Styrning ur ett verksamhetsperspektiv
Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till bra mått på vad verksamheten åstadkommer eller kunskaper om hur verksamheten fungerar
Styrformer Kunskap om orsak och verkan? Regel och resultat Resultat Regel Rituell JaNej Ja Nej Mätbarhet?
Några kommentarer: Bra resultatmått ger underlag för decentralisering, en tydlig förbindelselänk mellan centralt och lokalt etableras Regelstyrning kan innebära en stark begränsning för verksamheten Risk för otydlighet vid användning av flera dimensioner
Studier av styrning i offentlig verksamhet Utvecklingstendenser – från planering via decentralisering till komplexa utvärderings- och planeringsmodeller ”Enkelt” att ekonomistyra –Nya prioriteringar vid förändrad ekonomistyrning Avsedda? Önskvärda? Beständiga? –Försök att överlista systemet för verksamhetens bästa
Studier av… (forts) Svårt att styra med verksamhetsmått. Många (alla) utvecklingsprojekt slutar där de börjar. Måtten beskriver inte verksamheten? Måtten fångar inte kvalitet Det som mäts blir gjort Det som görs blir mätt Anekdoters betydelse Det är meningslöst att konstruera en karta i skala 1:1
En flerdimensionell modell för beskrivning och styrning ekonomi och verksamhet Resultat Kapacitet Risk Kontroll Ide: Enhetlig rapportering och osystematisk variation över tiden Designing semi-confusing information system
Högskolan i Borås Är ett nyskapande professionslärosäte som i partnerskap med näringsliv, kulturliv och offentlig verksamhet bedriver utbildning och forskning av hög kvalitet och tydlig samhällsrelevans Bedriver ett utvecklingsarbete, som syftar till att utifrån vår verksamhetsidé profilera utbildning och forskning, baserat på fortsatt självständighet och omfattande samarbete mellan verksamheter inom Högskolan och med andra lärosäten och forskningsinstitut
Några fakta 80 utbildningsprogram 270 kurser 20 forskningsprogram studenter helårsstudenter 113 forskarstuderande 634 anställda 473 Mkr omsättning Myndighetskapital 47 Mkr Statligt forskningsanslag 35 Mkr Sex institutioner (BHS, IDA, IH, PED, THS, VHB)
Verksamhetsidé: Vetenskap för profession Universitetsansökan 2005 Rektors plattform och tiopunktsprogram (juni 2007) Forsknings- och utbildningsstrategi (dec 2007) Budgetunderlag (feb 2008) Verksamhetsplaner Budget Den röda tråden…
Resursfördelning 1. Grundutbildning 55% av HST/HPR + tillägg 2. Forskning Forskningsanknuten grundutbildning 50% Anslag i konkurrens 50% –Aspekter och kriterier Led i profileringen, har skapat mycket diskussion, stor symbolisk betydelse, ännu ej implementerad 3. Strategiska medel Från ansökningsfarande utifrån institutioners och enskildas idéer och preferenser till fördelning av medel baserat på forsknings- och utbildningsstrategin
Uppföljning Analys av årsredovisningen, orsaker och effekter Verksamhetsberättelser från samtliga enheter RK-modellen