9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Marknadsföring och försäljning
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Säljarbetets förutsättningar
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
Undersök och analysera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet.
Utveckla lönebildningen
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Din företags-broschyr
Vilka vi är Northwind Traders
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi? Strategi – Vilken väg ska vi ta för att nå målet? Handlingsplan – Hur gör vi i praktiken under de närmaste åren? Uppföljning – Hur följer vi upp resultatet och tar tillvara på erfarenheter?

9:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Primära och sekundära mål

9:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Strategival Konkurrensstrategi Positioneringsstrategi Varumärkes- eller produktstrategi

9:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Konkurrensstrategi

9:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Varumärke och brand Bilden på sid 117 i faktaboken

9:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Val av produktnamn ett individuellt namn: Volkswagen Golf, Volkswagen Passat och Volkswagen Polo en typbeteckning: t.ex. Volvo C30, Volvo XC60 och Volvo F12 ett beskrivande produktnamn: t.ex. Felix potatismos, Felix köttbullar och Felix torskfilé

9:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Fördelar med ett starkt varumärke Ger möjlighet att ta ut ett högre pris Ökar kundlojaliteten Förenklar kommunikationen Ger möjlighet att introducera nya produkter under ett känt varumärkesparaply Får medarbetare att dra åt samma håll Lockar till sig kompetenta medarbetare

9:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 9 När nuläget är kartlagt vet företaget vilka förutsättningar som råder. Då är nästa steg att sätta mål för marknadsföringen på lång sikt. Dessa mål leder sedan till beslut om strategier. Dessa strategier styr i sin tur den konkreta utformningen av marknadsföringen. Stegen är följande: –Nulägesanalys –Mål –Strategier –Marknadsplan –Uppföljning All marknadsföring och dess konsekvenser måste utvärderas för att företaget ska kunna dra nytta av erfarenheterna från tidigare aktiviteter när kommande planer ska göras.

9:9 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 9, forts. Olika företag kan ha olika mål för sin verksamhet. Och samma företag har ofta flera olika slags mål. Övergripande för hela verksamheten är de primära målen, som kan vara långsiktig lönsamhet, expansion osv. De primära målen måste sedan brytas ned i delmål, sekundära mål, som varje del av företaget kan arbeta med. Dessutom måste dessa delmål brytas ned så att den enskilde medarbetaren får ett eget mål att sträva mot. Målen har en starkt motiverande effekt för medarbetarna, därför är det viktigt att alla kan se hur de bidrar till hur företagets övergripande mål uppfylls. Målen kan ha olika tidsperspektiv. Långsiktiga mål uttrycks ofta i ord och kortsiktiga mål oftast i siffror och med en angiven tidpunkt för när de ska vara uppnådda. Mål kan vara antingen kvantitativa, dvs handla om antal, andelar, kronor etc eller kvalitativa, dvs handla om kundnöjdhet, produktkvalitet etc, i det senare fallet egenskaper som inte enkelt låter sig mätas.

9:10 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 9, forts. Beroende av hur företagets mål är formulerade anpassas utvärderingen till dessa. Är målen kvantitativa är det bara att ta fram räknedosan. Har vi sålt si och så många, eller? För kvalitativa mål kan det vara nödvändigt att göra undersökningar som exempelvis PDS-studier eller andra metoder för att få svar på om målen uppfyllts. När företaget väl vet vad som uppnåtts måste resultatet värderas, orsakerna till eventuella avvikelser från målet måste analyseras. Resultatet av denna analys kan sedan bl a leda till ändrade mål eller ändrad strategi. När ett företag har satt sina mål måste det välja vilken väg, strategi, det ska ta för att uppnå dessa mål. Vägvalen gäller bl.a. –vilken konkurrensstrategi företaget ska ha –vilken positioneringsstrategi företaget ska ha –vilken varumärkes- eller produktstrategi företaget ska ha Besluten om val av strategi styr sedan det praktiska marknadsföringsarbetet.

9:11 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 9, forts. Konkurrensstrategi handlar om hur företaget ska skaffa sig konkurrensfördelar gentemot konkurrenterna. Genom att vara billigare (kostnadsöverlägsenhet), bättre (differentiering) eller genom att välja en nisch (fokusering). Den valda strategin måste genomföras på ett konsekvent sätt. Positionering handlar om att finna en plats i kundens medvetande. Först då kan slaget om marknadsandelarna börja. Den som inte finns i kundens medvetande eller som har valt en plats där en stark konkurrent redan är verksam riskerar att inte få sälja. Bäst är förstås att vara först, eller åtminstone vara först i sin kategori. En uppnådd position måste vårdas med en konsekvent marknadsföring. Varumärkesstrategi handlar om vilken ”personlighet” företagets produkter ska ha. När produkterna blir allt mer lika varandra väljer kunderna den produkt som har det starkaste varumärket, om priset inte skiljer allt för mycket. Ett varumärke måste byggas upp under en längre tid och uppfattats som stabilt av kunderna.