NLS - sektorn för grundskola Sveaborg Dan Johansson, FSL 1FSL/dj
Den finländska grundskolan Lärarnas egen yrkesbild Styrning Lärarorganisationernas roll och ansvar 2FSL/dj
3
En människa som inte har information kan inte ta ansvar. En människa som har information kan inte undgå att ta ansvar. Jan Carlzon 4FSL/dj
Befogenheter Bedömning Bibliotek Elevsyn Frihet Kunskapssyn Krav Lärarutbildningen Samhället 5FSL/dj
Den finländska grundskolan Lärarnas egen yrkesbild Styrning Lärarorganisationernas roll och ansvar 6FSL/dj
7
Vilken grupp försummad? Klasslärare med gammal utbildning Klasslärare med gammal utbildning Formellt obehöriga Formellt obehöriga Vi som blivit anställda och inte får någon julpeng. Vi som blivit anställda och inte får någon julpeng. De med hög USK och t.ex. klassföreståndarskap De med hög USK och t.ex. klassföreståndarskap Yrkeslärare Yrkeslärare Medborgarinstitutslärarna Medborgarinstitutslärarna Barnträdgårdslärare Barnträdgårdslärare Lärare på andra stadiet Lärare på andra stadiet Rektorerna Rektorerna Vikarier Vikarier Klasslärarna Klasslärarna Lågstadielärarnas grupp Lågstadielärarnas grupp Högstadie- och gymnasielärare Högstadie- och gymnasielärare Textillärare Textillärare Realämneslärarnas arbetssituation Realämneslärarnas arbetssituation Skolföreståndare Skolföreståndare Lärarstuderande Lärarstuderande Universitetslärarna, vi verkar osynliga Universitetslärarna, vi verkar osynliga 8FSL/dj
9
Skolan är som en stor båt där lärarna sitter vid årorna och aldrig får de ro... 10FSL/dj
11FSL/dj
Den finländska grundskolan Lärarnas egen yrkesbild Styrning Lärarorganisationernas roll och ansvar 12FSL/dj
Nedsläpp 15 över! Jag mot resten i 45 minuter och sen sudden death. 13FSL/dj
– Hur behålla och upprätthålla passionen, lågan, intresset, kompetensen, kunnandet, kunskaperna, skickligheten och viljan – professionen? 14FSL/dj
Frihet är det bästa ting Som sökas kan all världen kring... Biskop Thomas 15FSL/dj
STYRNING UPPIFRÅN Riksdagen Regeringen Undervisningsministeriet Utbildningsstyrelsen Länsstyrelserna 16FSL/dj
STYRNING UPPIFRÅN Lag och förordning Timfördelning Läroplaner Projekt 17FSL/dj
ARBETSGIVAREN - KOMMUNEN Skolnätet Utrustning Läroplanen Timresursen Timfördelningen Språkprogrammen Pengar, pengar och pengar 18FSL/dj
UTVÄRDERING? 19FSL/dj
Den finländska grundskolan Lärarnas egen yrkesbild Styrning Lärarorganisationernas roll och ansvar 20FSL/dj
UTMANINGARNA Social skiktning Mångkulturell skola Underbemanning Övriga personalgrupper Kamp om resurserna Kvalitetsnivån FSL/dj
UTMANINGARNA Pensionsavgångarna Nyrekryteringen Attraktionskraften Lönen Arbetstiden FSL/dj
KRAVEN Vilket är skolans ansvar? Hur långt sträcker sig detta ansvar? Vem definierar ansvaret? Varifrån fås resurserna? Vem utför? FSL/dj
DLF, KI, LF, OAJ, UF m.fl. Vilka strategier? Hur vara steget före? Hur få medlemmarna med? FSL/dj
Oberoende av de vindar som blåser är det vi lärare som alltid själva ska sitta vid rodret. 25FSL/dj
26
Tack för ordet! 27FSL/dj