Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Mötesstruktur.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Stöd för inkludering.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Bra skolor kännetecknas av:
Föräldraråd
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Klassrummet som läromiljö Karin Stjärne Nordqvist.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Att jobba språkutvecklande
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Inkluderingsarbete Bagaregårdskolan
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Barnkonventionen i förskolan
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Skolutveckling tillsammans, Topp
Varför just ämnet fysik?
Inkludering och skolans uppdrag
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
och upplevelsebaserade metoder
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Enkät i gymnasieskolan 2015
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl

Augusti 2014 Ändringar i skollagen Stödinsatser i två nivåer - Extra anpassningar och särskilt stöd Innehållet i ÅP = extra anpassningar Stöd inom ramen för den ordinarie undervisningen December ”Stödinsatser i utbildningen”

Januari 2015 Begreppet inkludering För oss på Bagaregårdsskolan? Framgångsfaktorer Forskning

Klassrumsobservationer Syfte Observationsmall Genomförande

Område : Läraren … Område : Läraren : Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö … skapar en positiv atmosfär … bemöter eleverna med respekt … har positiva förväntningar på eleverna Tydlighet i mål, innehåll och struktur … genomför en genomtänkt lektionsstart … genomför en välstrukturerad lektion … ger tydliga instruktioner och förklaringar … kontrollerar att eleverna har förstått … gör ett tydligt sammanfattande lektionsslut Individanpassning, variation och utmaningar … anpassar undervisning till eleverna i gruppen … ser till att alla elever i behov av stöd/extra anpassningar under lektionen får sådant … varierar undervisningen Lärmiljö … Klassrummets möblering … Arbetsro … Fysisk miljö som stödjer lärandet … Elevers placering utifrån behov … Väggar

Augusti 2015 Observationerna sammanställda Hur ser vi, förstår vi och möter vi de behov som finns i våra klassrum? Vilka likheter och skillnader finns? Framgångsfaktorer Utvecklingsområden

Fokusområden Fokus på Tydlighet i mål, innehåll och struktur och Lärmiljö Likvärdighet gällande tydlighet och struktur En mer tillänglig och inkluderande lärmiljö

Hellre små steg än stora kliv Inkluderande undervisning och lärande som utgår från verkligheten och verksamheten

”Skolutveckling måste vara en del av vardagen i skolan. Att vi tar små steg och värnar om den framåtsyftande rörelsen genom att vi synliggör och tillåts reflektera över vardagen. Det är nämligen varken vår högstanivå eller vår lägstanivå som definierar oss som skola eller som pedagoger, utan de genomsnittliga dagarna och lektionerna” (Ahlén, sid 25)

Exempel från vardagen Handledning Kategorimöten David Mitchell – ”Strukturerad undervisning är en av de högst rankade strategierna för att undervisa elever i behov av stöd” Gemensam lektionsstruktur på hela skolan, i alla klassrum -Återkoppling -Mål -Uppgift -Utvärdering -Nästa lektion Resultat av utvärdering i Jan -16

Lektionsstruktur

Stödmaterial Skolverkets studiepaket Hellre små steg än stora kliv – Fredrik Ahlén Inkludering i skolan - David Mitchell Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? - SPSM

”Det är oftast lättare sagt än gjort. Men det är oftast först när det blir gjort som det blir lättare”. Micke Gunnarsson

forstelararelisa.blogspot.se