Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Tillämpat skrivande Vt 2011
Hur man använder EasyWorship del 1
Inför nationella provet i svenska
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
De sju intelligenserna
U5: Gallring och konkurrens
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Bildanalys.
Wordgenomgång.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Kritiskt förhållningssätt
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Balanserad hand öppning i NT
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Affärskunskap.
En välinformerad patient är en trygg patient
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
- Att vara personlig och beröra
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Mänskliga rättigheter -
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Inför nationella provet i svenska
Catha Glaas Herrängens skola
Manual Använd OSA-enkäten.
Berättar om något som har hänt
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011

När händelser blir journalistik…

Nyhetens väg till läsaren

Hur skrivs artiklarna? Vad ska du tänka på?

Du ska berätta en historia för dina läsare Det innebär: - Välja ut det väsentliga - Formulera budskapet - Utveckla skrivandet (tar sin tid)

I all nyhetsförmedling utgår du från grundläggande fakta Amerikaner får lära sig om How? What? When? Who? Where? Why? Och vi frågar oss.. (Hur? Vad? När? Vem? Var? Varför?)

Titta igenom texten till artikeln ”15-årig pojke svårt knivskuren” Får du svar på alla sex frågorna? Eller vilka besvaras?

Omständigheterna gör ibland att alla frågor inte kan besvaras. Ex Om en olycka inträffat natt till fredag och tidningen skriver om det först på måndag. Då skriver reportern troligtvis ”i helgen” (NÄR) (VEM) anges oftast inte vid olyckor eller brott. (VAR) utelämnas om det pekar ut en person där det är enkelt att få veta vem det är. (VARFÖR) får oftast inget svar. Varför begicks brottet?

Välj perspektiv Vem skriver du för? Jmf den lilla lokaltidningen och rikstidningen. Jmf kulturartiklar och sportartiklar

Diskutera skillnaderna!

Läs igenom artikeln. Fundera på: Förståelse Vem riktar sig artikeln till? Skrivs kulturartiklar på ett speciellt sätt?

Fundera på: Hur skrivs sportartiklar? Målgrupper? Jämför med kulturartikeln.

Skriv mer än fakta Besvara inte bara de sex frågorna rakt upp och ned, ge detaljer, lokalfärg, iakttagelser… låt språket få en chans.

Läs artikeln. Vad ger artikeln mer än fakta?

Vad hamnar i tidningen? Nyhetsvärdering Vad är en bra artikel/ointressant? Vad ska lyftas till ingressen? Vilka fakta måste fram? Vad är intressant för läsarna? (spridningsområdet, personifierat, aktuellt, känd person, stämmer med tidningens policy, returinformation etc) Egen nyhet

Övning: Hur ser nyhetsvärderingen ut i gårdagens NWT. Se på förstasidan. Se också på två artiklar och två notiser Hur har artiklarna vinklats? Hur har reportern nyhetsvärderat?

Texttvätt Övning: Leta reda på tre notiser i NWT. Stryk ner varje text med minst två rader. Vilka uppgifter känns minst väsentliga, utan att sammanhanget går förlorat?