Skolförordningen 5 kap 4§. Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver det. Eleven får ges studiehandledning på undervisningsspråket i tidigare skolgång. läroplanen för grundskolan Enligt läroplanen för grundskolan ska ”undervisningen främja lärandet och kunskapsutvecklingen genom att utgå från elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.”
inte klarar skolans krav Skolverkets statistik visar att ”flerspråkiga elever inte klarar skolans krav i samma utsträckning som andra elever.” många skolor uppvisar allvarliga brister Skolinspektionens granskning visar att många skolor uppvisar allvarliga brister i sitt sätt att hantera studiehandledningen.
Flerspråkighet – resurs för individ och samhälle Lärare i alla ämnen ska ta ansvar för elevens språkutveckling och bejaka flerspråkighet Studiehandledning är en viktig länk mellan elevens tidigare erfarenhet av skolan och skolan i Sverige Eleven ska få möjlighet att utnyttja alla språkliga och kulturella verktyg för lärande
läroplanen för grundskolan Enligt läroplanen för grundskolan är språk, lärande och identitetsutveckling nära förknippade. att vara sig själv eller ha självförtroende på ett språk Språklig identitet = att vara sig själv eller ha självförtroende på ett språk Språket förmedlar normer och värderingar på Språkutvecklingen gynnas av att eleverna får undervisning på modersmålet
Vad är flerspråkighet? - att kunna använda sina språk i specifika situationer och för specifika ändamål - simultan flerspråkighet: språken utvecklas samtidigt - successiv flerspråkighet: språken utvecklas efter varandra Ordförrådet består av två kategorier ord: - vardagsspråk: - vardagsspråk: lärs in i vardagliga sammanhang. Eleven möter ordet och lär sig betydelsen samtidigt. - skolspråk: - skolspråk: utvecklar förståelsen för omvärlden och förklarar den på ett vetenskapligt sätt. Eleven möter först ordet och lär sig sedan betydelsen
Konflikter mellan vardagsspråk och skolspråk: - Olika ord - Olika ord används i vardagsspråket och samma sak skolspråket för att uttrycka samma sak - Samma ord - Samma ord kan ha olika betydelse i vardagsspråket och skolspråket
Språkutveckling kan beskrivas i två faser: Bas Bas (klar före skolstart) - man behärskar omedvetet alla ljud och grundläggande grammatiska regler - kan delta i samtal - har ca ord i ordförrådet
Utbyggnad Utbyggnad (utvecklas under skolgången) - startar i samband med läs- och skrivutvecklingen - ordförrådet växer - ordförrådet blir mer formellt och ämnesspecifikt i både tal och skrift Flerspråkiga elever kan behöva arbeta med att utveckla bas och utbyggnad samtidigt
Grundskolan – förberedelseklass Gymnasiet – språkintroduktion En väg att ge nyanlända de kunskaper som behövs för att delta i ordinarie undervisning Så kort tid som möjligt (inte mer än två år) Studiehandledning är en viktig del och kan påskynda utslussningen till ordinarie undervisning
Syftet med studiehandledning är att använda modersmålet som ett redskap i kunskapsutvecklingen extra anpassningarsärskilt stöd Studiehandledning kan utformas som extra anpassningar eller särskilt stöd Extra anpassningar - Extra anpassningar (tillfälliga insatser inom ramen för ordinarie undervisning)
Om eleven trots detta riskerar att inte nå målen: rektor utreder åtgärder för att eleven ska uppnå betyget E, t.ex. studiehandledning på modersmålet i form av: Särskilt stöd - Särskilt stöd (under en längre period utanför ramen för ordinarie undervisning (ex s.17-19) )
Den inledande bedömningen syftar till att: - placera eleven i rätt undervisningsgrupp - placera eleven i rätt årskurs - tidigt upptäcka elever i behov av särskilt stöd - utforma undervisningen så bra som möjligt Det är önskvärt att kartläggningen sker på elevens starkaste språk
Studiehandledaren ska utgå från ämnes- eller kursplanerna Det är en fördel om skolarbetet organiseras i ämnesblock Studiehandledning ska ge eleven: - ämneskunskaper - språklig medvetenhet - medvetenhet kring kulturella faktorer
Det finns inga formella krav på studie- handledarens kompetens Rektor avgör vem som är lämplig Studiehandledaren bör: - behärska språket studiehandledningen sker på - ha kännedom om det skolsystem eleven gått i - ha en utvecklad språklig medvetenhet
- vara pedagogiskt kunnig - känna till och kunna arbeta efter styrdokumenten - vara förtrogen med svensk skola - vara ämneskunnig
Svårigheter: - att hitta personer som uppfyller kraven - att utforma attraktiva tjänster - att organisera samarbetet mellan olika lärarkategorier - att utforma ett hållbart schema - att få ett lagom stort elevunderlag
utveckla organisationen tillsammans med studiehandledaren rektor, lärare och studiehandledare bör vara överens planeringen ska utgå ifrån den enskilda elevens förutsättningar och behov
Studiehandledningen föregås av en bedömning av elevens kunskaper Insatserna anpassas efter eleven Skolan har kompetens om flerspråkighet Studiehandledaren och elevens lärare samverkar Undervisningen sker växelvis på elevens modersmål och svenska
Innehållet: skriver eleven om ämnet? Hur utvecklade är beskrivningarna och resonemangen? Språket: är språket korrekt när det gäller grammatik och stavning? Är språket vardagsspråk eller skolspråk? Struktur: har texten en tydlig struktur med inledning, avhandling och avslutning? Är texten indelad i stycken?