Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Kemikalieplan för Stockholm SIDAN 1. Miljöprogram för Stockholm, delmål 2.1 Innehållet av miljö- och hälsofarliga ämnen i upphandlade varor ska minska.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Parkeringsköp Kommunfullmäktige reglerar hur många bilplatser fastighetsägaren är skyldig att skapa genom Malmö Stads p-norm. Fastighetsägaren löser detta.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Effektiva samhällsbyggnadsprocesser 9 juni 2014
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
Samhällsplanering omfattar riktlinjer för utveckling av bebyggelse, service, kommunikationer, infrastruktur och miljö. Samhällsplanering inbegriper stadsplanering.
Handlingsprogram enligt LSO
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Svepark Håkan Gustafsson Umeå Parkerings AB Parkeringsköp i Umeå Kostar ca kr Betalas till UPAB, enligt beslut av byggnadsnämnden, utifrån.
Välkommen till ESF:s seminarium
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Vilka konsekvenser får den nya sammanhållningspolitiken för regioner och kommuner? Härnösand
Planfrågor med anknytning till 3D-fastighetsbildning
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Lindängen mot framtiden Utvärderarnas reflektioner Malmö den 21 november 2014 Göran Cars & Sandra Karlsson Samhällsplanering och miljö. KTH.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
GESÄLLEN GEMENSAMT PROJEKT HSB OCH SKANSKA START AV ETT NYTT KVARTER PÅ KVARNHOLMEN.
Översiktsplan 2011 Översiktplanen är obligatorisk Översiktplanen är inte bindande Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Socialt blandat boende
Orebro.se Vår kraft blir din! Välkommen att satsa på Örebro.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Framtidens Norrköping på C
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Fokus Yrkesutbildning VO
MEX-dagarna Falun, 7 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kurs Hållbart resande i samhällsplaneringen hemuppgift 4/12 Li Hagström & Emma Sjögren, tekniska förvaltningen.
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Program för markanvändning med riktlinjer
Miljömålen består av tre slags mål
Förhållningssätten.
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Miljömålen består av tre slags mål
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
Presentationens avskrift:

Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje Klingberg Seminarium 31

Ta inte det komplexa som intäkt för att krångla till det Några viktiga frågor som kommer att belysas Detaljplan – vad behöver regleras? Markpriset – hur kan nivån påverkas? Kommunikation – låt inte det formella styra Kalkyl – tydliggör ambitioner! Handel - hur kan den stimuleras för etablering? Trafik och parkering – kommunen har en nyckelroll! Ansvar och roller Värdeskapande stadsbyggandsprocesser Inledning

Vad händer i Kiruna?

Kiruna km invånare

Varför måste staden flytta?

Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser

Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser ATT BYGGA EN NY MÖNSTERSTAD!

Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser OCH FORT SKA DET GÅ!

Det Kiruna som försvinner

Det nya Kiruna

Åtta generella lärdomar från Kiruna

1. Detaljplanen – vad behöver regleras? Gör inte planen som ett bygglov Bejaka en kontinuerlig utveckling av projekt Det är i samspelet mellan fastigheter och byggherrar som god stadsmiljö skapas Detaljplanen i Kiruna reglerar på lagom nivå. Säkrar viktiga kvalitéer men inte mer. Det är nog många som tycker att den reglerar för lite. Byggherrens kvalitetsprogram bifogas köpeavtal/tomträttsavtal. Programmet, som reglerar viktiga kvalitetsfrågor, är inte klart när detaljplanen antas.

Kärnfråga: Hur få lönsamhet i en ny stadskärna Koncentration Attraktiv miljö Tydliga stråk med ”dragare” i ändarna TÄNK NYTT FÖR ATT RÄDDA STADSKÄRNANS HANDEL 2. Handel – i en ny stadskärna

STADSTORG HANDELSGATA NYA E10 VOLYM- HANDEL

Vad har statsstödsregler, marknadspris, konkurrens och likställighet för betydelse? Priset kan påverkas av exempelvis användning och byggherrens ambitioner enligt kvalitetsprogrammet Först ut – störst risk – påverkar också priset 3. Markpriset – hur kan nivån påverkas?

Ambitionen: hållbara resmönster & förverkliga stadskvalitet Bilen måste finnas – men får inte dominera stadrummet Kommunen tar ett övergripande ansvar för parkering i parkeringshus. Parkeringsköp för kontor och hotell. Handeln ges förmånliga villkor En tät stadsmiljö där stationen (resecentrum) gång- och cykelvägar är hörnstenar i stadsplanen 4. Trafik och parkering

Öppna upp för påverkan Välj situationsanpassade metoder Dialog med berörda – gärna på berörd fysisk plats Låt inte det formella skyddsnätet styra (samråd m.m.) Fastna inte i interna kommunala diskussioner och möten Inför ordnade samarbetsformer med byggherrar m.fl. – trötta inte ut aktörerna 5. Kommunikation

Kommunen tar ledartröjan Utvecklingsplan –anger kvaliteter och ambitioner – men ingen detaljreglering Markanvisningstävling Triggar kreativet och nytänkande – mål kan uppnås på olika sätt Samverkan kommun – byggare i detaljplaneringen 6. Ansvar och roller

Upprätta kalkyl i tidigt skede (man behöver inte veta allt) En kalkyl tydliggör ambitioner och förväntade inkomster. Bra underlag för budget Lås kalkylen och följ upp Kombinera kalkylen med en särskild kostnads-/nyttobedömning 7. Kalkyl

En kommun som har ambitionen att leda stadsutvecklingen – men förstår att detaljreglering inte är vägen mot målet Byggherrar som förstår att den tid då man skulle bygga det som kommunen detaljritat är förbi. Framtidens byggherre måste axla rollen av kreativ konceptutvecklare. 8. Värdeskapande à la Kiruna

Att skapa incitament för kreativa lösningar