Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016
Tre kongressbeslut En regionreform för att skapa en robust regional samhällsorganisation som kan möta framtidens utmaningar såväl för tillväxt och sysselsättning som hälso- och sjukvård och som kan vara en stark röst för medborgarna i alla delar av Sverige samt kan samspela med statliga myndigheter.
Det svenska välfärdssystemet bygger på decentralisering Idag är det 3 stora landsting/regioner, som täcker mer än halva befolkningen och 18 mindre landsting, som täcker resten av landet. I morgon…?
Några av framtidens utmaningar Av befolkningsökningen fram till år 2040 beräknas 87 % ske i storstadsregionerna Antalet personer äldre än 80 år beräknas öka med 65 procent de närmaste 15 åren 100 personer i förvärvsverksamma åldrar kommer år 2030 att försörja 84 personer i icke förvärvsverksamma åldrar. Motsvarande siffra idag är 73 personer. Samtidigt är kostnadsökningstakten inte långsiktigt hållbar. Kommunalskatten beräknas behöva öka med ca 13 kronor fram till 2035, i ett spann från 8 kr till 18 kr.
Procentuell ökning av antalet invånare och de demografiska kraven
Soliditet inklusive pensionsförbindelse efter bokslut 2015
Ojämnt fördelad befolkning och ökade regionala klyftor ”Tendensen i ekonomin mot kunskapsintensiva sektorer, kraftig urbanisering och polariserade arbetsmarknader riskerar att ytterligare spä på de regionala klyftorna” Kerstin Enflo, docent, Lunds universitet
Den nuvarande läns- och landstingsindelningen förlorar betydelse Idag är det endast länsstyrelserna av de statliga myndigheterna som har länet som indelningsgrund Länsstyrelsernas uppgifter koncentreras dock Nationella en-myndigheter Antalet arbetsmarknadsregioner allt färre EU:s strukturfonder finns inom 8 NUTS-2 regioner Sex sjukvårdsregioner Större infrastruktursatsningar
En regionreform för ……en ändamålsenlig samhällsorganisation där en tydlig statlig närvaro samverkar med starka regionala självstyrelseorgan och utgår från ett tydligt medborgarperspektiv. Samla staten regionalt Starka regioner Samverkan mellan staten och det regionala självstyret
SKL:s synpunkter (1) Bejakar det dialoginriktade arbetssättet Ansluter sig till de övergripande analyserna och slutsatserna SKL tar inte ställning till den exakta länsindelningen
SKL:s synpunkter (2) Ytterst handlar reformen om den svenska välfärden Ömsesidigt samband mellan ett konkurrenskraftigt näringsliv och en väl fungerande offentlig sektor Modern vård av hög kvalitet på ett jämlikt sätt i hela landet Decentraliseringsmöjligheter på sikt
SKL:s synpunkter (3) Behovet av en ny regional samhällsorganisation är stort En förändrad regional samhällsorganisation bör gå hand i hand med en decentralisering, där uppgifter och ansvar flyttas till den regionala nivån. Den förändrade myndighetsindelningen bör ske samtidigt med bildandet av de tre nya länen.
SKL:s synpunkter (4) Samarbetet myndigheterna emellan, och med de folkvalda regionerna, hämmas idag av att de alla har olika regional indelning. Utlokaliseringar av statliga myndigheter bör lokaliseras till flera olika orter i de nya regionerna.
SKL:s synpunkter (5) Reformen bör behandlas av riksdagen under denna mandatperioden Ok att genomföra i två steg, 2019 och 2023 Senare tidpunkt för val av indelningsdelegerade Länsstyrelsens roll bör förtydligas
SKL:s synpunkter (6) Det är av central betydelse att den demokratiska förankringen ges hög prioritet i det fortsatta arbetet Reformen kan leda till demokrativinster, genom att -förutsättningarna för att folkviljan kan förverkligas ökar -och att beslutsprocesserna kan bli mer effektiva och transparanta
Vad anser våra medlemmar? = 21
Den fortsatta processen -Delredovisning till regeringen 31 januari Proposition våren Riksdagsbeslut senast december Slutbetänkande augusti 2017