Dröm eller verklighet? Himmel eller helvete? Hieronymus Bosch och André Masson
It is impossible to overlook the extent to which civilization is built upon a renunciation of instinct. - Sigmund Freud
André Masson
André Masson föddes 1896 i Frankrike och växte senare upp i Belgien. Dog 1987.
Masson tvingade ofta sig själv att arbeta under stränga villkor, till exempel under långa perioder utan mat och sömn, eller under påverkan av droger. Detta skulle hjälpa hans konst att vara fri från rationell kontroll, helt i tiden… Kriget gav honom mardrömmar; han led av insomnia och spenderade långa, sömnlösa nätter drömmande om nya målningar. Vidare upplevde han andra världskrigets fasor, även dessa påverkade honom.
När första världskriget började anmälde Masson sig nämligen som frivillig. Han ville uppleva “the extacy of death”. Det fick han göra 1917, då han blev träffad av en kula i bröstet I strid. Erfarenheten från krigets fasor, både det första och spanska inbördeskriget, jagade honom sedan psykiskt livet ut och präglade hans konstnärsskap.
Hieronymus Bosch
Bosch levde i Hertogenbosch i södra Holland. Det är från hemstaden han har tagit sitt namn. Han föddes ungefär 1450 och dog 1516.
Renässansen i Nederländerna Renässans – ”pånyttfödelse” Vidareutveckling av den internationella gotiken. Konstnärerna använde olja för att få fram klara och lysande färger Övergång från medeltid till tidig modern tid och religionens fasta grepp om tillvaron… Sägs med dagens glasögon vara den första surrealisten.
Bosch använde den relativt nya kunskapen att återge verkligheten (vad det nu är) så tydligt som möjligt för omvänt syfte – att visa det som inte syntes Han återger medeltidens skräckfantasier Sålde merparten av sina verk till spanska hovet
In the tower of sleep
Stil Varje konstnär är påverkad av sin tid. Hieronymus använde de landvinningar som gjorts inom måleriet för att återge verkligheten så övertygande som möjligt – men han åskådliggjorde istället det som det mänskliga ögat inte kan skåda. Basson var präglad av det tidiga 1900-talets Europa. Det innebar krig och psykoanalys… Automatiserade målningar, kubism och surrealism.
Linjer – synliga och osynliga Det saknas raka, lugna linjer. Istället böljar linjerna, vrider sig, skapar rörelse och turbulens, förstärker känslan. Hos Bosch kan en horisont upplevas trots att den inte syns. Man anar en himmel. Båda verken är måleriska. Ingång (eller utgång?) snett från högra hörnet leder åskådarens fokus rätt (?).
Form och kontur Tredimensionella former med volym. Kub, kroppar, byggnad erosv. Hos Basson delvis geometriska former (kub), hos Bosch cirklar, ovaler, kvadrater, tärningar. I övrigt många biomorfa former.
Komposition Vad ser man först? Hos Basson leds blicken via det gula till den tredimensionella, avhudade kroppen. Hos Bosch landar blicken på den biomorfa skepnaden av en huvudfoting med öppet gap till vilket människor flyr (eller blir jagade?) Kompositionen, röran skapar dramatik. Ingen av bilderna upplevs som harmoniska. Orsaken till detta kan vara många.
Balans, symmetri, rytm Symmetri saknas i stort, men former och färger är balanserade och välkomponerade. Bilderna är som helhet asymmetriska, färg och form är jämnt spridda. Stort balanseras av mycket smått. Rytmen uppstår i kontrasten mellan färger och former. Kroppar i rörelse, eldens flammor…
Perspektiv Centralperspektiv. Större mindre, mot tilltänkt horisont. Viktigt på 1400-talet. Färgperspektiv. Gult, rött, orange upplevs nära, kalla färger i fonden. Blek bakgrund. Värdeperspektiv. Vem/vad/vilket är viktigt och lyfts fram?
Motiv och innehåll Konstnärerna är präglade av sin tid. Tydligt och konkret i Boschs verk. Medeltidens bild av himmel och helvete, religionens krav och konsekvenser. Synd… Återfinns även hos Masson – helvetet konkretiserat utifrån Massons erfarenheter, bland annat från krigen. Hos båda ses kroppar avskalade från huden.
Symboler
Instrumentet, tärningen, elden, färgen… Bibliska figurer, attribut (korset, horn) För att kunna avkoda vem som är avbildad behöver man kunskap om exempelvis helgons attribut. Instrumentet kan sägas ha en mytologisk funktion. Mytens uppgift är i sin tur att förklara grundläggande mänskliga beteenden – koppling till psykoanalys… Hos båda återfinns tortyrredskap. Bosch använder medeltidens avrättningsmetoder, Masson någon form av fälla som fjättrar den centralt placerade torson. Verkliga attribut som får symbolisera mardrömmen…
Brunnen – en källa till liv, eller? Tärningen – spel – synd Elden Instrumentet Fallande blommor Tortyr Bibliska figurer – korset som attribut Kvinnobröst Vasen som en symbol för fascism?
Surrealismen Sägs vara grundad i Paris 1924 Vidareutvecklades i dadaismen Andlighet, freudiansk psykoanalys, marxism ”automatisk” konst – konst som framträder direkt ur det undermedvetna Inte omformad av förnuft, moral eller estetiska bedömningar
Pedagogiska ingångar Konsten som spegel av vår tid! Parafras – vad skrämmer oss idag? Eller, omvänt: hur hade vi kunnat göra verken harmoniska? Viktig ingång för diskussion. Symboler, symbolik
Källor Bjurman, Elsa: Konsten i historien Fogtdals konstlexikon Gombrich, E.H.: Konstens historia content/uploads/2011/bio/Masson.jpg content/uploads/2011/bio/Masson.jpg content/uploads/2015/09/86fad446-c7a9-442e c2d06f8060c_o.jpg (!) content/uploads/2015/09/86fad446-c7a9-442e c2d06f8060c_o.jpg