ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm
Deltagare Hans-Jørgen Larsen Gunnar Linnet Lars-Olov Lissel Peter Wessel Gunilla Freij Frode Wiggen Maria Jernbäcker
Metod - kunskapsutbyte Under sommarmötet har vi fokuserat på att titta på trender och vilka krav som våra användare kan ha i framtiden. Vi har utgått från tre olika filmer om kommunikation, design och användbarhet. Vi har även pratat om hur Vägverket i Sverige tänker kring sina e-tjänster.
Film 1 Film från Youtube: The Future of communication –Diskussion om vilka förväntningar användarna har på hur, vilken och när de ska få information. –Det pågår en stor förändring av hur vi kommunicerar i framtiden och hur information produceras och konsumeras. Vi kan inte säga nej till att vara med för informationen finns där redan men det är inte myndigheterna själva som producerar den. –Hur ska de offentliga myndigheterna ställa sig till detta? –Kan vi utgå ifrån att våra användare kan ta till sig informationen? Hur många och vilka använder inte IT-stöd? ”IT- analfabeter” –Kommer människan att orka ta till sig all information eller kommer pendeln att slå tillbaka? Personliga agenter?
Film 2 Film från Youtube: The three ways that good design makes you happy - av Don Norman –Diskussion om hur känslorna styr vad du gör och på vilket sätt du gör det. –Hur man kopplar ihop design och funktion. Det ska både kännas rätt (gärna kul) och fungera. –Det är viktigt att ”rama in” e-tjänster på ett tillgängligt och bra sätt. –Ett bra designat användargränssnitt ger en större chans att e- tjänsten blir använd och därmed blir det effektivare både för användare och för myndigheten. Dålig design ger frustrerade användare och ett större tryck på kundtjänst.
Film 3 Film från Stanford University: The Design of Future Things_ Cautious cars and smart homes av Don Norman Vi tittade på ca 15 min i slutet. Hela föredraget är ca 1 timme. –Diskussion om hur viktigt det är med användbarhet och att förstå hur användarna tänker. –Om tekniken fungerar ska du agera som om att tekniken fungerar. Förenkla och gör det tydligt…… mm. –Ex när den smarta bilen ”tar över”. Föraren kunde inte köra ur rondellen eftersom bilen inte tillät ”lane change”. –Tekniken får inte ta kontroll över människan utan tvärtom. –Ex. reseplaneraren – fokusera på att presentera det som är viktigt för användaren att lösa uppgiften och tona ner på bakgrundsdata.
Presentation Presentation om hur Vägverket tänker kring sitt erbjudande av trafikinformation och andra tjänster. Av Gunilla Freij –Diskussion om hur man paketerar och presenterar e- tjänster till användarna. –Utifrån ett kundperspektiv. Arbetat fram förslag tillsammans med fokusgrupper. –Se ”Kundfokus.ppt”
Till höstmötet Tema: Hur sprider man myndighetsinformation med sociala medier t.ex Facebook, Youtube, Bloggar mm. Presentation av Lars-Olov Lissel om tjänster inom Trängselskattesystemet. Vilka är användarna, hur använder de tjänsterna mm. Ev tillsammans med kompetensgruppen E-tjänster. Hans-Jørgen presenterar erfarenheter utifrån att använda social tjänster inom Vejdirektoratet. Alla har som hemuppgift att hitta inspirationsfilmer om sociala nätverk.
Till nästa sommarmöte Exempel på ämnen: Målgruppen – vilka kan använda e- tjänster och vilka kan inte och varför? Vilka andra stöd behövs till våra e- tjänster? t.ex. kundtjänster, hjälp mm