ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn 2009-06-11 Flåm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Skapa ett video-CV på YouTube
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Film i särskolan Film i Särskolan – Pia-Mari Wehrling
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Idrottspsykologi.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Musikens funktioner The soundtrack of my life. Musikens funktioner  I detta arbetsområde utvecklar vi kunskaper om musikens funktioner för individen,
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Beredskap på kvällar och helger
Inner Wheel Sverige Byte av IT system
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Svenska som andraspråk 3
Coaching.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kreativa verktyg och metoder
Inför HeLP 3 den 16 jan vid Noors slott
Föräldramöte 09 röd
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Vilka är dina förväntningar?
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Kunskapsgrupperna höstmötet 2009
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Helhet och allsidighet
Ulrika Persson-Fischier,
Medlemsvård – Hur gör vi?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Kunskapsgrupperna höstmötet 2009
Den här presentationen innehåller:
ÅP / Lektion 5 Socialt tryck att dricka och droga
Presentationens avskrift:

ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm

Deltagare Hans-Jørgen Larsen Gunnar Linnet Lars-Olov Lissel Peter Wessel Gunilla Freij Frode Wiggen Maria Jernbäcker

Metod - kunskapsutbyte Under sommarmötet har vi fokuserat på att titta på trender och vilka krav som våra användare kan ha i framtiden. Vi har utgått från tre olika filmer om kommunikation, design och användbarhet. Vi har även pratat om hur Vägverket i Sverige tänker kring sina e-tjänster.

Film 1 Film från Youtube: The Future of communication –Diskussion om vilka förväntningar användarna har på hur, vilken och när de ska få information. –Det pågår en stor förändring av hur vi kommunicerar i framtiden och hur information produceras och konsumeras. Vi kan inte säga nej till att vara med för informationen finns där redan men det är inte myndigheterna själva som producerar den. –Hur ska de offentliga myndigheterna ställa sig till detta? –Kan vi utgå ifrån att våra användare kan ta till sig informationen? Hur många och vilka använder inte IT-stöd? ”IT- analfabeter” –Kommer människan att orka ta till sig all information eller kommer pendeln att slå tillbaka? Personliga agenter?

Film 2 Film från Youtube: The three ways that good design makes you happy - av Don Norman –Diskussion om hur känslorna styr vad du gör och på vilket sätt du gör det. –Hur man kopplar ihop design och funktion. Det ska både kännas rätt (gärna kul) och fungera. –Det är viktigt att ”rama in” e-tjänster på ett tillgängligt och bra sätt. –Ett bra designat användargränssnitt ger en större chans att e- tjänsten blir använd och därmed blir det effektivare både för användare och för myndigheten. Dålig design ger frustrerade användare och ett större tryck på kundtjänst.

Film 3 Film från Stanford University: The Design of Future Things_ Cautious cars and smart homes av Don Norman Vi tittade på ca 15 min i slutet. Hela föredraget är ca 1 timme. –Diskussion om hur viktigt det är med användbarhet och att förstå hur användarna tänker. –Om tekniken fungerar ska du agera som om att tekniken fungerar. Förenkla och gör det tydligt…… mm. –Ex när den smarta bilen ”tar över”. Föraren kunde inte köra ur rondellen eftersom bilen inte tillät ”lane change”. –Tekniken får inte ta kontroll över människan utan tvärtom. –Ex. reseplaneraren – fokusera på att presentera det som är viktigt för användaren att lösa uppgiften och tona ner på bakgrundsdata.

Presentation Presentation om hur Vägverket tänker kring sitt erbjudande av trafikinformation och andra tjänster. Av Gunilla Freij –Diskussion om hur man paketerar och presenterar e- tjänster till användarna. –Utifrån ett kundperspektiv. Arbetat fram förslag tillsammans med fokusgrupper. –Se ”Kundfokus.ppt”

Till höstmötet Tema: Hur sprider man myndighetsinformation med sociala medier t.ex Facebook, Youtube, Bloggar mm. Presentation av Lars-Olov Lissel om tjänster inom Trängselskattesystemet. Vilka är användarna, hur använder de tjänsterna mm. Ev tillsammans med kompetensgruppen E-tjänster. Hans-Jørgen presenterar erfarenheter utifrån att använda social tjänster inom Vejdirektoratet. Alla har som hemuppgift att hitta inspirationsfilmer om sociala nätverk.

Till nästa sommarmöte Exempel på ämnen: Målgruppen – vilka kan använda e- tjänster och vilka kan inte och varför? Vilka andra stöd behövs till våra e- tjänster? t.ex. kundtjänster, hjälp mm