Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
Processtödjare 16/
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SET Social Emotionell Träning
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Nya utvecklingssamtal
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Bedömning och betygsättning
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Bygga svenska åk 1-6.
Presentationens avskrift:

Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver det. Eleven får ges studiehandledning på undervisningsspråket i tidigare skolgång. läroplanen för grundskolan  Enligt läroplanen för grundskolan ska ”undervisningen främja lärandet och kunskapsutvecklingen genom att utgå från elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper.”

inte klarar skolans krav  Skolverkets statistik visar att ”flerspråkiga elever inte klarar skolans krav i samma utsträckning som andra elever.” många skolor uppvisar allvarliga brister  Skolinspektionens granskning visar att många skolor uppvisar allvarliga brister i sitt sätt att hantera studiehandledningen.

 Flerspråkighet – resurs för individ och samhälle  Lärare i alla ämnen ska ta ansvar för elevens språkutveckling och bejaka flerspråkighet  Studiehandledning är en viktig länk mellan elevens tidigare erfarenhet av skolan och skolan i Sverige  Eleven ska få möjlighet att utnyttja alla språkliga och kulturella verktyg för lärande

läroplanen för grundskolan  Enligt läroplanen för grundskolan är språk, lärande och identitetsutveckling nära förknippade. att vara sig själv eller ha självförtroende på ett språk  Språklig identitet = att vara sig själv eller ha självförtroende på ett språk  Språket förmedlar normer och värderingar på  Språkutvecklingen gynnas av att eleverna får undervisning på modersmålet

 Vad är flerspråkighet? - att kunna använda sina språk i specifika situationer och för specifika ändamål - simultan flerspråkighet: språken utvecklas samtidigt - successiv flerspråkighet: språken utvecklas efter varandra  Ordförrådet består av två kategorier ord: - vardagsspråk: - vardagsspråk: lärs in i vardagliga sammanhang. Eleven möter ordet och lär sig betydelsen samtidigt. - skolspråk: - skolspråk: utvecklar förståelsen för omvärlden och förklarar den på ett vetenskapligt sätt. Eleven möter först ordet och lär sig sedan betydelsen

 Konflikter mellan vardagsspråk och skolspråk: - Olika ord - Olika ord används i vardagsspråket och samma sak skolspråket för att uttrycka samma sak - Samma ord - Samma ord kan ha olika betydelse i vardagsspråket och skolspråket

 Språkutveckling kan beskrivas i två faser: Bas Bas (klar före skolstart) - man behärskar omedvetet alla ljud och grundläggande grammatiska regler - kan delta i samtal - har ca ord i ordförrådet

Utbyggnad Utbyggnad (utvecklas under skolgången) - startar i samband med läs- och skrivutvecklingen - ordförrådet växer - ordförrådet blir mer formellt och ämnesspecifikt i både tal och skrift  Flerspråkiga elever kan behöva arbeta med att utveckla bas och utbyggnad samtidigt

 Grundskolan – förberedelseklass  Gymnasiet – språkintroduktion  En väg att ge nyanlända de kunskaper som behövs för att delta i ordinarie undervisning  Så kort tid som möjligt (inte mer än två år)  Studiehandledning är en viktig del och kan påskynda utslussningen till ordinarie undervisning

 Syftet med studiehandledning är att använda modersmålet som ett redskap i kunskapsutvecklingen extra anpassningarsärskilt stöd  Studiehandledning kan utformas som extra anpassningar eller särskilt stöd Extra anpassningar - Extra anpassningar (tillfälliga insatser inom ramen för ordinarie undervisning)

 Om eleven trots detta riskerar att inte nå målen: rektor utreder  åtgärder för att eleven ska uppnå betyget E, t.ex. studiehandledning på modersmålet i form av: Särskilt stöd - Särskilt stöd (under en längre period utanför ramen för ordinarie undervisning (ex s.17-19) )

 Den inledande bedömningen syftar till att: - placera eleven i rätt undervisningsgrupp - placera eleven i rätt årskurs - tidigt upptäcka elever i behov av särskilt stöd - utforma undervisningen så bra som möjligt  Det är önskvärt att kartläggningen sker på elevens starkaste språk

 Studiehandledaren ska utgå från ämnes- eller kursplanerna  Det är en fördel om skolarbetet organiseras i ämnesblock  Studiehandledning ska ge eleven: - ämneskunskaper - språklig medvetenhet - medvetenhet kring kulturella faktorer

 Det finns inga formella krav på studie- handledarens kompetens  Rektor avgör vem som är lämplig  Studiehandledaren bör: - behärska språket studiehandledningen sker på - ha kännedom om det skolsystem eleven gått i - ha en utvecklad språklig medvetenhet

- vara pedagogiskt kunnig - känna till och kunna arbeta efter styrdokumenten - vara förtrogen med svensk skola - vara ämneskunnig

 Svårigheter: - att hitta personer som uppfyller kraven - att utforma attraktiva tjänster - att organisera samarbetet mellan olika lärarkategorier - att utforma ett hållbart schema - att få ett lagom stort elevunderlag

 utveckla organisationen tillsammans med studiehandledaren  rektor, lärare och studiehandledare bör vara överens  planeringen ska utgå ifrån den enskilda elevens förutsättningar och behov

 Studiehandledningen föregås av en bedömning av elevens kunskaper  Insatserna anpassas efter eleven  Skolan har kompetens om flerspråkighet  Studiehandledaren och elevens lärare samverkar  Undervisningen sker växelvis på elevens modersmål och svenska

 Innehållet: skriver eleven om ämnet? Hur utvecklade är beskrivningarna och resonemangen?  Språket: är språket korrekt när det gäller grammatik och stavning? Är språket vardagsspråk eller skolspråk?  Struktur: har texten en tydlig struktur med inledning, avhandling och avslutning? Är texten indelad i stycken?