EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En förskola att förundras i!
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Det behavioristiska perspektivet
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
Analytiker & Holistiker
Musik & kommunikation 50p.
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SET Social Emotionell Träning
Svenska p Svenska p.
Ledning och förståelse
SVENSKA.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkutvecklande förhållningssätt
Analytiker & Holistiker
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Huvudämnesstudier KME
Idrottspsykologi.
Datorn som skrivredskap på förskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till svenska 1
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Coaching.
En kort introduktion Göran Brante
Novellanalys.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att lära på mottagarens villkor
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Tips för bättre kommunikation
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

EVA-LENA HAPPSTADIUS Yrkesroll & Didaktiska konsekvenser

Teori Eva-Lena Happstadius //Okänd

Teori: en grupp antaganden eller påståenden som förklarar företeelser av något slag och systematiserar vår kunskap om dem Nationalencyklopedin Teorier hjälper oss att förstå vår praktik.

Olika sätt att se på förhållandet teori och praktik Teori tillämpas på Praktiken Praktiken skapar Teori Teori utvecklar Praktiken Medveten kunskapssyn påverkar val av metod. Ömsesidig påverkan. Växelspel Ömsesidig påverkan. Växelspel Risk för stagnation Eva-Lena Happstadius

Inlärningsteorier

EVA-LENA HAPPSTADIUS Behavioristisk perspektiv Läsning och skrivning, ett inlärt beteende som lärs in genom förstärkning från omgivningen. Kognitivistiskt perspektiv Läsning och skrivning är en individuell tankemässig process utifrån olika stadier. Sociokulturellt perspektiv Läsning och skrivning lärs in i interaktion med andra människor och olika artefakter. Kulturella erfarenheter spelar stor roll. Pragmatiskt perspektiv Läsa och skriva som en meningsfull och praktisk handling. Tillämpbarhet, funktion och användbarhet centralt vid inlärningen. Teori och praktik är sammankopplat.

EVA-LENA HAPPSTADIUS Barnet -Inlärning genom imitation där barnet är en passiv mottagare av språket. -Alla har samma genetiska förutsättningar -Tabula rasa (oskrivet blad) -Beteende lärs in via iakttagelser i interaktion med miljön Behavioristiskt perspektiv- Skinner Lärarroll  Inlärning är beroende av belöning eller bestraffning  Förmedlare av ”yttre” kunskap

EVA-LENA HAPPSTADIUS Kognitivistiskt perspektiv- Piaget Stadieteori: Mognadsnivå en förutsättning för lärande Individualpsykologiskt perspektiv Barnet: utveckling kommer inifrån och barnet utvecklas i den takt som det mognar konstruerar aktivt sin egen kunskap lärande = aktiva mentala processer (Hwang & Nilsson 2011) Lärarroll: Läsning och skriftspråket utvecklas genom isolerade färdigheter Läsning utan specifikt syfte ”Färdighetsträning”

EVA-LENA HAPPSTADIUS Socialinteraktionistiskt perspektiv Lärande föregår utveckling. Sociokulturellt perspektiv- Vygotskij Barnet -Aktivt handlande -Kunskapsskapande tillsammans med andra. Lärarroll -Förespråkar socialt samspel -Helhetssyn på språket -Betonar språkets kommunikativa funktion -Skriften förmedlar ett budskap.

Pragmatisk perspektiv- Dewey ”Learning by doing” Teori och praktik är integrerade i människans handlande Språk och kommunikation centralt för allt lärande Meningsfullhet en grundsten för lärande Människan lär sig genom att ställa frågor och undersöka världen. (Säljö 2014)

VÄGAR ATT LÄRA BARN LÄSA OCH SKRIVA (METODER) Phonics Alfabetisk metod Bottom-up Ljudningsmetod Syntetisk metod Whole language Analytisk metod Top-down Helordsmetod Ordbildsmetod

Didaktiska konsekvenser Didaktiska implikationer

Lärandeteori/perspektiv Behavioristiskt Individualpsykologiskt/Kognitivistiskt Socialinteraktionistiskt/Sociokulturellt Pragmatiskt Lärandeteori/perspektiv Behavioristiskt Individualpsykologiskt/Kognitivistiskt Socialinteraktionistiskt/Sociokulturellt Pragmatiskt Läs- och skrivforskning Didaktiska implikationer i verksamheten Didaktiska konsekvenser Vad blir möjligt eller inte möjligt att lära beroende på teori? Didaktiska konsekvenser Vad blir möjligt eller inte möjligt att lära beroende på teori?

Exempel på förskoleinriktningar med en medveten didaktisk inriktning  Montessoripedagogik – utvecklingspsykologisk stadieteori.  Reggio Emila- skapandets roll i barnets personliga utveckling X7JB5fvv_SlJeLd3zXU  Waldorf- böcker sällsynta, Att härma och ta efter och att ha goda förebilder är viktiga aspekter Diskutera med grannen: Vilka av dessa känner du till? Känner du till andra förskolor med speciell inriktning?

EVA-LENA HAPPSTADIUS När börjar läs- och skrivutvecklingen? Hälften av alla svenska treåringar använder internet. (Findahl 2012)  De hanterar symboler; bokstäver, siffror, musklick, logga in  leta information  lyssna på musik  spela spel osv.

Skriftspråkliga konventioner Förstå nyttan av att kunna läsa Tecknen (bokstäver) förmedlar berättelsen – inte bilderna. Från vänster till höger, uppifrån och ner. Förstå innebörden av bokstav, ord, siffra. Versaler och gemener och regler för hur de används. Eva-Lena Happstadius 2016

Stimulerande språkrum Tillgång till skriftmaterial och bildmaterial Böcker och texter av olika slag, svårighetsgrad och genrer Datorer/I-pads Högläsning och textsamtal Eva-Lena Happstadius 2016

Skriv- och läsutvecklande material Block/skrivpapper Pennor/kritor Böcker och tidningar Spel Brevpapper Kuvert Stämplar Frimärken Brevlåda Telefon Dator/Ipad Miniräknare Eva-Lena Happstadius

Skrivutveckling Härmande klotter Lekskrivning Bokstäver i rad utan innebörd Talat språk som ritas Konventionell skrivning ”som det låter” Enkla meningar Eva-Lena Happstadius

Multimodalitet (Selander & Kress) Meningsskapande genom att använda flera olika textresurser. ”En rikare förståelse” Eva-Lena Happstadius 2016

Bakgrundsinformation Eva-Lena Happstadius 2016

Inferenser Eva-Lena Happstadius 2016

Lek  Lek, fantasi och som-om-världar.  Intensitet, närvaro och meningsfullhet.  Språkutvecklande Eva-Lena Happstadius 2016

Estetik och språkutveckling Helhetstänk på lärande Fler språk/modaliteter ökar kommunikationsförmågan. visuella auditiva kinestetiska (bild, musik, drama och dans) När du kombinerar flera modaliteter får du fram mer än de säger var för sig. (Tiller 2000). Eva-Lena Happstadius 2015

Språklek- skriva sig till läsning: Trageton wXw Boksamtal UkU