Gasmarknadsrådet den 25 september 2013 Tillsyn och reglerfrågor
Presentationens innehåll Principerna för förhandsreglering av naturgasnätstariffer Bakgrund och syfte med förhandsregleringen av gasnätstariffer Förordnings och föreskriftsprocessen Ei:s remissvar på förordning om fastställande av intäktsram Redovisade punkter vid referensgruppmötet den 17 september – Dokumentation av tillgångar i kapitalbasen – Värdering av anläggningstillgångar i kapitalbasen – Index för nuanskaffningsvärdering av anläggningstillgångar i kapitalbasen – Index för uppräkning av löpande kostnader (drifts- och underhållskostnader) – Anslutningsavgifter Information om myndighetsavgifter
Förhandsregleringens principiella uppbyggnad Genomförande av EG:s direktiv om gemensamma regler för de inre marknaderna för el- och naturgas mm (prop 2004/05:62) Gasnätstarifferna ska vara – skäliga – objektiva – icke-diskriminerande Ei tar hänsyn i sin bedömning att tarifferna är skäliga såväl ur – kundkollektivets perspektiv krav om stabila tariffer – gasnätföretagens krav på avkastning för att bedriva verksamheten på långsikt och med god kvalitet
Förhandsregleringens principiella uppbyggnad Påverkbara kostnader Råvaror och förnödenheter Övriga externa kostnader Personalkostnader Jämförelsestörande poster Övriga rörelsekostnader Beräknas utifrån utfallet för åren Ej påverkbara kostnader Kostnad för överliggande nät Myndighetsavgifter Prognostiseras av varje gasnätsföretag Justeras med effektiviseringskrav Löpande kostnader Kapitalbas Nuanskaffningvärderas utifrån anskaffningsprinciper med index E84 anpassat till gasanläggningars prisutveckling Kapitalförslitning Beräknas med real linjär metod Avkastning Kalkylränta beräknas med WACC-metoden Kapitalkostnader Justering för tidigare periods över- respektive underdebitering Intäktsram Justering med avseende på kvalitet
Förordnings och förskriftsprocessen Förordning -Regeringen -Remiss -Internbereds -Avstämning med statssekreteraren -Gemensam beredning -Delning -Förordning måste finnas på plats innan Ei kan utfärda föreskrifter
Förordnings och förskriftsprocessen (forts) Föreskrifter Föreskrifterna utfärdas av Ei efter beslut från GD I dagsläget har Ei 8 st bemyndiganden enligt förslagen i förordningen 1.Avdrag av anslutningsavgifter, 4 § 2.Beräkning av skäliga kostnader, 5 § 3.Uppräkning av kapitalbas med index, 9 § 4.Beräkning av rimlig avkastning, 11 § 5.Dokumentation av tillgångar i kapitalbas. 13 § 6.Skyldighet att lämna förslag på intäktsram, 14 § 7.Uppgifter vilka ska anges vid omprövning, 14 § 8.Skyldighet att lämna uppgifter vid omprövning, 14 §
Förordnings och förskriftsprocessen (forts) Preliminär tidsplan Nov -13 Remiss av förslag till föreskrifter 15 Jan -14 Beslut föreskrift av Ei Jan – feb -14 Tryckning c:a 1 månad Feb – mars -14 Implementeringstid 2 månader 31 mars -14 Gasnätsföretagen begär intäktsram av Ei April–okt -14 Beredning av beslut till intäktsram 31 okt -14 Beslut om intäktsram enl. naturgaslagen 1 jan -151:a förhandsreglerings perioden träder i kraft (2015 – 2018)
Ei:s remissvar på förordning om fastställande av intäktsram Ei:s inställning till förslaget till förordning om fastställande av intäktsram enl. naturgaslagen Nödvändigt att komplettera med bestämmelser kring hur intäktsramarna ska bestämmas Värdering av anläggningstillgångar Beräkning av rimlig avkastning Ei:s föreskriftsrätt Övriga konsekvenser av förslaget
Ei:s remissvar på förordning om fastställande av intäktsram Ei:s föreskriftsrätt Ei konstaterar att förslaget till bemyndigande är relativt långtgående Vissa bemyndiganden är dock nödvändiga för utformning av en ändamålsenlig reglering Ei bedömer att även ett mer begränsat bemyndigande kan vara tillräckligt för att åstadkomma en ändamålsenlig reglering
Ei:s remissvar på förordning om fastställande av intäktsram Övriga konsekvenser av förslaget Beräkningar visar att en ”tänkt” intäktsram för år 2011 ligger något högre än intäkterna för år 2011 Stora skillnader mellan olika gasnätsföretag Den föreslagna utformningen kommer sannolikt ge något sjunkande nätavgifter över tid i den mån stora reinvesteringar inte sker Företagens avkastning på historiska investeringar kommer påverkas, beroende av hur tarifferna fördelats tidigare
Enligt förslag till förordningen 12 § 1.Vilka anläggningstillgångar som ingår i kapitalbasen 2.Var geografiskt en anläggningstillgång är belägen 3.När investeringar och utrangeringar avses genomföras eller har genomförts under tillsynsperioden 4.Vilken metod har naturgasföretaget använt för att beräkna en tillgångs nuanskaffningsvärde 5.Om naturgasföretaget äger tillgången eller har skaffat sig rådigheten över tillgången på annat sätt 6.Om tillgången utgör reservmaterial i verksamheten Dokumentation av anläggningstillgångar i kapitalbasen
Värdering av anläggningstillgångar i kapitalbasen Värdering av anläggningstillgångar enligt förordningens 7 och 8 §§ utifrån följande prioriterade ordning 1.Ursprungliga anskaffningsvärdet från när anläggningen togs i bruk första gången 2.Anskaffningsvärdet med grund i företagens ekonomiska redovisning dvs bokförda värden 3.Värdering utifrån vad som är skäligt med hänsyn till tillgångens beskaffenhet
Ei avser att föreslå i förskrift Ett index som motsvarar den årliga kostnadsutvecklingen (9 §) Förslag att anskaffningskostnader uppräknas till ett nuanskaffningsvärde med ett sammanvägt index E84 Nuanskaffningsvärdet motsvarar ett monetärt värde vid en given värderingstidpunkt förslagsvis per Indexet E84 med två tillämpningar en för distributions- ledningar samt en för transmissionsledningar och lagringsanläggningar Index för nuanskaffningsvärdering av anläggningstillgångar i kapitalbasen
Index används för beräkning av löpande kostnader (Beräkningen av skäliga kostnader enl. 5 § i föreslagna förordningen och prop. s 87) I bedömningen av gasnätstariffer och skäliga kostnader föreslår EI att uppräkning till jämförbara penningvärden med KPI dvs inflationsutfallet Andra index kan också användas. Utveckling av olika indexserier framgår av diagram Index för uppräkning av löpande kostnader (drifts- och underhållskostnader)
Indexuppräkning av löpande kostnader
Intäkter från anslutning till naturgasledning och andra anläggningar ska minska intäktsramen (6 kap 10 § 2 st) – När intäktsramen bestäms ska de samlade intäkter som naturgasföretaget högst får uppbära enligt första stycket minskas med ett belopp som motsvarar naturgasföretagets intäkter från anslutning till naturgasledning och andra anläggningar under tillsynsperioden, i den utsträckning intäkterna härrör från tillgångar som ingår i kapitalbasen. – Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, tillsynsmyndigheten får meddela föreskrifter om hur avdraget enligt andra stycket ska beräknas. Anslutningsavgifter
Ei:s tolkning av bestämmelsen Betalda anslutningsavgifter ska inte generera kostnader som påverkar intäktsramen dvs att en kund både betalar en anslutningsavgift och sedan även en överföringsavgift för samma anläggningstillgång Företagen behöver särredovisa den del av kapitalbasen som härrör till anslutningar av nya anläggningstillgångar som uppkommer under tillsynsperioden Utformningen hur avdraget ska beräknas
Kommande frågor inom referensgruppen Beräkning av kapitalkostnader ingående i intäktsram – Avskrivningstider – Bestämning av kalkylränta i förhandsregleringen – Beräkningsmetod av kapitalkostnaderna Real Linjär vs Real annuitet Prövning av intäktsram – Under tillsynsperioden – Efter tillsynsperioden
Ei:s hemsida för att följa förskriftsarbetet Länk till Ei:s hemsida för projekt
Myndighetsavgift ändrad nivå Ei har föreslagit regeringen om en höjning av myndighetsavgiften till 0,30 kr per Nm 3 och gasnätföretag Gällande från den 1 januari 2014 Bakgrunden är ökade kostnader i samband med införandet av förhandsreglering av naturgasnätstariffer
Det var D de Tack för er uppmärksamhet