Supply chain och logistik i Globala Syd: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Institutionen för Kulturgeografi och Ekonomisk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Geografi Henrik Carlsson.
Advertisements

Joakim Eriksson Luciano Hermansen
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
1. Varför finns det pengar?
Geografiska begrepp svåra ord
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Ekonomiska och politiska utmaningar i samband med rättighetsbaserad förvaltning Staffan Waldo.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknadsanalys MKB Sammanfattning
Kartografi.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Resmål och resvägar Val av transport.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Överbefolkning.
Neste generasjons fjernvarme Louise Trygg associate professor / docent Energisystem Linköpings universitet.
Turismens historia kapitel 2.
Rostows Take-off teori.
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Stockholms- regionens utMAningar
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Industriella revolutionen
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
KONJUNKTURINSTITUTET
De fattiga och de rika.
Den industriella revolutionen
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Utter Uttern är Smålands landskapsdjur..
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
Logistikens och godsdistributionens transportgeografi, del II Jerry Olsson Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Supply chain och logistik: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Inst. för Ekonomi och Samhälle, Avd. för Kulturgeografi Handelshögskolan,
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Hur ska vi transportera?
Sveriges natur Geografi åk 4.
SVERIGE 1800-TAL. FRAM TILL MITTEN AV 1800-TALET VAR SVERIGE ETT AV EUROPAS FATTIGASTE LÄNDER, MEN EN RAD FÖRÄNDRINGAR UNDER DENNA PERIOD UTVECKLADE SVERIGE.
Hemtenta: generell information
Geografiska perspektiv på transporter, del 5
Infrastruktur Marks kommun
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Transportmedel vid export 2013
Transportpolicy Jerry Olsson
Geografiska perspektiv på transporter, del 3
Naturlandskap blir kulturlandskap
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Geografi Henrik Carlsson.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Det ekonomiska läget, oktober 2017
Utvecklingen av antalet mjölkföretag
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Den ryska revolutionen
Övervakningskommittén
Produktion, handel och transport
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Rostows Take-off teori.
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Supply chain och logistik i Globala Syd: fiskeproduktion över tid i Dinahican, Filippinerna Jerry Olsson Institutionen för Kulturgeografi och Ekonomisk Geografi Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Skapandet av och respons på ekonomiska möjligheter: I) Skapandet av ekonomiska möjligheter är beroende av: o Är resursregionens resurs efterfrågad i marknadsregionen, eller finns det potential efterfrågan? o I vilken omfattningen har den förbättrade transportlänken påverkat transporterna? o Hur lätt är det för producenterna i resursregionen att få tillgång till transporttjänster?

Skapandet av och respons på ekonomiska möjligheter, forts. II) Respons på ekonomiska möjligheter (aspekter att beakta): o Är lokalsamhället i resursregionen (el. utomstående investerare) intresserade av att utnyttja resursen? o Är lokalsamhället i resursregionen (el. utomstående investerare) kapabla att utnyttja resursen? o Går det att anta att utnyttjandet är vinstgivande: är vinsten högre än om investeringen hade gjorts i en annan resurs i resursregionen?

Fysiska barriärer i studieområdet och fiskresurser i Filippinerna Filippinerna Arkipelag Dåligt utvecklad transportinfrastruktur och elförsörjning Kraftig utfiskning Studieområdet Bergskedja i väster (Sierra Madre) Hav i öster (Stilla havet) Flod utan broförbindelse (t.o.m. 2002) i norr (Agos river) Mangroveträsk i söder Monsun- och tyfonperioden Endast en väg in till studieområdet

Vägsituation i vissa Sydöstasiatiska länder LandTotal väglängd (mil)Belagd väg (%)Befolkning 2007 (miljoner) Filippinerna Indonesien Malaysia Thailand Vietnam

Vägsituationen i Filippinerna VägklassificeringLängd (mil)Belagd väg (%) Nationella Arterial Secondary Provinsiella Stad70577 Kommun By (barangay) (59 % av totalen)7 Totalt

Överföring av gods till järnväg inte att tänka på

”The name of the game” i fiskesektorn Leverera så mycket fisk som möjligt, så ofta som möjligt och så snabbt som möjligt året runt.

Transportapparatens betydelse för fiskesektorn ”Delays and low travel speed = unfresh fish and low selling prices. No delays and high travel speed = fresh fish and high selling prices” (HR No. 70, Dinahican, 2001).

Problemet med att matcha fordon, is och landad fisk på samma gång Om fisk och is var tillgängliga men inte fordon så förstördes fiskens kvalitet. Om fisk och fordon var tillgängliga men inte is kunde ingen leverans ske då leveranstiden översteg fiskens färskhet. Om is och fordon var tillgängliga men ingen fisk p.g.a. osäkerhet i landad fisk kunde ingen leverans ske. Om is, fordon och fisk var tillgängliga var leveranserna fortfarande ofta spolierade p.g.a. dålig väginfrastruktur, speciellt under monsunperioden. Utfall: mycket lite interaktion och handel.

Utvecklingen inom fiskesektorn i fiskebyn Dinahican, Filippinerna 1936: Vägen mellan Famy–Infanta öppnas för motortrafik (63 km). Tidigt/mitten 1960-talet: – Befolkning ca i början av 1960-talet. – Överflöd av fisk även längs med kusten. – Små finmaskiga fiskenät och enkel rev och krok. – Byteshandel (barter system). – Fisk börjar så smått levereras till Manila i bussar. – Mellan 1963–1968 hyrs 1 jeepney in för fiskleveranser (ägaren är fiskhandlare i Manila). – Fisk levereras till Divisoria och Roxas Boulevard, Manila. Slutet 1960-tal till mitten 1970-talet: – Första produktionsanläggning för is. – Första privatägda motorfordonet 1968 (jeepney, lastkap. 30 fisklådor, 50 kg. per låda = 1,500 kg). – Små motoriserade fiskebåtar. – Första rurala banken – Från byteshandel (barter system) till oligopol/sukisystem. – Fortfarande överflöd av fisk längs med kusten. – Fisk börjar levereras till Malabon, Manila (landets största fiskmarknad) under tidigt 1970-tal. – 2 nya privatägda motorfordon i mitten av 1970-talet. – Fisheries decree 1975.

Malabon Roxas Blvd. Divisoria Mkt. Vägen till studieområdet Risk för hälsa och liv att äta fisken (utsläpp ind. & jordb.) Kallsupar rekommenderas inte (utfiskat) Notera lokalisering av hamnar och flygplatser

Slutet 1970-tal till slutet av 1980-talet: – Plan på att bygga motorväg mellan Marikina (förort Manila) – Infanta slutet 1970-talet. – Utfiskning i Filippinerna uppmärksammas mer och mer tidigt 1980-tal, främst kustfisket. – Immigranter börjar anlända i Dinahican (omlokalisering av fiskekunskaper). – Fortfarande oligopol/sukisystem. – Medelstora fiskebåtar mitten av 1980-talet. – Beslut att uppgradera vägen mellan Famy–Infanta – Nationell bankreform i slutet av 1980-talet (tillgång till kapital ökar) talet: – Local Government Code 1991 (decentralisering från central till lokal nivå). – Mellan 1993–1995 uppgraderas vägen mellan Famy–Infanta (63 km. lång nationell väg). – 1996 öppnar första public calling centret, 1997 privata telefoner i Infanta town proper. – Fiskeagenter börjar tillhandahålla kapital för investeringar i produktionsmedel. – Avancerad handrevfiske, stora nät & fiskebåtar, habong, bojer början/mitten av – 1996 introduceras den första lätta lastbilen (lastkap. max. 60 fisklådor, 50 kg. per låda). – Fiskmarknaden går från oligopol/sukisystem mot konkurrens omkring 1996/1997. – invånare – Fisheries Code 1998.

1:a omgångens migranter 2:a omgångens migranter (kedje-migration)

Vägförhållanden mellan Famy–Infanta före och efter 1995 VägförhållandenFöre 1995Efter 1995 Längd (km.) Vägklassificering Vägbeläggning Vägskick Beläggningsform: Bredd (meter) Lutning Kurvor 63 Nationell Grus Dålig till usel – 4–6 Väldigt skarp 468 med skarpa krökar 63 Nationell Asfalt Bra 80 mm. AC, 170 mm. bas, 150–180 mm. grundbas m. vägren Skarp 178 rätade kurvor

Förändring i fordonsrelaterade kostnader och transporttid efter uppgraderingen av vägen mellanFamy – Infanta 1995 VariabelFörändring efter 1995 Bränslekonsumtion i liter (jeepney) Underhåll/reparationskostnader Däckbyte (2 däck vid varje byte) Transporttid (enkel väg Manila 145 km.) 35% minskning (genomsnitt) 44% minskning (genomsnitt) Från 1 till 1½ i månaden till varannan eller var 3:e månad Halvering (från 7 – 8 timmar till 3,5 – 4 timmar)

2000–2009: – Den kommunala hamnen uppgraderas till högre kapacitet – Fortfarande ’open access policy’, svaga institutioner. – Utfiskning längs med kusten början av 2000-talet. – Planer på att uppgradera fiskhamnen till en regional hamn 2007 (7 stycken i landet). – Kustfisket i det närmaste helt utfiskat – Byggandet av vägen mellan Marikina–Infanta 50% färdig. – invånare 2009.

Antalet fiskebåtar och motorfordon, ägda av respondenter i Dinahican 1990–2001, fördelat på storlek och fordonstyp År FiskebåtarMotorfordon (HFs) SmåMediumStora Totalt Jeepney Lätt lastbil Totalt HFsHRsHFsHRsHFs

Genomsnittlig landning per stor fiskebåt i hamnen under goda väderförhållanden 1990–2004 (ton) Notera: stora båtar som inte ägdes av dinahicanbor inkl. t.o.m År Januari–FebruariMars–AugustiSeptember–December

Efterfrågan/intervening opportunity/överfiske Väginvestering Transportkostnad, tillförlitlighet, lastkapacitet Garanterade leveranser till fiskagenter i Manila Tillgång till kapital (lättare/billigare) Investeringar (båtar/ fordon/utrustning/is) Tryck på resurser: befolkning, båtar, utrustning Ökad produktion, syssel- sättning, konkurrens, inkomster Resursuttömning Kustfiske: Ja. Havsfiske: Nej Relativt läge vs. konkurrenter/marknader förbättrades Open access/brist på implementering av lagar Regional fiskhamn Marikina–Infanta vägen Förbättrad tillgänglighet till havs (ökad rumslig vidd)

Marikina-Infanta highway

Sammanfattning Transportinfrastrukturinvesteringar har – möjliggörande (enabling) kvaliteter, – en frigörande (releasing) roll, – och kan påskynda en socioekonomisk process, som antingen inte startat ännu eller som har startat men med en låg hastighet. Genererar inte tillväxt/utveckling på egen hand (förutom i exceptionella situationer).

Hemtenta: generell information Utlämning: kl. 8:00 den 1/11 Inlämning: senast kl. 24:00 den 2/11 Hemtentan skickas som bifogat dokument till Times New Roman, storlek 12 och enkelt radavstånd används. Omfattning 2010: 7 frågor (2 x 5 långfrågor, 1 x 3½ mellanfråga, + 4 x 2 kortfrågor). Full poäng 21½. VG (80%) = 17 poäng, G = (50%) 11 poäng, U = (<50%). 2 längre frågor: Max 2 sidor per fråga. Ett fullständigt svar ska dels inkludera det som presenteras i litteraturen, dels en disk./analys som visar förståelse om samband och problem. 1 mellanfråga: Max 1 sida. Ett fullständigt svar ska dels inkludera det som presenteras i litteraturen, dels en kortare diskussion/analys. 4 kortare frågor. Respektive fråga besvaras mycket kortfattat, max ½ sida per fråga. Vid inskickandet av hemtentamensdokument: – Svar till resp. fråga ska börja på ojämn sida: fråga 1 börjar på sid. 1, fråga 2 på sid. 3, fråga 4 på sid. 5 osv. – Kurslitteratur och föreläsningsanteckningar används för att besvara frågorna. För full poäng på långfrågorna ska minst två källor från kursens litteraturlista användas.

Exempel på långfråga: Miljöarbetet inom logistikområdet kan delas in i 4 nivåer. Redovisa i) de fyra områdena, ii) vad som inkluderas inom de två nivåerna som har en mer geografisk karaktär, samt iii) diskutera vad som försvårar arbetet inom dessa två. Exempel på kortfråga: Förklara begreppen time- och cost-space convergence samt vad dessa har inneburit generellt för utvecklingsländer och perifera regioner. Dubbelkolla att Ert personnummer finns på SAMTLIGA INSKICKADE SIDOR! Ni ska INTE skriva Ert namn någonstans på tentamen, endast PERSONNUMMER! Hemtenta: generell information