Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Fattigdom och ett gott liv
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kommunikation och samspel
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Det är insidan som räknas!
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Heby kommuns kvalitetspolicy
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Filmtajm!.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Workshop Arbetsplatslärande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Medarbetarundersökning 2018
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Vad betyder Social Kompetens
Förbättra klubbkvalitet
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Välkommen till våra fem rum

Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr så är det också viktigt att du vet hur du ska hantera vad som finns bakom dörren och i det rummet. I våra fem rum möter du följande: 1.Självkännedom 2.Kommunikationsplattformen 3.Drivkrafter för arbetsroll och grupp 4.Att synliggöra kompetens 5.Mäta och utveckla individ och grupp Det vanliga är att gå från rum 1 – 5 men du kan själv välja var du vill börja utifrån kunskap och mognad hos dig själv och i organisationen Våra fem rum

Vad innehåller era rum? Hur öppen är du och dina medarbetare för en förändring…och hur ska den motivationen i så fall byggas upp?

Första rummet Självkännedom

Första rummet Grunden för all kommunikation är att du som individ förstår dig själv, den vetskapen avgör kvaliteten i din kommunikation med andra individer och i arbetsgruppen. Vi ger dig förståelse och kontroll över följande: Hur du tar emot och reglerar dina känslor. Känslorna omfattar självmedvetenhet, självreglering, motivation, empati och social förmåga. Hur dina drivkrafter ser ut och varför du föredrar vissa saker framför andra Hur du väljer att framträda på arbetsscenen – alltså ditt beteende Någon har sagt att du blir anställd tack vare dina referenser men får sparken pga av ditt beteende. Varför lyckas en del så bra i sina arbetsrelationer och hur lyckas du nå fram i din organisation?

Andra rummet Vad är det som skiljer oss åt…

Andra rummet Vi kan synliggöra 60 olika arbetsbeteenden och hur varje beteende påverkar oss och omgivningen i olika situationer. Om vi tar fyra av dessa grundbeteenden så kan vi uttrycka dem så här: En RÖD individ är resultatorienterad och drivande och har inget emot förändringar, så länge det ger ett resultat inom en viss tid. En GUL individ har ett behov av att vara med i gruppen och påverka och känner starkt behov att vara i centrum när det händer något kul. En GRÖN individ har behov av stabilitet och konsensus. Tycker inte om förändringar som inte kan förklaras och vill arbeta för gruppens bästa. En BLÅ individ är resultatorienterad och noggrann med att det görs på rätt sätt. Samlar fakta och bestämmer sig när det är genomtänkt och kvalitetssäkrat. Varje individ har alla färgerna inom sig, i olika hög grad, och det kan uttryckas på en mängd olika sätt. Beteende mätningen kan identifiera olika beteenden – både som grund och fasad, så det finns ett antal faktorer att ta hänsyn till. Dessa faktorer har kokats ned till 60 arbetsbeteenden som gör att förståelsen för olika individer blir förståelig och hanterbar. Vi har jobbat med IPU metodiken sedan 1994 och hitills har 4,7 miljoner människor över hela världen gjort analysen på sin arbetsplats.

Vilka arbetar bäst tillsammans!? Tredje rummet

Vilka arbetar bäst tillsammans!? Tredje rummet När de olika ”färgerna” och deras skiftningar jobbar så är det viktigt att förstå hur olika individer bäst arbetar tillsammans och kompletterar varandra, gärna också vilka drivkrafter man har. Här kommer man överens om målet med det uppdrag man har och vad som krävs för att göra ett bra jobb. Det gäller individuellt eller för en arbetsgrupp. Det gäller att förstå och komma överens om både hårda värden som rutiner, utbildning, produktivitetstal, metoder osv. Men lika viktigt är att de mjuka värdena identifieras och accepteras av de olika ”färgerna”. Saker som acceptans, samhörighet, lyssna, respekt osv. kan vara helt avgörande för ett bra resultat.

Även lika kan vara olika… Tredje rummet

Samma ”färg” kan vara olika, kanske inte i sitt beteende men i sin vilja att utföra saker eller viljan att uppleva olika saker. En RÖD kan alltså vara lika lojal och vänlig som en GRÖN men uttrycker det på ett annat sätt. En GRÖN kan vara individualistisk och makthungrig men visar det på ett helt annat sätt än en person med RÖD, BLÅ eller GUL anknytning. Därför är det viktigt för en ledare att förstå vilka krafter som ligger under ytan när man rekryterar eller befordrar en individ som verkar ha de på ytan bästa förutsättningarna. Förstår du som ledare hur drivkrafter och emotionell intelligens kan förädlas hos dina medarbetare så har du också nyckeln till en organisation som med egen inneboende kraft kan utveckla en kraftfull organisk tillväxt som gynnar organisationen många år framåt. Tredje rummet

Fjärde rummet Kompetens

Fjärde rummet Kompetens Alla individer är begåvade med intelligens, frågan är bara hur den uttrycks. Den intelligensen kan uttryckas i skrift, verbalt eller med handlag. Det finns tre stadier för att uttrycka intelligens. Den första är TEORI, vilket innebär att du läst eller blivit visat något och förstår vad det handlar om. Den andra är KUNSKAP vilket innebär att du självständigt kan utföra något. Den tredje är KOMPETENS som innebär att det du utför uppfattas som mer eller mindre användbart av de som berörs av utförandet. Ju mer användbart det uppfattas av de som berörs desto högre kompetens upplever mottagarna. Det innebär att det inte nödvändigtvis behöver finnas ett bra samband mellan teori, kunskap och kompetens. Alltså bara för att du är duktig på teorin så behöver det inte innebära att du praktiskt kan utföra något som mottagaren uppfattas som kompetent. Formeln Teori x Kunskap x Erfarenhet = Upplevd Kompetens Är därför en viktig handlingslinje för att nå resultat. Därför anser vi att det är viktigt att identifiera vilken kompetens som efterfrågas i olika yrkesroller och uppdrag samt att den kompetensen kan förstås och mätas på ett enkelt och objektivt sätt. Resultatet ligger sedan till grund för att stötta och utveckla individer och grupper. Sedan 1996 har vi i vårt program KP Kompetensprofil synliggjort kompetens

Framtiden Femte rummet

Framtiden Femte rummet Att utveckla sin egen och organisationens samlade kompetens utgår ifrån hur tydlig den upplevs av individ och omgivning. När målet, som är tydliggjort som kompetens finns, så krävs det en drivkraft som består av vilja och engagemang för att nå ett bra resultat. Den drivkraften blir ”automatisk” när kompetensen blir synliggjord – det finns hos individen/gruppen en stark drivkraft att leva upp till omgivningens förväntade utfall av kompetens för att nå det resultat man har satt upp. Enligt forskning (Kenneth Thomas) så är individens främsta drivkrafter till vårt belöningssystem de som består av 1.Möjlighet till val 2.Meningsfullhet 3.Upplevelse av kompetens 4.Att man gör framsteg Forskning visar att dessa ingredienser också kan vara beståndsdelarna i att vi känner oss lyckliga privat och på jobbet.