Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje Klingberg Seminarium 31
Ta inte det komplexa som intäkt för att krångla till det Några viktiga frågor som kommer att belysas Detaljplan – vad behöver regleras? Markpriset – hur kan nivån påverkas? Kommunikation – låt inte det formella styra Kalkyl – tydliggör ambitioner! Handel - hur kan den stimuleras för etablering? Trafik och parkering – kommunen har en nyckelroll! Ansvar och roller Värdeskapande stadsbyggandsprocesser Inledning
Vad händer i Kiruna?
Kiruna km invånare
Varför måste staden flytta?
Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser
Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser ATT BYGGA EN NY MÖNSTERSTAD!
Uppgiften: Att bygga en ny stad – bostäder En ny stadskärna Ny infrastruktur Offenliga institutioner Arbetsplatser OCH FORT SKA DET GÅ!
Det Kiruna som försvinner
Det nya Kiruna
Åtta generella lärdomar från Kiruna
1. Detaljplanen – vad behöver regleras? Gör inte planen som ett bygglov Bejaka en kontinuerlig utveckling av projekt Det är i samspelet mellan fastigheter och byggherrar som god stadsmiljö skapas Detaljplanen i Kiruna reglerar på lagom nivå. Säkrar viktiga kvalitéer men inte mer. Det är nog många som tycker att den reglerar för lite. Byggherrens kvalitetsprogram bifogas köpeavtal/tomträttsavtal. Programmet, som reglerar viktiga kvalitetsfrågor, är inte klart när detaljplanen antas.
Kärnfråga: Hur få lönsamhet i en ny stadskärna Koncentration Attraktiv miljö Tydliga stråk med ”dragare” i ändarna TÄNK NYTT FÖR ATT RÄDDA STADSKÄRNANS HANDEL 2. Handel – i en ny stadskärna
STADSTORG HANDELSGATA NYA E10 VOLYM- HANDEL
Vad har statsstödsregler, marknadspris, konkurrens och likställighet för betydelse? Priset kan påverkas av exempelvis användning och byggherrens ambitioner enligt kvalitetsprogrammet Först ut – störst risk – påverkar också priset 3. Markpriset – hur kan nivån påverkas?
Ambitionen: hållbara resmönster & förverkliga stadskvalitet Bilen måste finnas – men får inte dominera stadrummet Kommunen tar ett övergripande ansvar för parkering i parkeringshus. Parkeringsköp för kontor och hotell. Handeln ges förmånliga villkor En tät stadsmiljö där stationen (resecentrum) gång- och cykelvägar är hörnstenar i stadsplanen 4. Trafik och parkering
Öppna upp för påverkan Välj situationsanpassade metoder Dialog med berörda – gärna på berörd fysisk plats Låt inte det formella skyddsnätet styra (samråd m.m.) Fastna inte i interna kommunala diskussioner och möten Inför ordnade samarbetsformer med byggherrar m.fl. – trötta inte ut aktörerna 5. Kommunikation
Kommunen tar ledartröjan Utvecklingsplan –anger kvaliteter och ambitioner – men ingen detaljreglering Markanvisningstävling Triggar kreativet och nytänkande – mål kan uppnås på olika sätt Samverkan kommun – byggare i detaljplaneringen 6. Ansvar och roller
Upprätta kalkyl i tidigt skede (man behöver inte veta allt) En kalkyl tydliggör ambitioner och förväntade inkomster. Bra underlag för budget Lås kalkylen och följ upp Kombinera kalkylen med en särskild kostnads-/nyttobedömning 7. Kalkyl
En kommun som har ambitionen att leda stadsutvecklingen – men förstår att detaljreglering inte är vägen mot målet Byggherrar som förstår att den tid då man skulle bygga det som kommunen detaljritat är förbi. Framtidens byggherre måste axla rollen av kreativ konceptutvecklare. 8. Värdeskapande à la Kiruna
Att skapa incitament för kreativa lösningar