- Nyckelfråga för en växande järnväg!
Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder) Första delarna av ny stambana (35 miljarder) Andra större projekt Byte av signalsystem (30 miljarder) Satsningen
Har Sverige tillräcklig beredskap för att förse dessa satsningar med kompetens? Blir det ett gap mellan kompetensbehov och kompetensförsörjning? Kommer järnvägssektorn att lösa detta själva, eller behövs en övergripande ansvarig? Vad har företagen för strategier? Hur tänker ungdomar om jobb? Frågor
Järnvägens aktörer samarbetar Marknadsöppning och avreglering av järnvägssektorn skapar behov av nya samarbeten över nya gränser Därför inbjuder Tågoperatörerna och Swedtrain till ett Gemensamt seminarium om järnvägens behov av forskning & utbildning för att attrahera morgondagens människor. Välkomna!
Att arbeta i järnvägsbranschen Framtidsdrömmar Vem av dem vill bli lokförare, trafikledare servicepersonal eller tekniker i järnvägssektorn?
Branschen 30 tågoperatörer 23 mdr kr i omsättning människor Beroendeförhållande Sveriges välstånd är beroende av transporter BNP mdr kr 9,5 milj människor Många människor är beroende av järnväg och tunnelbana Många företag är beroende av järnväg för sina transporter Tågoperatörerna Hjärtat i Sveriges blodomlopp
Marknadsutveckling på spåren
Konkurrens om den utbildade arbetskraften
SWEDTRAINs och Tågoperatörernas kompetensenkäter
”Synd att det är så kort avstånd mellan att vara alltför ung och alltför gammal.” (Montesquieu) Behov av lokförare
Lokförare – antal anställda 2013: > Antal utbildningsplatser idag: c:a 200/år Under 2014: nedgång c:a 80 Antal sökande per utbildningsplats: Framtida behov av lokförare (5 års sikt) 250 /år Ny- och ersättningsrekryteringar Höga krav: fysisk och psykisk stabilitet Konkurrenskraftiga löner Lokförare och framtida behov
”Employer branding” Attraktiva Arbetsgivare i en Attraktiv bransch Lokförare och framtida behov
SWEDTRAIN Kartläggning av järnvägsindustrins syn på kompetensbehov
Resultat Behov avMarkant minskat behov Något minskat behov Oförändrat behov Visst ökat behov Kraftigt ökat behov Tekniker/ montörer (1-5 års sikt) Civilingenjörer/ ingenjörer (1-5 år) Tekniker/ montörer (5-10 år) Civilingenjörer/ ingenjörer (5-10 år)
Resultat Behovet av ingenjörer/tekniker/personal inom – Trafikledning och planering – Oförändrat behov – Elektroteknik - Visst ökat behov – Banteknik – Visst ökat behov – Byggteknik – Visst ökat behov – Underhåll – Visst ökat/kraftigt ökat behov – Signalteknik – Kraftigt ökat behov
19 Resultat Forskningsbehov – Aerodynamik – Oförändrat/ visst ökat behov – Banteknik – Oförändrat/visst ökat behov – Byggteknik – Oförändrat/visst ökat behov – Trafikledning och planering – Oförändrat/ visst ökat behov – Godstransporter – Visst ökat behov – Kontaktledning – Visst ökat behov – Elektroteknik – Visst ökat behov – Säkerhet – Visst ökat behov – Samverkan fordon/bana – Visst ökat behov – Signalteknik – Visst ökat/ kraftigt ökat behov – Underhållsteknik – Visst ökat/kraftigt ökat behov – Transportekonomi – Visst ökat/kraftigt ökat behov
Hur kan vi attrahera nyckelkompetenser till järnvägssektorn? 4 företag berättar
PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. Satsa på kompetenslyft! Klas Wåhlberg VD Bombardier Transportation Sweden Ordförande Swedtrain
PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. Satsa på kompetenslyft Politisk beslutat om stora järnvägssatsningar Öka underhålls- och reinvesteringsvolymen med 30 % i 14 år Stora miljardsatsningar på helt ny järnväg Ersätta ATC med ERTMS i infrastruktur och fordon Unika förutsättningar för och behov av forskning och innovation En exporterande järnvägsindustri i behov av ingenjörer En tydlig, samlad och tillräcklig satsning på forskning, innovation och utbildning som matchar beslutade stora satsningar I SVERIGE HAR VII SVERIGE HAR VI INTE 22 Regina Gröna Tåget 9062 test train
PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. En möjlig ansats Tågtrafiksystem Signalsystem Bana Fordon Elkraftförsörjning Drift och underhåll för ökad punktlighet Infrastrukturekonomi Systemfunktionalitet i en avreglerad järnvägsmarknad På kort sikt (0-2 år) Yrkesverksamma civilingenjörer (200 personer i 1-6 månader) Nyexaminerade högskoleingenjörer utan järnvägsbakgrund (100 personer i sex månader) På medellång sikt (2-5 år) En uppdragsmaster hos etablerade akademiska miljöer, industrin är beredd att delta På lång sikt (> 5 år) Ökat antal utbildningsplatser Matchande relevant järnvägsforskning för att säkerställa utbildningskapacitet och expertkunskap till Trafikverk och industri FORSKNINGSDRIVEN UTBILDNING BEHÖVS INOM UTBILDA 23
MÖTESPLATS JÄRNVÄG! Boka den 13 november för…