Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
BRUK En introduktion.
Stöd för analys och förbättring
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Ett arbete med att etablera
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Välkommen till Ledardagen!
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Tidplan omställningsarbete 2014
© Copyright APeL 2005 Hanne Randle Seminarium 6, Intern och Extern spridning, torsdagen den 8 december 2005 Intern och Extern spridning Kiruna.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kort presentation av vad vi gör
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Skolutveckling genom aktionsforskning
GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.
Kvalitetsarbete i Fomas datahantering Webbinarium
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Sammanhållet kvalitetssystem
GU förnyas – enligt beslutet 2012
Tidplan omställningsarbete 2014
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Strategi för Bästa Heby
Med E-tjänst mot framtiden!
Välfärdens processer En kort orientering.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Var med och utveckla Umeå universitet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Enhetsaudits och andra verktyg –
Introduktion till processen för balanserad styrning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Akademimöte AUE, december 2018
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling, kvalitetssamordnare

GF:s verktyg för kvalitetsutveckling 1.Vision 2020 med handlings- och verksamhetsplaner 2.Enhetsaudit 3.Enkät om GF 4.Enhetsbesök 5.Mötesforum 6.Styrdokument 7.Processorientering 8.Nyhetsbrev och webb 9.Benchmarking, studiebesök och nätverksträffar 10.En utmärkelse för kvalitet i administrationen

 Bakgrund – fakultetsaudit, institutionsaudit, förvaltningsaudit, BLUE 11-audit  Det som bedöms - inte verksamheten i sig utan kvalitetsarbetet; ”Hur arbetar ni för att åstadkomma systematiska förbättringar i verksamheten? Hur tar ni reda på om er verksamhet är till god nytta? Hur följer ni upp det ni gör?”  Auditgruppen – inom GU men utanför enheten: 1 områdeschef, 1 enhetschef, 2 samordnare, 2 rep från kärnverksamheten  Ingen självvärdering – utgår från underlag som redan finns; webb, handlings- och verksamhetsplan, övriga styrdokument, interna rutiner, lista med organ+möten, projektplaner, pricesskartläggningar m.m  Platsbesök – halvdag: enhetschef, sektionschefer, medarbetare. Direkt återföring till ledning.  Rapport –enhetsledningen får möjlighet att kommentera ett utkast innan rapporten sprids och läggs på webb.  Återföringsmöte - auditgruppen möte enheten för ventilering av rapporten  6månaders- och 12månadersuppföljning – hur har det gått? Enhetsaudit

Resultat av enhetsaudit? Högre medvetenhet om kvalitetsarbete Ökad kännedom om de olika enheternas arbete och situation Ökat samarbete över enhetsgränserna Bättre struktur kring interna möten och möten med verksamheten Flera styrdokument uppdaterade Reviderade webbsidor och förbättrade rutiner kring uppdatering av webb Tydligt fokus på resultathantering av GF:s enkät Tydligt fokus på vikten av HP/VP och andra måldokument ”Ännu ingen åtgärd genomförd – men planerad”(bl a benchmarking och att systematiskt ta tillvara nätverksträffar)

Tack! Frågor och kommentarer? ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

8.30 – 9.15Enhetschef 9.30 – 10.15Sektionschefer/ledare – 11.15Medarbetare – 11.45Auditgruppen konfererar – 12.15Preliminär återföring till enhetsledningen Program

Tre goda exempel bland goda exempel Personalenheten: HR-chefen har en tydlig idé om hur hon ska lära känna den egna enheten; ett av de första stegen är att genomföra samtal med varje medarbetare; t ex genom att ta promenader med dem och ställa samma fråga till alla: ”Vad skulle du göra och prioritera om du var personalchef?” Serviceenheten: ”Spårarbete” inom campusservice är en modell för verksamhetsutveckling med syfte att minska avståndet mellan de sex campussektionerna och dess medarbetare, att skapa delaktighet genom att genomlysa gemensamma verksamhetsområden samt att hitta nya bättre arbetssätt och synergier. Även enhetens ”stafettmöten” är ett gott exempel på enhetens aktiva förbättringsarbete. Ekonomienheten: Medarbetarsamtalen, som hålls två gånger per år, kopplas till verksamhetsplanen. I november pratar man om kommande års plan och i juni den plan som är gällande för innevarande år. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)