Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011
När händelser blir journalistik…
Nyhetens väg till läsaren
Hur skrivs artiklarna? Vad ska du tänka på?
Du ska berätta en historia för dina läsare Det innebär: - Välja ut det väsentliga - Formulera budskapet - Utveckla skrivandet (tar sin tid)
I all nyhetsförmedling utgår du från grundläggande fakta Amerikaner får lära sig om How? What? When? Who? Where? Why? Och vi frågar oss.. (Hur? Vad? När? Vem? Var? Varför?)
Titta igenom texten till artikeln ”15-årig pojke svårt knivskuren” Får du svar på alla sex frågorna? Eller vilka besvaras?
Omständigheterna gör ibland att alla frågor inte kan besvaras. Ex Om en olycka inträffat natt till fredag och tidningen skriver om det först på måndag. Då skriver reportern troligtvis ”i helgen” (NÄR) (VEM) anges oftast inte vid olyckor eller brott. (VAR) utelämnas om det pekar ut en person där det är enkelt att få veta vem det är. (VARFÖR) får oftast inget svar. Varför begicks brottet?
Välj perspektiv Vem skriver du för? Jmf den lilla lokaltidningen och rikstidningen. Jmf kulturartiklar och sportartiklar
Diskutera skillnaderna!
Läs igenom artikeln. Fundera på: Förståelse Vem riktar sig artikeln till? Skrivs kulturartiklar på ett speciellt sätt?
Fundera på: Hur skrivs sportartiklar? Målgrupper? Jämför med kulturartikeln.
Skriv mer än fakta Besvara inte bara de sex frågorna rakt upp och ned, ge detaljer, lokalfärg, iakttagelser… låt språket få en chans.
Läs artikeln. Vad ger artikeln mer än fakta?
Vad hamnar i tidningen? Nyhetsvärdering Vad är en bra artikel/ointressant? Vad ska lyftas till ingressen? Vilka fakta måste fram? Vad är intressant för läsarna? (spridningsområdet, personifierat, aktuellt, känd person, stämmer med tidningens policy, returinformation etc) Egen nyhet
Övning: Hur ser nyhetsvärderingen ut i gårdagens NWT. Se på förstasidan. Se också på två artiklar och två notiser Hur har artiklarna vinklats? Hur har reportern nyhetsvärderat?
Texttvätt Övning: Leta reda på tre notiser i NWT. Stryk ner varje text med minst två rader. Vilka uppgifter känns minst väsentliga, utan att sammanhanget går förlorat?