Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3
Jag förutspår… Vad ska jag läsa? Varför ska jag läsa detta? Hur ska jag använda texten? Vad vet jag om ämnet sedan tidigare? Hur ska jag läsa texten?
Jag skumläser... Först skummar jag hela texten. Sedan: En rubrik i taget. Vad handlar stycket om? Kan jag göra om rubriken till en fråga? “Förändringar och variation” → Vad förändrar språket? Vilken information verkar vara viktigast i stycket?
Jag närläser... Jag utgår ifrån rubriken Jag ”ställer frågor” till texten medan jag läser Jag stryker under “på flera nivåer” Jag antecknar i marginalen Jag försöker att “reda ut” det jag inte förstår, till exempel begreppen
Jag sammanfattar... Jag utgår från mina understrykningar och anteckningar Förstår jag? Jag bearbetar det jag läst genom att skriva upp huvudpunkter, göra en tankekarta eller en översikt Jag gör en begreppslista
Sammanfattningsvis Vad ska jag läsa? → Skapar förväntningar på texttyp en novell, ett kapitel i psykologiboken, en dikt, en debattartikel… Varför ska jag läsa? → Hur jag ska läsa? sökläsa, skumläsa, närläsa? på papper eller på datorn? faktatext med svåra begrepp eller ett kapitel i en roman? Att förutspå, att ställa frågor, att reda ut, att sammanfatta