Kommunal verksamhetsutveckling Strategimöte sept 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Workshop för GIS samordnare
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Välkommen till ESF:s seminarium
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Strategiska perspektiv på verksamheten
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Öppenhet – från vision till verklighet. E-tjänst barnomsorg Bakgrund Ett av Sambruks första projekt Volym E-tjänst Rätt i tiden Stark inlåsning Oligopolmarknad.
Digitalisering för bättre välfärd
Kommunal verksamhetsutveckling Utveckling i samverkan behov, möjligheter & fördelar Föreningen Sambruk Claes-Olof Olsson Verkställande tjänsteman
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Kommunnätverk Giftfri vardag Lync-möte med länsstyrelserna 22 sept
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Erfarenheter från Sundbybergs stad GISS AW på ÅF Björn Petersson, Sundbybergs stad Per Asserup, ÅF Infrastructure Att tänka efter före upphandling.
Verksamhets- utveckling och sambruk av kommunala e-tjänster.
Kommunal verksamhetsutveckling Styrelsemöte den 17 juni 2015.
Kommunal verksamhetsutveckling Styrelsemöte den 4 december 2015.
Styrelsemöte den 3 mars 2015 Sambruk - styrelsemöte
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Effektkarta för extern webbplats
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

kommunal verksamhetsutveckling Strategimöte sept 2015

kommunal verksamhetsutveckling Agenda 2

kommunal verksamhetsutveckling En övergripande bild/karta för kommunens miljö? En Sambruks-vision kring framtidens IT-miljö Digitalisering av / Gamification i kommunerna Hur sprider vi projektresultat effektivare ? Grundläggande frågeställningar (från medlemmarna) 3

kommunal verksamhetsutveckling Förväntningar på Föreningen Sambruk ? Förväntningar på strategidagarna? Förväntningar 4 råmaterial till kokbok/resultat för kommande strategi

kommunal verksamhetsutveckling Föreningen Sambruks första decennium – COO Omvärlden & kommunernas utmaningar – Lennart J Utdrag: –Affärsmodeller har idag fokus på kunden – de enda som inte förändras är Offentlig sektor –Idag helt andra möjligheter till interaktion – vad innebär det för politikerna?! –Vad innebär ”big data” för samhällsutvecklingen? (ex placering av räddningstjänst… via s k data mining hittas mest olycksdrabbade områden) Historik & kommande utmaningar 5

kommunal verksamhetsutveckling En förklaring är att vi/kommunerna inte kan komma överens om vad man ska samverka kring! Kommunala självstyret ett problem (?) Regeringen ointresserad av frågan (?) Viktigt att det finns modiga ledare i kommunerna som vågar Demografin => möjlighet att digitalisera istället för att ersätta tjänst –Hur ska man få ungdomar = nya anställda att stanna kvar & vara nöjda? –Kommuner inte intresserade av VAD unga (ny-)anställda kan bidra med, utan ”införlivas” i samma beteenden som tidigare Viktigt med regional samverkan –Finns många frågor att samverka kring => kräver ledarskap & handlingskraft (forts) Utveckling av offentliga e-tjänster står still!! Varför? 6

kommunal verksamhetsutveckling Kommuner/landsting avstår viss del av statsbidrag Kommuner tillhandahåller öppna data, och låter marknaden bygga?! Danmark har också kommunalt självstyre, men de som inte följer direktiv får inga bidrag (forts) Alternativa vägar?! 7

kommunal verksamhetsutveckling Kommunerna –Internt –Interaktion med sina intressenter Regional samverkan (?) Nationell samverkan (?) Utmaningarna; på- & samverkan 8

kommunal verksamhetsutveckling Identifiera de mest väsentliga, kommande utmaningarna för Sveriges kommuner Workshop 1 9

kommunal verksamhetsutveckling Hur skapa förändringstryck? –Medelstora/stora kommuner har det för bra….. –KOLLA mindre/små kommuner!! Bygga ny organisation (ex IKEA) –Standardisering (kvalitetssäkring) –Digitalisering –Automatisering –Ex: Gavlegårdarna; ABK + helt digitaliserad miljö Värdegrund / styrning-ledning –Hur många / någon kommun som har ”digitalisering” i sina styrdokument / värdegrund??? (ej lämpliga områden för Sambruk) Workshop 1 – resultat 10

kommunal verksamhetsutveckling Enkel nyttokalkylmodell –Inklusive effekthemtagning Hur skapa/säkerställa medborgarens fokus? (varje kommun måste jobba aktivt m frågan – Sambruk kan ta fram exempel) –Lätt att göra rätt –Enkla tjänster –HUR få in deras synpunkter –SPRIDA en kommuns (Västerås) invånarsynpunkter – via Sambruk – till övriga kommuner –HUR komma runt NIH? (värdegrund….) (lämpliga /möjliga områden för Sambruk) Workshop 1 - resultat 11

kommunal verksamhetsutveckling Hur skapa ett helt nytt – fungerande (öppet) ekosystem för skolan(-IT) –Helt ny (digital) lärmiljö Digitalisering för effektivisering för att klara morgondagens välfärd –Ex; hemtjänst – effektivisering av dokumentation (Gävle; IT hindrar p g a säkerhetsfrågor….) –Processöversyn – ex; hemtjänst (lämpliga /möjliga områden för Sambruk) Workshop 1 - resultat 12

kommunal verksamhetsutveckling Utmaningar >> Politiker i varje kommun vill besluta själva –Hur kommer vi runt? –Se över kommunallagen –Tvinga in i regionala samarbeten Hur får man två olika kommuner att ställa samma mål? –Behövs någon högt upp som fattar beslut!! Kompetensutveckla personal –Digitalt + lärarledda Nyttja möjligheten med distans –Bedriva skolor på distans –Ändra skollagen Workshop 1 - resultat 13

kommunal verksamhetsutveckling Baserat på tidigare workshop & diskussioner;  VARFÖR SAMBRUK – JA (se nedan)  SAMBRUKS ROLL (detaljerad beskrivning)  RELATIONEN SAMBRUK – SKL tydliggöra/konkretisera handslaget (igen)  Beskriv lämpliga sätt för SAMBRUK att verka = stödja sina medlemmar Workshop 2 14

kommunal verksamhetsutveckling  SAMBRUKS ROLL  Remiss/påverkan (mkt svårt => NEJ)  Stöd till medlemmar = facilitator  Strategier för digitalisering  Översätta vision till praktiska projekt => verkstad (eftersom SKL:s tidslinje inte passar = långsammare)  Standardisering av processer  Beredningsorgan för medl:s räkning till SKL  Kommunal insatsstyrka  Framtagning/förvaltning av gemensamma pgm  Fokus på verks.områden som saknar systemstöd  framtagning av gemensamma kravspec (eArkiv)  Öppna data Workshop 2 15

kommunal verksamhetsutveckling  SAMBRUKS ROLL – 2  Aktiv spridning/lobbying av projektresultat/goda exempel  Öppna data  Inventering  Goda berättelser (YT, Almedalen)  Sthlms stad  Nätverk för erfa-utbyte  Jfr IT-kostnader ev m DK Workshop 2 16

kommunal verksamhetsutveckling Varför behövs Sambruk? Utgår från tjänstemannaperspektivet Beror på vad SKL gör – behöver samförstånd mellan oss Är till nytta för medlemmar Samla goda exempel till andra kommuner Workshop 2 17

kommunal verksamhetsutveckling Sambruks roll >> Lyssna på sina medlemmar –Identifierar gemensamma behov –förstudie Paketerar och överlämnar till SKL SKL tar fram kravspecifikation och gör ramavtalsupphandling Regionerna avropar = stödjer gemensam konkurrensutsättning, avropar, drift, förvaltning Workshop 2 18

kommunal verksamhetsutveckling Lämpliga sätt för Sambruk att verka = stödja sina medlemmar >> Samla generiska processer –Återanvända och anpassa till kommun Gemensam modell för hur & på vilket sätt beslutprocessen kan se ut Kommunal insatsstyrka –Samla regionalt –Processkartlägga områden Små kommuner behöver –Gemensamma tjänster –Gemensamma moln Workshop 2 19

kommunal verksamhetsutveckling Lämpliga sätt för Sambruk att verka = stödja sina medlemmar >> Goda exempel –Skapa en övergripande bild över när avtal kan skrivas om för att upphandla gemensamt –Specifik högskoleutbildning för kommun (ex skolledare) –Förenklad systemförvaltningsmodell –Gå igenom processkarta tillsammans med arbetstagare/ ungdomar inom Hemtjänsten för att hitta nya arbetssätt Workshop 2 20

kommunal verksamhetsutveckling Tilläggsbilder – ej visade vid strategikonferensen 21

kommunal verksamhetsutveckling 22 Verksamhetsplan – 2015 (1) HISTORIKÄNDAMÅL DIGITALA AGENDAN

kommunal verksamhetsutveckling Konklusion –Utvecklingsarbetet inom eFörvaltning går framåt Mer organiserat & strukturerat Fortfarande fokus på ”e-tjänster” (flest / först…..) Stora kommuner långt före de mindre….. –Fortsatt / större behov av Projektsamverkan och Projektstöd – aktivt i / med kommunens organisation => SAMBRUK 23 Verksamhetsplan – 2015 (1b)

kommunal verksamhetsutveckling Sammanfattning – prioriterade områden –Utrednings- & utvecklingsprojekt – e-förvaltning EkBist FixaMinGata Mina Meddelanden i praktisk användning NEBULA StreamFlow Uppföljningssystem för stöd till ungdomar Öppna verksamhetssystem i skolan Innovativ, öppen plattform för skoladmin.system Tjänstekoncept för & utrullning av ProVisum – ÖFM –Projektsamverkan med CeSam 24 Verksamhetsplan – 2015 (2)

kommunal verksamhetsutveckling Sammanfattning – prioriterade områden, forts –Forskningssamarbete mellan akademi, kommuner & näringsliv ’Självbetjäning i Socialtjänsten’ Analys av kostnad för digitalt utanförskap iVIS, modell för utveckla tillsammans + medverka vid modellering –Aktiv informations- och kunskapsspridning Web & sociala medier-kanaler Vår- / höstkonferens / -seminarium Offentliga Rummet i Visby Sambruk-presentationer i externa konferenser 25 Verksamhetsplan – 2015 (3)

kommunal verksamhetsutveckling Sammanfattning – prioriterade områden, forts –Aktiv dialog med myndigheter VINNOVA – FoU Näringsdepartementet – Digital delaktighet eDelegationen / Digitaliseringskommissionen 26 Verksamhetsplan – 2015 (4)

kommunal verksamhetsutveckling Förslag: ’Kommunal insatsstyrka’

kommunal verksamhetsutveckling Bakgrund –Många guider & vägledningsdokument finns det ….. SKL –Kommunala samverkansformer, SKL 2009 –Kommunal IT i samverkan, Juridiska förutsättningar för olika samverkansformer, SKL 2005 –CeSam – programkontor för egna projekt/utredningar/förstudier & kravbeskrivningar eDelegationen –20 st Vägledningar –8 st rapporter/PM –8 rapporter/projekt –MEN; mycket lite / obefintligt ”handgripligt”, nära & konkret praktiskt stöd till / i kommunernas projekt Kommunal insatsstyrka (1) 28

kommunal verksamhetsutveckling FÖRSLAG –Ingående funktioner (exempel) Projektledare Stödfunktion för processanalys / -utredning IT-specialist Extern verksamhetsexpertis / FoU –Exempel på genomförandeprocess (baserat på eDel:s väglednings- & metodstödsdokument) Initial/grundläggande behovs-/nyttoanalys Projektetablering (ev inkl Sambruk-”upprop”) Genomförande av utrednings- och/eller utvecklingsprojektet Stöd vid införande + etablering av drift-/förvaltningsfunktion (ev inom Sambruks samverkanskoncept) Kommunal insatsstyrka (2) 29

kommunal verksamhetsutveckling Befintlig stöddokumentation - exempel –eDel:s ’Vägledning för utveckling i samverkan’ –Utgår från och ”förhåller sig till” ffa statliga myndigheters befintliga projektmodeller Kommunal insatsstyrka (4) 30

kommunal verksamhetsutveckling Konceptets två ”spår” –A. Övergripande/allmänt – Sambruk ( allm. verks.budget) initiala kontakter & informationsinsamling information i För:s nätverk, för inhämtning av fler intressenter övergripande proj.plan, inkl rekrytering av relevanta resurser (ev) etablering av och sammankallande för projektstyrgrupp uppföljning och informationsspridning i Sambruks nätverk, avseende projektets framskridande och leveranser –B. Kommun- & projektspecifikt (kommunens budget) kommun- & behovsspecifikt genomförande av projektet, baserad på den generella beskrivningen ovan tillsättning av relevanta resurser från kommunens verksamhet Kommunal insatsstyrka (5) 31

kommunal verksamhetsutveckling Genomförandeprocessen Kommunal insatsstyrka (6) 32 ProcesstegUngefärlig kalendertid Uppskattad kostnad Initial, grundläggande behovs-/nyttoanalys 1 vecka – kr Projektetablering2 – 6 veckor (om flera kommuner) Kommunens egna resurser + Föreningen Sambruk Genomförande av utrednings- och/eller utvecklingsprojektet 1 – 6 månaderHelt beroende på projektets karaktär och omfattning. Extern(a) resurs(er) kan begränsas till övergripande stöd, t ex 1 – 2 dgr/månad, dvs 10’-25’ / mån Införande + etablering av drift- /förvaltningsfunktion 1 – 2 månaderProjektspecifikt – målsättning av fortlöpande drift-/förvaltningskostnader ska kunna delas av flera kommuner, åtminstone på sikt