Välkommen till strandskolans fritidshem
Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan och särskilda utbildningsformer som skolplikt kan fullgöras i. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Fritidshemmet ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap Skollagen 14 kap. Fritidshemmet
Vad/Hur lär barnen på fritidshemmet? Barnen utvecklar: social kompetens lär sig fungera i grupp självkänsla fantasi och kreativitet motorik språket Lärandet sker: i möten med andra genom leken genom olika aktiviteter på fritids i stunden
Har ni bara lekt idag? -Lekens betydelse för barnets utveckling och lärande
Leken begrepps bildning jämlikhet inlevelse fantasi motorik regler identitet glädje hänsyn frigörelse kroppsuppfattning tänka planering trygghet språk koncentration uppmärksamhet självständighetproblemlösningkreativitet flexibilitet besvikelse kommunikation självbehärskning
En eftermiddag på vårt fritidshem: skapa bollspel bygga läsa musik spel utevistelse idrott
Vi öppnar kl 6.30 Frukost kl Alla är ute oo Skolan börjar kl 8.00 Mellanmål äter vi kl och Sammanslagning med övriga avdelningar kl Vi stänger kl En dag på fritidshemmet: