Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Föräldramöte 12 september 2011
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
- att överföra budskap, påverka, mm
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Mål och betygskriterier
Grafisk design av tryckt reklam
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Kommunikationsplanens delar
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Kap 6: Marknadsstrategier
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kommunikation OL108A.
Skriva noveller.
Marknadsförarens yrkesroll
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Vittert vetande om webbdesign
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Kärnan i all kommunikation
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Kommunikation.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Bilden och verkligheten
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Grafisk design FORMEN.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Novellanalys.
Grafisk design FORMEN.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Kommunikation.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Bilden och verkligheten
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Tips för bättre kommunikation
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATIONSTEORI Communicare - något blir gemensamt Vi delar med oss av tankar känslor och värderingar. Bakrund, erfarenheter och uppfostran styr vårt sätt att ta emot meddelanden. Vi eftersträvar att tolka det vi ser och hör så att vi förstår det. Situation och sammanhang, kontexten är av stor betydelse.

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION All kommunikation består av koder och tecken i någon form Signaler är en direkt form Symboler kan ha flera betydelser för personer i olika sammanhang En person, företag eller myndighet formulerar budskap som överförs från sändaren till mottagaren

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION vem? sändaren Vad ? vad? förmedlas till vem? kanal? effekt?

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Kommunikationsplanen formulerad hos en reklambyrå eller webbyrå Mål Målgrupp Medium Budskap Tidsplan Budget Utvärdering/uppföljning Denna arbetas alltid med när nya projekt ska genomföras

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Målet ska vara Preciserat - tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - formulerat så att man kan forma budskapet på det och väcka intresse Mätbart – målet ska kunna utvärderas och mätas mot effekten

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION påverkansfaktorer Budskap tolkas och väcker känslor, för att få effekt är det viktigt att nå rätt. Fysiskt - plats, tid, yttre händelser Kulturella - värderingar, språk, attityder Psykologiska - tankar, känslor, erfarenheter Sociala - identitet, relationer, makt, roller

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION målgruppssegmentering till vem? 1. Geografisk segmentering - Karlstad, Värmland, Sverige… 2. Demografisk segment - Sociala grupper, ålder, kön, sysselsättning, familj… 3. Beteende segmentering - Intressen styr, utmaningar, mat, teater, teknik… 4. Psykologisk segmentering - vilken nivå, kunskap, känslomässigt, handlingsnivå? 5. Flervariabel segmentering - hänsyn till flera segmentindelningar Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. Budskapet ska utformas så att det ligger på mottagarnas nivå.

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION påverkan Påverkan styrs av våra sinnen. Syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hur kommer vi igenom mottagarens skal, vilken nivå är han/hon på ? A - Attention göra uppärksam på problemet I - Interest kunskapsnivå, förklara, väcka intresse D - Desire kunden känner behov, känslonivån… A - Action handlingsnivån, val av leverantör, vara… S – Satisfaction…….

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist KOMMUNIKATION påverkan Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. Grundläggande behov som människor. Maslows behovstrappa: 4. Självförverkligande 3. Sociala behov 2. Säkerhetsbehov 1. Basbehov

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Var lyhörd! Öppna dina ögon! Skapa!

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Påverkan

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist PÅVERKAN Att kommunicera med många - envägskommunikation, svårt att få respons Vill man ha en reaktion från mottagaren - krävs tvåvägskommunikation Visuella kommunikationen behöver då använda sig av uppmaningar eller påminnelser - besök sajten, ring, faxa… Klick !

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist PÅVERKAN Relevans - Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! Mottagaren måste förstå att det finns ett skäl att ha blivit påverkad - annars känner hon sig lurad, kontakten bryts. Att chocka med blod och makabra bilder för att få uppmärksamhet är inte så svårt - och effektivt - hur tar man hand om den uppärksamheten - fortsätta att ljuga?? Uppmärksamhet x relevans = effekt! 1x0=0, 1x1=1

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist PÅVERKAN kontext Kontext - sammanhang Ett visuellt arrangemang, har en inre kontext där alla element ingår i ett förhållande till varandra. Och i sin tur till en yttre kontext, en yttre miljö. Att nå fram till en mottagare kräver ibland att sticka ut från den yttre kontexten, bryta av mot den. Lugn harmonisk eller kontrastrik och disharmonisk kontext.

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Bilden och kommunikationen

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Mål - Vad ska bilden användas till? Illustrera, informera, lära ut, skoja, roa … Bilden ska påverka, stämma med varumärket informera… Vem vill man nå? Vem betraktar bilden? Vad vet hon om budskapet redan? Vad vill man att hon ska veta efter bilden och budskapet? Var ska bilden synas? I vilket media?

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Informationsbilder - raka och enkla, sakliga utan känslor Journalistiska bilder - skildrar, politik, olyckor utan ställningstagande

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikationpåv Reklambilder - är känsligare eftersom de ska påverka och måste hänga samman med budskapet. Svårt att träffa rätt målgrupp eller vid för stora målgrupper. Ofta manipuleras reklambilder – för att påverka… Livsstil, smakförnimmelse, stämning, trender… Vad är etiskt riktigt att göra? Hur påverkar reklambilder vår bild av världen och människor?

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Olika berättande bilder. Faktabilder - registrerande och enkla bilder för utbildning och information. Prosabilder - tydligt berättande, dramatiskt eller icke, balanserat arrangemang. Poesibilder - är personliga, lyriska känslobilder som kanske kan manipulera och beröra, ofta välarrangerade. I vilka sammanhang används dessa bilder?

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Retoriska bilder. Presentativa - visar budskap eller produkter Metonymiska - bevisar budskap eller produktegenskaper – hur något fungera i en situation. Metaforiska - jämförande bilder, Produkter jämförs och kanske påvisar att de är bättre än något annat icke namngett) Reklam för vad? Exempel?

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Bilden är ett budskap i sig och ett förstärkande för budskapet. Sammanhang - Kontexten påverkar och kanske förvandlar bilden, innebörden förändras och påverkas av detta. – hur förändras en bild tillsammans med rubrik? Inre kontexten - bildens olika element och deras inbördes relationer - om det finns motsatser mellan dem kan bilden bli spännande och attrahera oss. Yttre kontexten - miljön bilden finns i påverkar tolkningen. Yttre kontexten kan förklara, förstärka eller förvandla bilden..

Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist BILDEN och kommunikation Harmoni kan upplevas när bilden och texten samspelar och säger i stort sett samma sak. Kan vara relevant när man vill ha en bild som ackompanjerar innehållet, läcker bild i resebok, kokbok och där betraktaren är intresserad. Disharmoni upplevs när bild och text är en motsägelse till varann - kan vara bra när betraktaren måste påverkas och väckas i t ex en annons.