Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
KANDIDATUPPSATS.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Att bygga en fungerande webbplats
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
© Steve Wretman & Helena Moreau
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Mall för alignmentmatris
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Den retoriska arbetsprocessen
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Röd tråd.
Formellt, skarpt och snyggt
Skriftlig framställning
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Den viktiga konsten att tala
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Språkverkstaden Att skriva vetenskapligt Stilkrav, mönster och annat som är bra att ha kunskap om.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att skriva en resonerande text
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Workshop Arbetsplatslärande.
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning

Lokaler och handledare Engelska parken. Humanistiskt centrum. Thunbergsvägen 3L Svensk rådgivning Engelsk rådgivning

Organisation Handledarna är språkvetare Hjälp till självhjälp Språkverkstaden är gratis för alla studenter vid Uppsala universitet

Individuell handledning 1.Studenten kontaktar Språkverkstaden 2.Texten skickas till handledaren vid Språkverkstaden som förbereder mötet 3.Respons endast på delar av texten 4.Diskussion med studenten (1 tim.) 5.Studenten bearbetar texten 6.Återbesök (om så önskas)

Några skrivhjälpmedel Nationalencyklopedins ordbok Svenska skrivregler Jarrick, Arne & Josephson, Olle, 1996: Från tanke till text. Lund. Lökensgard Hoel, Torlaug, 2010: Skriva på universitet och högskolor. Lund. Strömquist, Siv, 2014: Uppsatshandboken. Malmö.

Kontaktuppgifter

Vetenskapligt skrivande Språklig klarhet –Skriv tydligt! Vetenskaplig genomskinlighet –Visa hur du har undersökt världen! Saklighet –Se sakligt på världen! Kritisk-analytisk kompetens –Ifrågasätt och pröva! Anpassning till skriftspråksnormer –Skriv korrekt! Lyhördhet för akademiska stilnormer –Anpassa dig till miljön!

Grundläggande stilkrav på vetenskaplig text Precision Koncentration Organisation

Skribenter är olika Två typer av skrivande: Tankeskrivande Presentationsskrivande Två typer av skribenter: Planerare Omskrivare

Enkelt schema över skrivprocessen Förstadiet Analys av skrivuppgiften –Vad ska jag skriva om? För vem? I vilket syfte? Stoffsamling –Samla material Sovring/fokusering –Vad ska jag ta med av materialet? Vad ska jag koncentrera mig på? Strukturering/planering –I vilken ordning ska jag presentera materialet?

Enkelt schema över skrivprocessen Skrivstadiet Formulering –Översätta tankar till skrift.

Enkelt schema över skrivprocessen Efterstadiet Bearbetning –Från utkast till färdig text. Utskrift Korrekturläsning Publicering –Texten möter läsaren.

Texttriangeln Rätt- skriv- ning etc. Ordval Meningar Skrivsituation (syfte, mottagare) InnehållStruktur

Skrivprocessen Från ämne till problemställning Avgränsning av ämnet Avgör vad som är viktigt Ger ett perspektiv Fokuserar varför och hur En bra problemformulering = röd tråd i arbetet med texten

Skrivprocessen En problemställning kan formuleras som En fråga som ska besvaras Ett påstående som ska undersökas, bevisas, diskuteras, analyseras eller bedömas Ett syfte eller en målsättning

Skrivprocessen Att komma igång Idéutveckling Tankeskrivande Tala in texten på lämpligt medium Börja var som helst Bryt ned skrivandet i mindre delar Skaffa rutiner för skrivandet Belöningar

Skrivprocessen skriva under hela processen mycket av det vi skriver inte kommer att finnas kvar i den färdiga texten inledningsvis skriva så sammanhängande som möjligt utan formella aspekter vi får nya insikter medan vi skriver

Skrivprocessen Omarbetning En integrerad del av skrivprocessen Resultat av tankeutveckling som sker under skrivandet Skilja mellan kontinuerlig bearbetning och avslutande bearbetning

Skrivprocessen Omskrivningsstrategier Tillägga – vad saknas? Stryka – vad är överflödigt? Ersätta – vad kan bytas ut? Klargöra – vad är otydligt? Utarbeta – vad är ”tunt”? Korrigera – vad är fel eller inkorrekt? Flytta – vad passar bättre på ett annat ställe?

Skrivprocessen Två strategier för att utveckla strukturen i en text Text före struktur Skriv först, få ner så mycket som möjligt Läs igenom, sätt in stickord i marginalen för varje avsnitt Hitta en struktur, ordna det skrivna Struktur före text Gör en noggrann disposition på förhand Skriv punkt för punkt (fyll ut strukturen) Justera dispositionen under skrivandets gång

Skrivprocessen Från utkast till presentationstext Från att vara:Till att vara: *orienterad från*mottagarorienterad skribentens perspektiv*strukturerad utifrån skribentens insikts-en övergripandeplan eller skrivprocess *implicit, bara skribenten *explicit, så att vet vilka förutsättningar skribenten lotsar texten vilar på läsaren genom texten

1. Åtta råd till skribenter 1.Börja skriva så kommer tankarna genom språket. 2.Skriv ner tankar och idéer så snart du får dem. 3.Börja skriva om det som du känner mest för. 4.Börja skriva om det som du har något att skriva om.

2. Åtta råd till skribenter 5.Det är viktigt att skilja mellan en preliminär plan för en text och den slutgiltiga dispositionen av den färdiga texten 6.Arbeta först med innehållet, därefter med struktur och sammanhang, och slutligen den språkliga finputsningen. 7.Läs varandras texter och diskutera. 8.Skrivande är ingenting man har; det är en träningssak.

Välkomna till Språkverkstaden!