UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse Danmarksförbindelse
ARBETSSÄTT Förhandlingar som bygger på nyttor och samverkan Samordning mellan infrastruktur och bostäder Underlag och utredningar från Trafikverket Avtal med åtagande Öppenhet och transparens Uppföljning av överenskommelserna
VARFÖR HÖGHASTIGHETS- JÄRNVÄG? Öka kapaciteten i järnvägssystemet Knyta samman storstadsregionerna med kortare restider Avlasta befintlig stambana (södra och västra)
DEN NYA HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄGEN Sverigeförhandlingen ska förhandla om sträckning, stationsläge och finansiering där nyttorna är viktiga Utbyggnadsstrategi 320 km/h och snabba regionaltåg ( km/h)
Nytta för hela Sverige Hållbart resande, 3-timmarsregeln Kortare restider ‐Stockholm – Göteborg på 2 timmar ‐Stockholm – Malmö på 2,5 timmar
NYTTOR Bostadsnytta Resenärsnytta Miljönytta Arbetsmarknadsnytta Näringslivsnytta Social nytta
REGIONALA OCH LOKALA NYTTOR Förbättrade förutsättningar för arbets- och bostadsmarknaden Ökad tillgänglighet mellan orter med höghastighetståg och snabba regionaltåg Regional spridning av nyttorna Lokala nyttor
FINANSIERING Baseras på vem som har nyttor av åtgärden/åtgärderna Medfinansiering och exploateringsvärden: Stat/region/kommun/näringsliv Avgifter Anslag Övriga finansieringsalternativ
ARBETET FRAMÅT Delrapport om finansieringsprinciper och kommersiella förutsättningar till regeringen i december 2015 Förhandlingarna startar i februari 2016 Delrapport om finansiering av storstadsåtgärder juni 2016 Färdiga avtal och slutrapport december 2017
KONTAKT Webb Nyhetsbrev Twitter Flickr E-post flickr.com/photos/sverigeforhandlingen