Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Advertisements

Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Bör staten styra skolan?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Nämndplan 2015.
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Riktlinjer för betygssättning
Språkets makt.
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Svenska i gymnasieskolan
Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral
Regiongemensam elevenkät 2016
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Journalgranskning vid införande av NVP Enhet: Datum: Granskare: Palliativt Utvecklingscentrum, Lund
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Bästa fack till lägsta avgift
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Utveckling och lärande
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
STUDIERESA TILL KRAKOW,
Presentationens avskrift:

Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling

Förmåga Något vi kan göra Kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt

Objekt Person, föremål, företeelse eller fenomen

Kunnande Förmåga + objekt

Analysfrågor Vilken är förmågan eller kompetensen? Vad är objektet för förmågan? Hur ska förmågan användas? Hur ska objektet behandlas? Vilket är det förväntade resultatet? Vad ska hända när förmågan används på/med objektet?

Kompetenskravet – 17 § I mötet med eleven ska läraren visa sin förmåga att – 1. bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilken är förmågan eller kompetensen? bedöma och dokumentera den enskilda elevens behov och anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppdelad efter förmågor – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vad är objekt för förmågan? – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Vilket är det förväntade resultatet? – bedöma den enskilda elevens behov – dokumentera den enskilda elevens behov – anpassa undervisningen till individen, elevgruppen, sammanhanget och situationen, – så att varje elev utvecklas så långt det är möjligt i förhållande till läroplanen, ämnesplanen och kunskapskraven,

Uppgift Skriv om målen till nya mål med en förmåga och ett objekt i varje mål

Barns inflytande Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn Utvecklar sin förmåga att uttrycka tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, Utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina handlingar och för förskolans miljö, Utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

Handla efter demokratiska principer Förstå demokratiska principer Vilka är de demokratiska principerna?

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen solidaritet med svaga och utsatta Verksamheten ska bedrivas i demokratiska former

Demokrati 1 individ 1 röst Alla röster har samma värde Demokratins idé Genom ett öppet samtal ska den bästa idén komma fram

Hur ska man jobba med barns inflytande ?