UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna 100 000 nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Utredning angående handelspolicy för Malmö stad
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Jönköping En stark stadsutveckling & hållbara kommunikationer
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Socialdepartementet Boendets och bostadsbyggandets roll för platser, städer och regioners identitet Stefan Attefall, bostadsminister Stadsbyggnadsdagen.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Goda kommunikationer med omvärlden
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Västsvenska paketet.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Inriktningsplanering för
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Vägen till en polismyndighet 2015
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Västerhavets vattendistrikt 4 länsstyrelser –Västra Götaland –Värmland –Jönköping –Halland 5 utpekade orter –Göteborg (Göteborg och Ale) –Lidköping –Karlstad.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Förstudie Spårväg syd
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Michael Anefur Nationell hemlöshetssamordnare Socialdepartementet
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling kerstin wanhatalo – van rijn.
Publik information Tänkbara OPS-projekt i Sverige Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Dagordning 27/ Inledning 2.Orientering om Regionsamverkan Sydsverige 3.Trafikverkets arbete inför planeringsperioden Diskussion om.
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
1 Projekt Göteborg-Borås. 2 En ny generation järnväg.
1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Nytt från SKL 2016 års MEX-dagar i Karlskrona
Näringslivslunch 8 november.
Skåne har ett för Sverige strategiskt läge
Sampers användardag Christian Nilsson
Ökande markvärden som grund för medfinansiering -inte bara Sverigeförhandlingen Kommek 2016 Seminarium 8.
HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG NY DANMARKSFÖRBINDELSE
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Förstudie tunnelbana till Nacka
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Hälsovalsråd
Cykelplan
Presentationens avskrift:

UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse Danmarksförbindelse

ARBETSSÄTT Förhandlingar som bygger på nyttor och samverkan Samordning mellan infrastruktur och bostäder Underlag och utredningar från Trafikverket Avtal med åtagande Öppenhet och transparens Uppföljning av överenskommelserna

VARFÖR HÖGHASTIGHETS- JÄRNVÄG? Öka kapaciteten i järnvägssystemet Knyta samman storstadsregionerna med kortare restider Avlasta befintlig stambana (södra och västra)

DEN NYA HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄGEN Sverigeförhandlingen ska förhandla om sträckning, stationsläge och finansiering där nyttorna är viktiga Utbyggnadsstrategi 320 km/h och snabba regionaltåg ( km/h)

Nytta för hela Sverige Hållbart resande, 3-timmarsregeln Kortare restider ‐Stockholm – Göteborg på 2 timmar ‐Stockholm – Malmö på 2,5 timmar

NYTTOR Bostadsnytta Resenärsnytta Miljönytta Arbetsmarknadsnytta Näringslivsnytta Social nytta

REGIONALA OCH LOKALA NYTTOR Förbättrade förutsättningar för arbets- och bostadsmarknaden Ökad tillgänglighet mellan orter med höghastighetståg och snabba regionaltåg Regional spridning av nyttorna Lokala nyttor

FINANSIERING Baseras på vem som har nyttor av åtgärden/åtgärderna Medfinansiering och exploateringsvärden: Stat/region/kommun/näringsliv Avgifter Anslag Övriga finansieringsalternativ

ARBETET FRAMÅT Delrapport om finansieringsprinciper och kommersiella förutsättningar till regeringen i december 2015 Förhandlingarna startar i februari 2016 Delrapport om finansiering av storstadsåtgärder juni 2016 Färdiga avtal och slutrapport december 2017

KONTAKT Webb Nyhetsbrev Twitter Flickr E-post flickr.com/photos/sverigeforhandlingen