Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017"— Presentationens avskrift:

1 Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017
Demo Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017 Trendanalys Kvalitet betyder här i vilken grad som verksamheten är ändamålsenlig utifrån fyra olika perspektiv: Den studerandes egna mål Den studerandes framtida nytta av studierna Folkhögskolans mål Prioriterade samhällsfrågor Trendanalysen bygger på mätningar från våren 2013 till idag. Det innebär maximalt 10 mättillfällen för den som varit med samtliga gånger.

2 Kvalitetsenkäten mäter kvalitet på fyra områden
Analysen bygger på de fyra huvudperspektiven: deltagarnas egna mål, deltagarnas framtida nytta, folkhögskolans mål och prioriterade samhällsfrågor. Mätningen omfattar ovanstående fyra perspektiv. Svaren från skolans deltagare jämförs med svaren från alla deltagare inom respektive perspektiv.

3 Kvalitetsindex för områden/perspektiv
Svaren på respektive fråga omvandlas till ett indextal på en skala från 0 till 100 enligt nedan. Medeltalet av områdets alla frågor utgör ett indextal för hela området. 1 Håller inte alls med 2 Håller med lite 3 Håller delvis med 4 Håller helt med 33,3 66,7 100 Svaren på åsiktsfrågorna behandlas på följande sätt. Avgivna svar, på skalan Håller inte alls med (1) till Håller helt med (4), omvandlads till en skala från 0 till 100. Ofta redovisas medelvärdet av skolans alla svar på en fråga eller grupp av frågor i jämförelse med alla avgivna svar. Medelvärdet av frågans svar ligger således på skalan mellan 0 och är mittpunkten på skalan. Högre värden än 50 betyder en övervikt för att hålla med påståendet.

4 Skolans resultat för gruppen av frågor inom Deltagarnas egna mål visas över tid (röd linje). Blå linje visar resultaten för alla skolor vid respektive mättillfälle. Den streckade linjen utgör en linjär trend av skolans resultat. Så snart skolan har minst två mätpunkter redovisas en linjär trend. Intressant är om den pekar uppåt, nedåt eller är horisontell.

5 Här redovisas fråga 1 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 1 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

6 Här redovisas fråga 2 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 2 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

7 Här redovisas fråga 3 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 3 av de 6 frågorna i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

8 Här redovisas fråga 4 i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 4 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

9 Här redovisas fråga 5 i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 5 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

10 Här redovisas fråga 6 i gruppen Deltagarnas egna mål
Här redovisas fråga 6 i gruppen Deltagarnas egna mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) som kan vara ökande, konstant eller minskande.

11 Framtida nytta av studierna
Två frågor handlar om framtida nytt av studierna - för arbete eller fortsatta studier. Den sammanvägda nyttan av de två frågorna redovisas ovan.

12 Här redovisas fråga 1 i gruppen Framtida nytta
Här redovisas fråga 1 i gruppen Framtida nytta. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). Svarsalternativen har ändrats ht Alternativet ”Ej aktuellt för mig” har tillkommit och sådana svar ingår inte i ovanstående indexberäkning. Därav det höjda värdet på Totalt.

13 Här redovisas fråga 2 i gruppen Framtida nytta
Här redovisas fråga 2 i gruppen Framtida nytta. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). Svarsalternativen har ändrats ht Alternativet ”Ej aktuellt för mig” har tillkommit och sådana svar ingår inte i ovanstående indexberäkning. Därav det höjda värdet på Totalt från ht 2014.

14 Folkhögskolans mål Skolans resultat för gruppen av 13 frågor om Folkhögskolans mål visas över tid (röd linje). Blå linje visar resultaten för alla skolor vid respektive mättillfälle. Den streckade linjen utgör en linjär trend av skolans resultat. 14

15 Här redovisas fråga 1 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 1 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad) 15

16 Här redovisas fråga 2 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 2 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad)

17 Här redovisas fråga 3 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 3 av de 13 frågorna i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad)

18 Folkhögskolans mål Här redovisas fråga 4 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 18

19 Här redovisas fråga 5 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 5 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 19

20 Här redovisas fråga 6 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 6 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad). 20

21 Här redovisas fråga 7 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 7 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

22 Här redovisas fråga 8 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 8 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

23 Här redovisas fråga 9 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 9 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

24 Här redovisas fråga 10 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 10 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

25 Här redovisas fråga 11 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 11 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

26 Här redovisas fråga 12 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 12 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

27 Här redovisas fråga 13 i gruppen Folkhögskolans mål
Här redovisas fråga 13 i gruppen Folkhögskolans mål. Skolans resultat (röd) jämförs med alla svar (blå). Skolans resultat bildar en linjär trend (streckad).

28 Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 1 - 7 inte ingått i kursen.
Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 1 och 2 inte ingått i kursen.

29 Den procentandel som svarat att samhällsfråga 3 inte ingått i kursen.

30 Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 4 och 5 inte ingått i kursen.

31 Den procentandel som svarat att samhällsfrågorna 6 och 7 inte ingått i kursen.

32 Lagom omfattning hos samhällsfrågorna
Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

33 Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning
Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

34 Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning
Här visas den % som anser att området har Lagom omfattning. %-satsen är beräknad på alla de som svarat att frågan har ingått i kursen. Således exklusive de som förnekat förekomst i kursen.

35 Här visas den % som anser att områdena 6 och 7 har Lagom omfattning
Här visas den % som anser att områdena 6 och 7 har Lagom omfattning. Höga värden är önskvärt. %-satsen beräknad på de som svarat att frågan har förekommit i kursen. Fråga 7 infördes ht 2014.

36 Samhällsfrågorna – uppnådda kunskaper

37 Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100
Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100. Avser endast de som tidigare anger att frågan förekommit i kursen.

38 Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

39 Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100
Uppnådda kunskaper i olika samhällasfrågor på en skala 0 till 100. Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

40 Uppnådda kunskaper i olika samhällsfrågor på en skala 0 till 100
Uppnådda kunskaper i olika samhällsfrågor på en skala 0 till 100. Fråga 7 är ny ht 2014 och har därför en kortare historik. Avser endast de som anger att frågan förekommit i kursen.

41 Demo Kvalitetsutvecklingen mäts här som medelvärdet av fyra områden av frågor; deltagarnas mål, framtida nytta, folkhögskolans mål och uppnådda kunskaper i samhällsfrågorna. Alla områden värderas lika i medelvärdet.

42 Demo FB-kvalitet hösten 2017 Tage Johansson
Synpunkter på redovisningen kan skickas till


Ladda ner ppt "Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser