Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skåne har ett för Sverige strategiskt läge

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skåne har ett för Sverige strategiskt läge"— Presentationens avskrift:

1 Skåne – en flerkärnig storstadsregion, där kollektivtrafiken binder samman

2 Skåne har ett för Sverige strategiskt läge
Nationell och Europeisk flaskhals En tredjedel av Sveriges import och export går genom Skåne. Sveriges behov av effektiva utrikestransporter ökar. Skånes läge i skärnings­punkten av de transportkorridorer som förbinder Skandinavien med det kontinentala Europa ställer ökade krav på kapacitet i järnvägar, vägar och terminaler samt på utveckling av effektiv logistik och klimatanpassade lösningar. En specifik fråga i Skåne är att transittrafiken ska passera ett tätbebyggt storstadsområde och utnyttja samma infrastruktur som pendlingstrafiken. Sveriges perifera läge i förhållande till flera tunga marknader för utrikeshandeln innebär att transporter och logistik är av särskild betydelse för landet. Skånes strategiska geografiska läge mellan Skandinavien och det kontinentala Europa innebär att många transporter passerar genom regionen. 38 procent av Sveriges importvärde och 28 procent av exportvärdet beräknas passera genom hamnarna i Skåne och Blekinge samt över Öresundsbron (2013). Skåne har ett för Sverige strategiskt läge Ett resultat av det strategiska läget, i kombination med tung forskning och kunskapsintensivt näringsliv samt närhet till den internationella flygplatsen Kastrup är den europeiska forskningsinfrastrukturen ESS, som nu utvecklas, och MAX IV, som invigs i år. Båda i Lund Megaprojektet Fehmarn-Bält-förbindelsen kommer ytterligare att öka trycket på det skånska väg- och järnvägsnätet. Regionen har ett strategiskt läge och är den skärningspunkt eller hjärta där EU:s prioriterade transportkorridor ScanMed- korridoren förgrenar sig mot Stockholm/Helsingfors och Oslo Logistiknavet Skåne är en nationell och europeisk flaskhals Skåne är ett av Sveriges viktigaste logistiknav och Sverige är ett av världens mest exportberoende länder En tredjedel av landets import och export passerar genom regionen varje år. Godsflödet motsvarar halva svenska utrikeshandeln Trafikverket räknar med att transporterna kommer att öka, inte minska Den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält, som beräknas stå färdig kring år 2028, ger bättre förutsättningar för inte minst tågtrafiken mellan Sverige och kontinenten, men ökar också trycket på infrastrukturen. Detta ökar behovet av gemensam planering över nationsgränsen Region Skåne föreslår att den svenska regeringen så snart som möjligt och i samverkan med den danska regeringen tar initiativ till en svensk-dansk infrastrukturkommission med uppgift att förbättra kunskapsunderlagen och ta fram förslag till hur tillgängligheten för både personer och gods kan utvecklas. Konkreta förberedelser och analyser bör inledas om hur framtidens Öresundsförbindelser ska utvecklas Tjocklek symboliserar volym och färgintensitet värde

3 Akut kapacitetssituation redan 2025
Skånes järnvägsnät tillhör de allra mest trafikerade delarna i landet, exempelvis beräknas Södra stambanan ha ett kapacitetsutnyttjande på 148 procent år 2025 om inget görs Sweco scenario 2025 Kapacitetssituationen på väg och järnväg i Skåne är ansträngd. Detta accentueras av eftersatt underhåll. Ordentliga insatser behövs för att möta efterfrågan från resenärer och företag, främja tillväxten och samtidigt klara omställningen till ett klimatneutralt transportsystem.

4 Störningsvolym Undermålig statlig infrastruktur bromsar nu den positiva utvecklingen för kollektivtrafiken i Skåne. Jämför man förseningsvolymer för Skånetrafiken, SL och Västtrafik ser man att Skåne drabbas av dubbelt så många störningstimmar som övriga storstadsregioner Minskad tilltro till kollektivtrafiken motverkar utvecklingen mot ett hållbart resande, där kollektivtrafiken väljs bort till förmån för bilen Förstärkt och mera effektivt underhåll • Bristande underhåll, framför allt i järnvägssystemet, orsakar stora problem för resenärerna och hindrar utvecklingen av ett hållbart transportsystem. Resurserna till underhåll och reinvestering behöver öka. Åtgärder i starka stråk och i storstadsområdenas infrastruktur måste prioriteras. Trafikverkets arbete med underhåll kan också förnyas och effektiviseras.

5 Sysselsättningsgrad 2013 Skåne är redan från början är den region i Sverige som har lägst sysselsättning, redan före flyktingkris som innebär att gruppen resurssvaga ökar i regionen Att få en större andel av befolkningen i arbete är en avgörande framtidsfråga, för Skåne och för Sverige. Skåne har goda förutsättningar genom ung befolkning, hög utbildningsnivå och ett gynnsamt geografiskt läge. Trots detta har Skåne landets lägsta sysselsättningsnivå. För att Skåne ska nå riksgenomsnittet krävs 20 000 nya jobb vilket skulle öka bruttoregionprodukten med 55 miljarder kronor per år.

6 Skåne växer Infrastruktursatsningar för jobbens, bostadsbyggandets och integrationens skull Skånes befolkning ökar, Malmö växt mest av alla storstäder de senaste 20 åren Bostadsbyggandet släpar allvarligt efter och köpkraften är lägre än i andra delar av landet Mål om 6000 bostäder/per år enligt RUS, uppdämt behov efter år av lågt bostadsbyggande ny ca 7000 bost/år. Efter höstens migration vissa säger att vi är uppe i 9500 bostäder/år Vill bidra till regeringens mål om bostäder Bostadsbyggandet har inte hängt med i takt med den växande befolkningen. I dag råder brist på bostäder i stora delar av Skåne. Region Skåne, kommunerna, länsstyrelsen och bostadsmarknadens aktörer samarbetar aktivt för att öka bostadsbyggandet. Utbyggd infrastruktur och kollektivtrafik liksom en bättre samhandling mellan aktörerna är viktiga förutsättningar för att öka bostads­byggandet men också för ett bättre utnyttjande av befintligt bostadsbestånd. Detta är särskilt viktigt i en region med stora köpsvaga grupper som inte alltid har råd med nyproducerade bostäder.

7 Skånes prioriteringar för planperioden 2018-2029
Regionalt Superbusskoncept Västkustbanan Skånebanan 4-spår Lund-Hässleholm Trafiksäkerhet och tillgänglighet på motorvägarna i västra Skåne

8 Positionspapper Regionsamverkan Sydsverige

9 Trafikcharter Greater Copenhagen
Internationell tillgänglighet och regionalt samspel Inre mobilitet Grön mobilitet och fossilfritransport Köpenhamns flygplats Öresundsförbindelser Kapacitetsbrist Öresund Fehmarn Bält-förbindelsen Järnvägar med hög hastighet Ett sammanhängande kollektivtrafiksystem . Visionen är att Greater Copenhagen år 2020 ska vara en internationell knutpunkt för investeringar och vetenskap i nivå med Europas mest framgångsrika storstadsregioner. När vi arbetar tillsammans får vi en mer sammanhängande region med kortare restider, och utvidgar den kritiska massa som ger regionen internationell, hållbar genomslags- och konkurrenskraft. Men den internationella konkurrensen är stenhård! Därför är en riktad insats nödvändig för att förbättra ramvillkoren och tillväxtförutsättningarna. Välfungerande och robust infrastruktur gör det lättare för invånare och företag att röra sig till, från och inom Greater Copenhagen. Många företag behöver kvalificerad och internationellt högutbildad arbetskraft – därför ska det vara enkelt och attraktivt för företag att etablera sig och för deras medarbetare att hitta jobb och en bra plats att bo på. Idag finns ingen gemensam infrastrukturplanering över nationsgränsen. Om bra rörlighet och kortare restider ska kunna säkras för Greater Copenhagen krävs gränsöverskridande strategier för att förhindra att infrastrukturen blir en barriär för ekonomisk tillväxt – också nationellt.

10 Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse
Skånebilden är Skånes gemensamma bild inför Sverigeförhandlingen och inför kommande arbete med nationell och regional infrastrukturplan. Skåne är den enda av Sveriges storstadsregioner som har enats om Skånes utveckling bygger på fortsatta satsningar på infrastruktur. Vi behöver en ökad rörlighet inom och mellan våra arbetsmarknadsregioner behöver utvecklas. Regionen har en väldokumenterad vana av att utveckla och arbeta inom gemensamma ramar; det finns en regional utvecklingsstrategi i Det öppna Skåne 2030 och en gemensam strukturbild i Strategier för det flerkärniga Skåne. Och nu en samverkan inom Regionsamverkan syd Skåne är den enda av Sveriges tre storstadsregioner som enats och presenterat ett gemensamt förslag på prioriteringar i infrastrukturen och sträckning av höghastighetsbanan. Vi är nu redo att komma överens med fler regioner och omgående ta de nödvändiga steg som krävs för att gå från ord till handling. Ju förr spaden sätts i jorden för den nya höghastighetsbanan, desto bättre är det. En snabb byggstart gynnar hela Sverige. Bygg höghastighetsbanan söderifrån, för jobbens skull!

11 Positionspapper Region Skåne

12 Byggstart Skåne Höghastighetsbanans utbyggnad i Skåne ska prioriteras i utbyggnads-ordningen för höghastighetsbanan. Regional och kommunal planering ska anpassas och förberedas för höghastighetsbanan. Trafikeringen för skånska stationer längs Södra stambanan ska utvecklas och förbättras. Negativa miljö- och barriäreffekter av utbyggnad av höghastighetsbanan i Skåne ska minimeras. Kommunikation med markägare ska ske så tidigt som möjligt i processen. Höghastighetsjärnväg är en statlig angelägenhet som ska finansieras av staten. I överenskommelsen står Region Skåne, Malmö stad, Lunds kommun, Hässleholms kommun, Burlövs kommun, Eslövs kommun, Staffanstorp kommun, Höörs kommun samt Osby kommun enade kring ett antal utgångspunkter: Höghastighetsbanans utbyggnad i Skåne ska prioriteras i utbyggnadsordningen för höghastighetsbanan. Regional och kommunal planering ska anpassas och förberedas för höghastighetsbanan. Trafikeringen för skånska stationer längs Södra stambanan ska utvecklas och förbättras. Negativa miljö- och barriäreffekter av utbyggnad av höghastighetsbanan i Skåne ska minimeras. Kommunikation med markägare ska ske så tidigt som möjligt i processen. Höghastighetsjärnväg är en statlig angelägenhet som ska finansieras av staten.

13 Genomför befintlig plan!
Skånebilden är Skånes gemensamma bild inför Sverigeförhandlingen och inför kommande arbete med nationell och regional infrastrukturplan. Skåne är den enda av Sveriges storstadsregioner som har enats om Skånes utveckling bygger på fortsatta satsningar på infrastruktur. Vi behöver en ökad rörlighet inom och mellan våra arbetsmarknadsregioner behöver utvecklas. Regionen har en väldokumenterad vana av att utveckla och arbeta inom gemensamma ramar; det finns en regional utvecklingsstrategi i Det öppna Skåne 2030 och en gemensam strukturbild i Strategier för det flerkärniga Skåne. Och nu en samverkan inom Regionsamverkan syd Skåne är den enda av Sveriges tre storstadsregioner som enats och presenterat ett gemensamt förslag på prioriteringar i infrastrukturen och sträckning av höghastighetsbanan. Vi är nu redo att komma överens med fler regioner och omgående ta de nödvändiga steg som krävs för att gå från ord till handling. Ju förr spaden sätts i jorden för den nya höghastighetsbanan, desto bättre är det. En snabb byggstart gynnar hela Sverige. Bygg höghastighetsbanan söderifrån, för jobbens skull!

14 Nya stambanan ska byggas söderifrån!
Höghastighetsbanans sträckning i Skåne ska i ett första utbyggnadssteg ha stationer i Malmö, Lund och Hässleholm. Byggnationen av höghastighetsbanan ska starta söderifrån, för att undanröja de stora flask-halsarna i det nationella och regionala järnvägs-systemet och i den av EU prioriterade ScanMed-korridoren. Nya stambanor ska byggas söderifrån • Utbyggnaden av nya stambanor är mycket positiv och bör ske så snabbt som möjligt. Utbyggnaden av den södra sträckningen mellan Malmö och Jönköping bör ske parallellt med övriga delar och starta från söder. Sträckan Lund – Hässleholm är starkt kapacitetsbelastad och måste byggas så snart som möjligt oavsett satsningen på höghastighetsbana. Samordning med omgivande banor och utvecklingen av regional kollektivtrafik är viktig. Vi i Skåne ser behovet av en höghastighetsbana som knyter samman de tre största städerna i Sverige med kontinenten. Vi har också fört fram ett stort antal andra argument kring effekterna. Den nu pågående diskussionen om kostnaden gör gällande att vi skulle spara en masa på att inte bygga. Men om inte höghastighetsbanan byggs eller skjuts på framtiden kommer vi i Skåne ändå att behöva motsvarande investeringar för att möta det ökade behovet i regionen för att avlasta det befintliga höga trycket. Vi går redan på överkapacitet och förväntas göra det än mer i framtiden Byggnationen höghastighetsbanan anser vi ska starta söderifrån, för att undanröja de stora flaskhalsarna i det nationella och regionala järn­vägssystemet och i den av EU prioriterade ScanMed-korridoren Sträckan Lund – Hässleholm är starkt kapacitetsbelastad och måste få fyra spår så snart som möjligt oberoende av hur det blir med satsningen på höghastighetsbana.

15 Flaskhalsen Västkustbanan – bygg bort sista enkelspåret!
Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C ska ha dubbelspår, för ökad kapacitet och snabbare förbindelser på den för Skåne, Sverige och EU viktiga Västkustbanan. Västkustbanan är en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser, ändå saknar vissa sträckor fortfarande dubbelspår trots ett 20 år gammalt riksdagsbeslut att hela Västkustbanan ska ha dubbelspår. Bygger man ut hela Västkustbanan till dubbelspår klarar den lika mycket gods som en 16-filig motorväg. Det är av största vikt att de återstående avsnitten längs banan genomförs under den kommande planperioden så att den fulla samhällsekonomiska nyttan av hittills gjorda investeringar erhålls. I nästa infrastrukturproposition bör dubbelspår de sista 4,5 kilometrarna in till Helsingborg C finnas med

16 Skånebanan – bind samman Skånes arbetsmarknadsregioner
Skånebanan ska ha konkurrenskraftiga restider, för att koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att koppla samman de två arbetsmarknadsregionerna i Skåne. Dubbelspår mellan Hässleholm- Kristianstad Dubbelspår alternativt förlängt mötesspår i Klippan på sträckan mellan Klippan och Hyllstofta Skånebanan, som anslutningsbana till höghastighetsjärnvägen, måste få kapacitetshöjande åtgärder för att ha konkurrenskraftiga restider, koppla Helsingborg och Kristianstad till höghastighetsbanan samt för att länka samman de separerade arbetsmarknadsregionerna i östra och västra Skåne

17 Skånes tunnelbana – utvecklad regional tågtrafik
Genomförande av persontåg på Söderåsbanan och Lommabanan Kapacitetsförstärkningar i form av mötesspår, trimningsåtgärder och underhåll på Ystadbanan, Österlenbanan och Trelleborgsbanan för en utvecklad arbetsmarknad Lommabana etapp två, mötesspår och nya stationer För Pågatågen är järnvägskaoset mycket kännbart och för bussar råder stora problem på grund av utpekade flaskhalsar på väg. De ökade internationella transporterna ska på de större stråken samsas med en omfattande pendlingstrafik. Kapacitetssituationen är redan i dag ansträngd på järnvägsnätet och vissa delar av europavägarna, särskilt på väg E6. En fortsatt ökad trafik kommer att leda till en ohållbar situation om inte åtgärder vidtas Sverigeförhandlingens avgränsning av storstadsåtgärderna i Skåne till spårvagnssatsningar i Malmö, Lund och Helsingborg är inte tillräcklig, vår arbetspendling med pågatåg/öresundståg måste fortsätta att utvecklas Skånes motsvarighet till Stockholms tunnelbana och pendeltåg, Pågatågen och Öresundstågen, definieras bort ur storstadsåtgärderna. Att Pågatågen går på statlig räls och tunnelbanan på regional gör ingen skillnad för deras stora betydelse för bostadsbyggande, arbetsmarknad i regionerna. Namngivna investeringar på Södra stam­banan, Västkustbanan, Söderåsbanan och Lommabanan i den nu gällande planen. . Mötesspår på kort sikt på Ystadbanan, längre fram dubbelspår. Stationsombyggnader för ökad kapacitet och attraktivitet.

18 Förbättrad framkomlighet på Skånes större vägar
Investeringar på i väginfrastrukturen för förbättrad tillgänglighet, trafiksäkerhet och framkomlighet Satsningar på E6, E22 och E65

19 Skånes flerkärnighet behöver en stärkt regional busstrafik
Investeringar för förbättrad framkomlighet och tillgänglighet för bussen Genomförandet av regionalt superbusskoncept Hela resan perspektivet Det finns ett stort behov av utvecklad infrastruktur inte bara i, utan också till och från, våra större städer för att minska trängseln, öka bostadsbyggandet och öka arbetsmarknads- och näringslivsnyttan Det behövs investeringar i väginfrastrukturen för att upprätthålla kapacitet och tillgänglighet, förbättra trafiksäkerheten och stärka busstrafikens konkurrenskraft. Tre filer blir nödvändiga på fler motorvägssträckor, bland annat för att garantera busstrafiken. Vägunderhållet är viktigt för särskilt tillgängligheten på landsbygden. Fortsatt kraftfull utveckling av den regionala kollektivtrafiken, med bl.a. för­dubblad trafik, är en central förutsättning för Skånes utveckling. Det förutsätter insatser från statens sida som möjliggör ny och förtätad tågtrafik, regionala superbussar (BRT), täckande express-/regional busstrafik, högklassig busstrafik i städerna och där så är lämpligt spårvagnar. Fungerande pendlarparkeringar gör att kollektivtrafik och personbilar kan fungera tillsammans under resor. Motorvägarna runt Malmö, Lund och Helsingborg byggs ut till tre körfält, varav ett för kollektivtrafik, i vardera riktningen. Namngivna investeringar på E22 och E65 i den nu gällande planen. Utökat utrymme i regional plan som möjliggör satsningar på superbussar (BRT) och annan kollektivtrafik på både landsbygd och i stad, cykel och trafiksäkerhet. Utvidgad statlig medfinansiering i kommunal infrastruktur för stadstrafik såsom spårvägar i Lund, Malmö och Helsingborg. Kollektivtrafikens väginfrastruktur behöver byggas om för att stärka busstrafikens konkurrenskraft och för att göra hela kollektivtrafiken tillgänglig för resenärer med funktionsnedsättning. Det gäller både på det statliga vägnätet och kommunala gator. De gällande planerna för transportsystemets utveckling i Skåne är inriktade på att utveckla kollektivtrafiken genom utbyggd och förtätad regional tågtrafik och hög­kvalitativ busstrafik både i städer och på landsbygd Inpendlingen till de större städerna måste i högre grad än i dag ske med kollektiv­trafik. Här finns betydande möjligheter att minska utsläppen av klimatgaser och att avlasta trängseln i väg- och gatunätet. Det kräver fortsatt utbyggnad av regional tåg- och busstrafik, kapacitetsförstärkningar i järnvägsnätet och framkomlighets­åtgärder för buss på infarter och inne i stadskärnorna.

20 Utbyggnad av nationella cykelleder
Ökade satsningar på cykel Utbyggnad av Sydkustleden som binder ihop Kattegattleden och Sydostleden

21 Tillgänglighet till hamnarna i Skåne

22 Skåne växer – fler jobb och bostäder
Bättre pendlings- möjligheter: Större utbud jobb och jobbsökande Ökade möjligheter realisera byggplaner Bättre kollektiv-trafik Utbyggd infrastruktur Bättre matchning: Fler i jobb, större lönesumma Större skatteintäkter Ökat bostads-byggande i stationsnära lägen Infrastruktur för att utveckla Skåne. Infrastruktur som ett medel för utveckling. För att minska arbetslösheten krävs insatser på många områden. Investeringar i infrastruktur tillhör de bästa sätten att få fart på ekonomin eftersom det skapar jobb både under byggtiden och ger bättre förutsättningar för tillväxt och ökad matchning på arbetsmarknaden. Befintliga kapacitetsbrister måste åtgärdas när trafiken ökar • Kapacitetssituationen på väg och järnväg i Skåne är ansträngd. Detta accentueras av eftersatt underhåll. Ordentliga insatser behövs för att möta efterfrågan från resenärer och företag, främja tillväxten och samtidigt klara omställningen till ett klimatneutralt transportsystem. Jämnare tillväxt i hela Skåne

23 Skånes prioriteringar för planperioden 2018-2029
Regionalt Superbusskoncept Västkustbanan Skånebanan 4-spår Lund-Hässleholm Trafiksäkerhet och tillgänglighet på motorvägarna i västra Skåne

24


Ladda ner ppt "Skåne har ett för Sverige strategiskt läge"

Liknande presentationer


Google-annonser