RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Får jag lov? Om planering och byggande
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regionalt utvecklingsprogram
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Regional utvecklingsplanering och miljömål
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Integration Gävleborg 2.0
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Regionkommun i Dalarna 2019
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Infrastruktur Marks kommun
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
RUFS-information TRN 29 september 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden: Bra utbud av cykelvägar   Från 5 till 20 procent år 2030 Fullt utbyggt cykelnät år 2030 Målområden:  
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Miljömålen består av tre slags mål
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Miljömålen består av tre slags mål
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

RUFS-information TRN 27 oktober 2016 RUFS-information TRN 27 oktober 2016

Remissvar under samråd om RUFS 2050 Samrådsförslag RUFS 2050 skickades ut till 596 remissaktörer Remissvar totalt: 181 svar inom samrådstiden (201 totalt) Kommuner i Sth län : Alla 26 kommuner (inkl gemensamma) Övriga regioner: ca 50 regioner, regionförbund, kommuner, länsstyrelser och landsting Statliga myndigheter:25 + Länsstyrelsen i Sth län Företag och bolag:21 (ffa byggföretag och kommunala bolag) Civilsamhället mm:50-60 (privatpersoner, politiska partier, intresseorganisationer, branschorganisationer) Hitta svaren på

Frågorna vi ställde: Mål och delmål Bidrar målen till att regionen får ett tydligt fokus i arbetet framåt? Anger målen rätt ambitionsnivå? Prioriterade åtgärder Är det rätt åtgärder som beskrivs? Hur kan åtgärderna utvecklas till utställningsförslaget? Den rumsliga strukturen Vilken rumslig struktur krävs för en region utan klimatpåverkande utsläpp? Vilken rumslig struktur krävs för en socialt, ekonomiskt och territoriellt sammanhållen region? Vilka är de viktigaste vägvalen för regionen kopplat till den rumsliga strukturen? RUFS 2050 som regionens gemensamma kontrakt Vad krävs för att det som beskrivs i planen ska bli verklighet? Vad krävs för att planen ska fungera som utgångspunkt för ert övergripande arbete och de beslut som ni ska fatta i er organisation? Hur ska er organisation bidra till genomförandet av den kommande planen?

Generellt Bra att vision och övergripande mål ligger fast Bra disposition Bra att landsbygdsfrågor finns med Bra med tematiska områden Att skapa täta och varierade stadsmiljöer i goda kollektivtrafiklägen samtidigt som gröna kilar värnas och social sammanhållning ökar lyfts som mkt viktig planeringsprincip för regionen i flera svar! Gör ännu mer kortfattat, lättöverskådligt och illustrativt! Gör ännu mer genomförandeinriktat!

Synpunkter Mål och delmål De flesta anser att det är en enklare målstruktur, några tycker den är svåröverskådlig. Positivt med långsiktighet och mätbara mål (Men för många delmål och åtgärder och för låga ambitioner i vissa fall) Positivt med hög ambition om att vara utan klimatpåverkande utsläpp, men behövs en ännu tydligare riktning för hur detta ska kunna genomföras (behöver ändras från 2050 till 2045) Positivt med mål om konsumtion och energianvändning Gärna peka på vem som är ansvarig för delmål och åtgärder Saknas delmål om kultur, social hållbarhet, resiliens och resurseffektivitet, näringslivsfrågor/nyföretagande/innovation, kompetensförsörjning, barnperspektiv, sammankoppling av stadsdelar, brukbar mark/livsmedelsproduktion, hamnar och internationella kopplingar, trygghet, inkludering, folkhälsa, Mälarens framtid/höjda vattennivåer, kulturhistoriska värden, grönytor och blåstruktur Lyft intressekonflikter och aktörer tydligare!

Synpunkter: Prioriteringar och åtgärder Relevanta åtgärder men de behöver förtydligas och peka ut ansvar och viktiga aktörer För många åtgärder Lite för mycket fokus på byggande och för lite på god livsmiljö och resurseffektivitet Positivt med fokus på att knyta ihop regionen Saknas åtgärder om att överbrygga stora barriärer, öka teknisk innovationskraft, kulturmiljöfrågor, trygghet och tillgänglighet, stadsmässiga kvaliteter, bostadsvariation för att stärka social sammanhållning, säkerställande av försörjningssystem, mottagande av nyanlända

Synpunkter: Rumslig struktur Strategisk infrastrukturinriktning mot 2050 bör redovisas, inte bara till Ta fram en långsiktig trafikstrategi! Vikten av hög täthet och utveckling i regionen och i synnerhet i de regionala stadskärnorna behöver understrykas, men också utformning av stadsdelar Tillgängligheten mellan Södertälje, Kungens kurva-Skärholmen, Flemingsberg och Haninge behöver förbättras Gröna värden som attraktioner och inte restriktioner bör förtydligas Koppla ihop olika stadsdelar för att minska segregation och öka social och ekonomisk hållbarhet Säkerställ kollektivtrafikresor på tvären i regionen Lyft hamnarnas betydelse och koppla ihop med Gotland Redovisa gods- och logistikstruktur, mark för depåer, tekniska anläggningar etc. bättre Infrastrukturobjekt som lyfts: Ostkustbanan, Huvudstaleden i tunnel, Tvärspårvägens utbyggnad, bättre regional cykelinfrastruktur, Östlig förbindelse, Barkarby-Jakobsberg som regionalt knutpunkt, förstärkt kapacitet på Svealandsbanan, Spårväg Syd, Dubbelspår mot Nynäshamn, Förlängning av Roslagsbanan till Arlanda, Ostlänken, Tvärförbindelse Södertörn mm, Regionpendel mm.

Synpunkter: RUFS 2050 som regionalt kontrakt Stöd för en mer genomförandeinriktad utvecklingsplan Bra med begreppet ”kontrakt”! Staten, landstinget och kommunerna måste se RUFS som en överenskommelse om behov av genomförande. Statliga investeringar utanför RUFS (ex Sth-förhandling och Sverigeförhandling) underminerar RUFS trovärdighet. Transportinfrastrukturens roll för den långsiktiga regionala strukturen är avgörande. Liksom för utbildning. Problem att Trafikverket och Länsstyrelsen avläser RUFS kommunsiffror som prognossiffror när det är bedömningar för planeringen Det behövs ett gemensamt ångsiktigt tänk kring kollektivtrafiknära stadsplanering särskilt i de regionala stadskärnorna. Högre användarvänlighet och minskat omfång efterfrågas för att främja att många olika aktörer kan ta till sig RUFS. Positivt med samverkan med östra Mellansverige för att öka Stockholmsregionens mandat. Viktigt med styrsignalerna till offentliga och kommersiella aktörer för mobilisering för att klara utmaningarna! Peka på hur kontraktet ska fullföljas! Flera kommuner som uppmuntrar till fortsatt regionalt arbete genom möten och projekt, för att förverkliga RUFS Rollen som regional målbild måste säljas in och spridas!

Vad görs nu – oktober-december 2016 Samrådsredogörelse tas fram (med sammanställning av remissvaren) Förslag till inriktningsbeslut om utställningsförslag tas fram Arbete med utställningsförslag pågår –Mål och åtgärder förbättras –Förslag till rumslig struktur och plankarta tas fram (och stäms av med kommuner, länsstyrelse, Trafikverket och Trafikförvaltningen) –En regional konsekvensbedömning genomförs –Peer Review genomförs –Makroregional studie genomförs (internationellt perspektiv) –Gods- och logistikstudie genomförs –mm.