Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs 1 - 9
I undervisningen utvecklar eleven sina kunskaper om samhälle och arbetsliv samt får erfarenheter från arbetslivet. Vägledningen handlar om att stötta eleven i att utforska, identifiera och formulera sina intressen och möjligheter. Väga samman personliga faktorer med valalternativ. För att därigenom komma fram till medvetna och välgrundade val gällande utbildnings – och yrkesvägar.
Studievägledarens arbetsområden på Adolf Fredrik 100 % Elevvård Psykolog Kurator skolledning Spec. lärare/pedagog SkolsköterskorSYV Vägledning Individuellt och i grupp Information Inhämta Förmedla Internt/externt PRAO Administration
S tudie- och Y rkes V ägledare Liselotte ”Lotta” Fries
P R A O PR aktisk A rbetslivs O rientering En metod som skolan använder i sin undervisning om arbetsliv och omvärld
När? Veckorna 4 och 5 23 jan – 3 feb 2017
Hur? Staden saknar samordning. Ingen tilldelning. Eleverna söker sina egna platser.
Regler? Ja! Läs skolans information om prao (häftet) om vad som gäller.
Att göra! September Börja tänka och inventera kontakter. Hemma och tillsammans med klasskamrater. Titta i orange häftet ”i praktiken elev ” Sök plats - stegvis - Rätt person - mail, telefon, uppsökande Oktober Fyll i Praoplats- blanketter (överenskommel se och intyg) Mentorstider avsätts November Lämna in praoplatsblanke tter Absolut senast 22 November December Blanketter kopieras av skolan. Elever skickar ut kopia samt info från skolan till handledare på arbetsplatsen, sker på mentorstid Januari Elev förbereder sig för första dagen på prao på mentorstid. Samt får arbetsuppgifter ämnesvis av skolan. Elev, mentor, studievägledare, skolsköterskor, undervisande lärare, rektor Olika faser – innan, under tiden och efter.
Min SYV blogg
Ger kunskaper om arbetslivet – regler, normer och möjligheter Ett stöd för elevens kommande studie- och yrkesval Stödjer den personliga utvecklingen lär sig om arbetets betydelse för människan och samhället får insikt om arbetsplatser, arbetsmiljöer och arbetsuppgifter
” Prao har specifika värden, som andra kontakter med arbetslivet inte ger. Inget annat överträffar att vistas på en arbetsplats, vara del i ett lag och ha vuxenkontakt.” (Anders Lovén universitetslektor och fil dr i pedagogik)
För företagens del handlar det om framtidens arbetskraft. Att eleverna kommer ut i arbetslivet är en förmån på båda håll.
Inventera familjens nätverk, t.ex. familj, släkt (mor- och farföräldrar, moster mfl.), grannar, tränare, föräldrars vänner/arbetskamrater, syskons vänner. ”Byt barn” med varandra