Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Modul 6: Läsning Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Plugga på bästa sätt!.
Muntliga nationella prov i svenska
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Del 4 Anteckna och planera
Skriva för att lära – så gör du
Att läsa och studera.
(CC BY 2.0)
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
Övning nationella prov svenska
Att skapa Siv Strömquist (2000)
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SVENSKA.
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Hur gör du för att förstå en text?
Konsten att söka bidrag Extremt kort kurs i tre steg maj 2012.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik Språkhandledningen
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Skriva.
Litteraturhistoria-och teori
Del 4 Anteckna och planera
Debattartikel.
Referat Vad är det?.
Essäprov = uppsats.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Konsten att läsa sakprosa
STUDIETEKNIK.
Att skriva essä.
Hur gör vi när vi läser?.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3

Jag förutspår… Vad ska jag läsa? Varför ska jag läsa detta? Hur ska jag använda texten? Vad vet jag om ämnet sedan tidigare? Hur ska jag läsa texten?

Jag skumläser... Först skummar jag hela texten. Sedan: En rubrik i taget. Vad handlar stycket om? Kan jag göra om rubriken till en fråga? “Förändringar och variation” → Vad förändrar språket? Vilken information verkar vara viktigast i stycket?

Jag närläser... Jag utgår ifrån rubriken Jag ”ställer frågor” till texten medan jag läser Jag stryker under “på flera nivåer” Jag antecknar i marginalen Jag försöker att “reda ut” det jag inte förstår, till exempel begreppen

Jag sammanfattar... Jag utgår från mina understrykningar och anteckningar Förstår jag? Jag bearbetar det jag läst genom att skriva upp huvudpunkter, göra en tankekarta eller en översikt Jag gör en begreppslista

Sammanfattningsvis Vad ska jag läsa? → Skapar förväntningar på texttyp en novell, ett kapitel i psykologiboken, en dikt, en debattartikel… Varför ska jag läsa? → Hur jag ska läsa? sökläsa, skumläsa, närläsa? på papper eller på datorn? faktatext med svåra begrepp eller ett kapitel i en roman? Att förutspå, att ställa frågor, att reda ut, att sammanfatta