Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Transportpolicy Jerry Olsson

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Transportpolicy Jerry Olsson"— Presentationens avskrift:

1 Transportpolicy Jerry Olsson
Institutionen för Ekonomi och Samhälle, Avd. för Kulturgeografi Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

2 ”The process of regulating and controlling the provision of transport”
Transportpolicy ”The process of regulating and controlling the provision of transport” Lagar, regler (planer) eller politik som upprättats på någon myndighetsnivå för att åstadkomma olika mål relaterade till social, ekonomisk och miljömässig utveckling, samt transportsystemets funktion och utförande. underlätta det ekonomiska, sociala och politiska livet till så låg kostnad som möjligt minimera olägenheter och negativa externaliteter policies är politiskt färgade och förändras då samhället utvecklas

3 Styra tillgång och efterfrågan på resor/transporter
Styra tillgången (travel supply management) Policy som tillhandahåller infrastruktur ökar kapacitetskostnaderna. Styra efterfrågan (travel demand management) Policy som minskar efterfrågan resulterar i ökade rörelsekostnader, initialt, men som senare kan minska i.o.m. tidsbesparing. Relation mellan kapital- och förflyttningskostnader Hög kapacitet = höga kapitalkostnader, låga rörelsekostnader Låg kapacitet = låga kapitalkostnader, höga rörelsekostnader

4 The relationship between capital and movement costs
High capacity = high capital costs, low movement costs Low capacity = low capital costs, high movement costs Cost Capacity Movement Infra.stock

5 Varför regleras transportsektorn: privata vs
Varför regleras transportsektorn: privata vs. samhälleliga/offentliga intressen Transporter ses som ett viktigt instrument att främja, utveckla och forma ekonomin Naturliga monopol Motverka monopol som kan påverka allmänhetens intressen (regionala skillnader), tillträde (exkluderas små aktörer, t.ex. från en hamn, människor från vägar - avgifter) tillgång till (servas små marknader av monopolföretag) pris (tar företaget med monopol ut höga priser) Begränsa utländskt ägande Hantera negativa externaliteter (svårt för marknaden att implementera) Säkerställa säkerhet och miljöstandard Militärt och nationell säkerhet Mobility/transport management (trängsel: begränsa mobilitet, utförda fordonkilometer)

6

7

8

9 Faktorer som påverkar policyutformningen
Geografi (natur-/kulturgeografisk) Transportsystemet – inbyggda strukturer Dominerande produktion Institutioner och politisk ideologi Kontroll vs. konkurrens (statens ansvar och den privata sektorns inblandning) Markanvändningstradition Attityder Beslutsfattarnivå (lokalt, regionalt, nationellt, överstatligt) Handelsbarriärer/-institutioner Hållbarhetsansats

10

11 Olika instrument för att implementera transportpolicies
Direkt kontroll: bygga/underhålla infrastruktur genom offentliga myndigheter Bestämma vilka som får anlända/avgå, vilka företag som får tillhandahålla tjänster till vilket pris och vilka marknader. Drift: flyg-/järnvägsbolag, färjor, kollektivtrafik ägs/drivs av ofta av offentliga myndigheter Subventioner: Privata sektorn lockas utföra tjänster el. bygga infrastruktur med subventioner där den annars är ovillig/oförmögen att tillhandahålla detta (eko. försvarbart) Privata bolag erhöll mark el. pengar från regeringar för att bygga järnväg på 1800-talet. Flygbolag erhöll indirekta subventioner genom kontrakt att dela ut post. Muddring, sjöfartsnavigering och fyrer är subventioner för att tillhandahålla sjöfart. Statligt stöd till forskning/utveckling (statliga forskningslaboratorium: VTI, SIKA) Fackföreningar

12 Exempel på policy med ekonomisk och transportgeografisk betydelse
Bränsleskatt Samma avstånd och kostnadsyta mellan noderna. Höjd bränsleskatt påverkar inte någon plats relativa position i kostnadsytan, men den totala kostnadsytan ökar. Ett företags eller en resurs marknadsområde minskar då transportkostnaderna till el. ifrån dess lokalisering kan bli för kostnadskrävande.

13 Väginvesteringar Väginvesteringen förändrar kostnadsytans ojämnt, vilket kan förändra områdets ekonomiska geografi. Aktiviteters rumsliga relation i förhållande till varandra påverkas. Förlorar Gynnas Gynnas Förlorar Gynnas

14 Antalet tillåtna körtimmar.
Påverkar lastbiltransporternas ekonomi. Start/målpunkt med högt tillåtna körtimmar Start/målpunkt med färre tillåtna körtimmar

15 olika delstater (A, B, C). Skiljer 30 km/tim mellan
Hastighetsgränser i olika delstater (A, B, C). Skiljer 30 km/tim mellan högsta och lägsta tillåtna hastighet i olika delstater. Förändrar olika områdens tillgänglighet. Från 80 till 90 km/tim A B C Oförändrad hastighet

16 1990-talet och framåt (se också Knowles et al. 2008:79)
Policytrender 1990-talet och framåt (se också Knowles et al. 2008:79) Konventionellt Dagens utveckling/trend Oberoende transportslag Intermodala system Lokala ekonomier Regionala/globala ekonomier Independent Jurisdictions ("turf wars") Koalitioner/konsensus Offentligt finansierat Offentliga-privata samarbeten Användare (offentlig subvention) Kunder (intäktsgenerering) Bygga (tillhandahålla infrastruktur) Förvalta (optimering av existerande resurser) Planera (regleringar, politiska signaler) Marknaden (avregleringar; prissignaler)

17 Vanliga problem kopplade till myndigheters/statlig inblandning
Byråkrati Omfattande administration. Sen att reagera, anpassa, förändra. Oansvarighet Begränsat ansvarstagande för felaktigt implementerade polilcies. Skylla ifrån sig. Felaktig allokering Ackumulering av knappa resurser i ickeproduktiva tillgångar. “Köttgrytepolitik”. Parasiterande. Korruption Använda offentlig makt till att reglera, tvinga och konfiskera (right-of-way). Gynna politiskt sympatiserande företag. “Magiskt trollspö” syndrom Tron att alla problem kan lösas med hjälp av lämplig policy.

18 Policyprocessen: kontextberoende
Då policies utvecklas i respons på upplevda problem eller möjligheter är de beroende av kontext. Kontexten formar olika åtgärder som övervägs: Vem har identifierat problemet? Är problemet uppmärksammat av samhället eller endast av en grupp (lobbygrupper)? Har myndigheter intresse av eller viljan att agera? Finns ofta många fler problem än vad policyutformare är villiga att uppmärksamma. Vill/kan myndigheter använda de instrument som är nödvändiga för att utföra en policy? Miljörelaterade problem måste lösas på överstatlig/global nivå. Tidshorisonten? Hur stort är problemet och hur lång tid tar det att åtgärda? Politiker föredrar åtgärder som får omedelbart genomslag (mandatperiod). Långsiktiga åtgärder kan tillfalla andra politiker.

19

20


Ladda ner ppt "Transportpolicy Jerry Olsson"

Liknande presentationer


Google-annonser