SPRÅKET OCH HJÄRNAN. IDAG Psykolingvistik och neurolingvistik Neurolingvistikens historia Några viktiga diskussioner Experimentella metoder 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Föräldramöte 12 september 2011
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Livets uppkomst.
Alla har inneboende.
Nervsystemet och hjärnan
Hälsopedagogik- Vad är det ?
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Varför är det bra att ha just två öron?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kognitiv psykologi Neurokognition Kap 2 Tobias Johansson
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Vad vår hjärna kan lura oss!
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Studieteknik och inlärning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kap 11 Språk Kap 11
Kandidatuppsats i Statistik F3
Mutationer – en förändring i arvsmassan
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Mutationer – en förändring i arvsmassan
Ögat Ögat sett i genomskärning.
Leda och planera sokratiska samtal
Tourettes syndrom Tourettes syndrom kännetecknas och diagnostiseras utifrån förekomsten av tics. Motoriska och vokala tics är tydligast. Man skiljer mellan.
Näringskedjor. För att kunna titta ordentligt på näringskedjor måste vi känna till vad de följande orden innebär. Producent är en växt som har fotosyntes.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Svenska som andraspråk 3
Språkanalys och språkfilosofi
Novellanalys.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Att läsa mellan raderna
Språkens samhörighet.
Fiskbensdiagram.
Språkens samhörighet.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
- att kartlägga psykosociala risker
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Dialekter.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

SPRÅKET OCH HJÄRNAN

IDAG Psykolingvistik och neurolingvistik Neurolingvistikens historia Några viktiga diskussioner Experimentella metoder 2

PSYKOLINGVISTIK De psykologiska processerna bakom språket. Inlärning Lagring Förståelse Produktion 3

NEUROLINGVISTIK Språket i hjärnan Var, hur och när. Experimentella metoder. 4

TIDIG, BRUTAL NEUROLINGVISTIK Tidig neurolingvistik handlade ofta om att studera enskilda fall av hjärnskador och hur de påverkat språket. Ett av de mest kända fallen är Phineas Gage. 5

PHINEAS GAGE Phineas Gage gick till historien som när en sprängladdning som han förberedde gick av i förtid, och sköt ett meterlångt järnspett genom sidan av hans ansikte och ut genom toppen av huvudet. Trots de fruktansvärda skadorna överlevde Gage, och hämtade sig förvånansvärt bra. 6

PHINEAS GAGE Phineas Gages skador verkar inte ha orsakat några större språkstörningar, men fallet är en bra illustration på den typ av studier som den tidiga hjärnforskningen var hänvisad till. Ett liknande, men mindre spektakulärt fall ledde Paul Broca till upptäckten av Broca’s område. 7

FRÅN FRENOLOGI TILL NEUROLINGVISTIK Franz Gall är mest känd som frenologins fader – en pseudovetenskap som studerar personlighetstyper genom att mäta och undersöka skallens utsida. Men han var en av de första som placerade olika funktioner i olika delar av hjärnan. 8 Särskilt intressant är att han placerade språket i den främre delen av hjärnan. Hans student, Jean Bouillard, samlade kliniska bevis, liksom dennes student Ernest Aubertin.

FRÅN FRENOLOGI TILL NEUROLINGVISTIK Paul Broca hade just hört om Aubertins övertygelse om att språket skulle sitta i främre delen av hjärnan, när han fick in en patient med afasi, som dog bara några dagar senare. Genom att studera skadorna på patientens hjärna upptäckte han det som idag kallas Brocas område. 9

Wernicke’s område (vänster) är ett av de områden som framför allt associeras med språkförståelse. Människor som skadat det här området kan höra orden, eller läsa bokstäverna, men har svårt att koppla dem till någon betydelse. Broca’s område (höger) är det område som framför allt associeras med språkproduktion. Människor som skadat det här området kan inte prata ordentligt, utan använder exempelvis ord som inte hänger samman. BROCA & WERNICKE

FRÅN FRENOLOGI TILL NEUROLINGVISTIK Lokaliseringshypotesen – att vissa funktioner sitter på vissa ställen i hjärnan, var ett viktigt steg mot den moderna neurolingvistiken, men nyare tekniker har visat att de flesta uppgifter aktiverar flera olika platser i hjärnan. Vi blir också allt mer uppmärksamma på hjärnans plasticitet – förmågan att förändras för att kompensera för skador och liknande. 11

BETEENDE ELLER MENTAL REPRESENTATION? I mitten av nittonhundratalet stod diskussionerna inom psykolingvistiken mellan Skinners beteendevetenskap och Chomskys modeller för mental representation. Distinktionen handlar snarast om vad som skulle studeras – de mentala representationer som ligger bakom språket, eller det språkliga beteende som vi ser – langue eller parole, competence eller performance. 12

MEDFÖDDHET OCH SPRÅKORGAN En fråga som varit viktig genom historien, från farao Psamtik I den förste och framåt, är vad i språket som är inlärt och vad som är medfött. Den frågan är fortfarande aktuell, särskilt inom forskningen om barns språktillägnande. En annan viktig fråga är om språket uppstått som en följd av andra funktioner, eller som en specialiserad funktion. Den diskussionen har särskilt förts kring Chomskys föreslagna språkorgan, Universell Grammatik (UG). 13

MOTORIK OCH PERCEPTION Systemen för rörelse och perception verkar inte vara helt åtskilda – hjärnans rörelsecentra aktiveras när vi ska tolka sådant som involverar rörelse, exempelvis tal. 14

EXPERIMENTELLA METODER EEG fMRI MEG Eye-tracking 15

EEG Elektroencefalografi – EEG Ett nät med elektroder mäter elektrisk aktivitet i hjärnan på ett antal olika punkter. Det man mäter kallas Event-Related Potentials – ERP, en viss reaktion vid en viss tidpunkt, som kopplas till ett visst stimuli. Exakta tidsangivelser, men svårt att lokalisera källan. 16

EEG Trots att man mäter på så många punkter på huvudet är det svårt att lokalisera var något händer med EEG, eftersom så mycket påverkar mätningarna. Tidsperspektivet är så kort, att sådant som skallens tjocklek på olika ställen och interaktionen mellan olika delar av hjärnan påverkar mätningarna. Blinkningar kan till exempel aktivera rörelsecentra, och ge helt andra resultat på en viss punkt. 17

EEG Tidsupplösningen med EEG är väldigt hög, på milisekundsnivå. I många undersökningar är det tidsförloppet som är viktigast, och man väljer ibland att bara titta på några valda punkter på huvudet. Eftersom lokaliseringen är ganska dålig använder man ofta data från liknande undersökningar med exempelvis fMRI som bakgrund för EEG-undersökningar. 18

fMRI Functional Magnetic Resonance Imaging Mäter det blodflöde i hjärnan som speglar neuronernas aktivitet. Bra på att lokalisera källan för en viss reaktion, men kan inte mäta tidsförhållandet särskilt exakt – det tar tid för neural aktivitet att börja påverka blodflödet. 19

MEG Magnetencefalografi (MEG) Ganska bra på både lokalisering och tidsupplösning, men lättstörd. 20

EYE-TRACKING Kameror som följer ögonrörelser. Visar uppmärksamhet och olika medvetna och omedventa reaktioner. 21

KOMBINERADE METODER En del av metoderna kan kombineras, men bara om man kan kontrollera tidsupplösningen tillräckligt för att vara säker på att man mäter samma sak. Exempelvis EEG och eye-tracking kan kombineras, men också MEG och EEG. Den sista kombinationen är särskilt lyckad, eftersom de olika metoderna delvis når olika nerver. 22

BEGRÄNSNINGAR Neurologiska mätmetoder är lättstörda, och kräver därför väl kontrollerade experimentförhållanden. Medan språkforskningen annars ofta betonar studiet av naturlig interaktion i naturliga miljöer, är man inom neurolingvistiken helt hänvisad till kontrollerade experiment, där man försöker isolera en enda variabel. Inte sällan använder man sig av skrivna ord som dyker upp efterhand på en dataskärm. 23