – Inför mötet och under mötet - Fråga efter synpunkter och önskemål inför mötet och skicka dagordning i god tid till mötesdeltagarna.  Ämnesundvikande - Kultur och maktrelationer - Infekterade och kontroversiella ämnen

 Nya plattare organisationer har minskat antalet chefer. - Svårare att agera coach och leda med dialog och delaktighet i stora personalgrupper  Chefens chef är inte är en bra kommunikatör. - Chefen saknar tolkad och kontextualiserad information från sin chef.  Chefens chef måste också uppmuntra och själv verka för dialog och delaktighet

 Kommunikation måste prioriteras högre.  Kommunicera om kommunikationen  Mer Värderings och kulturkommunikation  Mer Styr och förändringskommunikation  Klargörande av kommunikationsansvar och roller.  Belöningsstrukturer där även »mjuka« ledarskapsprestationer mäts.