- Nyckelfråga för en växande järnväg!. Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren 2014-2025 jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Fjärde järnvägspaketet
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Vår konkurrenskraft avgör
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
LUCAS Center for Applied Software Research  Mål  Strategi  Fakta 2002.
LUCAS Mål, strategi och organisation LUCAS - Center for Applied Software Research2 LUCAS mål Att i samverkan med näringslivet identifiera.
Vill du vässa din karriär?
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
LFA- Logical Framework Approach
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Vi blir Region Jönköpings län
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Luleå tekniska universitet
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Hållbart ledarskap Margareta Öst chefsutvecklare, Norrköpings kommun
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
Forsknings- och utbildningsmiljön Innovation och produktrealisering (IPR) och satsningen på Mats Jackson, MDH,
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Innovativ sommarjobbssatsning Dag Björklund och Elisabeth Carle.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Sveriges exportstrategi
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Alliansens ekonomiska politik för mål och budget 2016.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Ett ramverk för innovationspolitiken – hur göra Sverige mer entreprenöriellt? Pontus Braunerhjelm Klas Eklund Magnus Henrekson Presentation 21 augusti.
Välkommen till en introduktion – konceptet Teknikcollege Fredrik Gunnarsson Industriarbetsgivarna Greta Hjortzberg Innovations- & kemiindustrierna (IKEM)
Stark arbetsmarknad och motor i länet !
En ny väg till jobb för ungdomar
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Förutsättningar för diktatur.
Världens första regionala drönarstrategi
Nuvab Näringslivsprogram

Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Borealis TeknikCollege
IUC NORR ökar konkurrens- kraften i industrin genom att förflytta företag och individer IUC Norr ökar konkurrenskraften i industrin genom.
Samverkansprojekt för bättre hälsa
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Riksdagspartierna och energipolitiken
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Industrigruppen Svenska Isbrytare
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

- Nyckelfråga för en växande järnväg!

Ökad budget för drift och underhåll med 30 % åren jämfört med tidigare planeringsperiod (20 miljarder) Första delarna av ny stambana (35 miljarder) Andra större projekt Byte av signalsystem (30 miljarder) Satsningen

Har Sverige tillräcklig beredskap för att förse dessa satsningar med kompetens? Blir det ett gap mellan kompetensbehov och kompetensförsörjning? Kommer järnvägssektorn att lösa detta själva, eller behövs en övergripande ansvarig? Vad har företagen för strategier? Hur tänker ungdomar om jobb? Frågor

Järnvägens aktörer samarbetar Marknadsöppning och avreglering av järnvägssektorn skapar behov av nya samarbeten över nya gränser Därför inbjuder Tågoperatörerna och Swedtrain till ett Gemensamt seminarium om järnvägens behov av forskning & utbildning för att attrahera morgondagens människor. Välkomna!

Att arbeta i järnvägsbranschen Framtidsdrömmar Vem av dem vill bli lokförare, trafikledare servicepersonal eller tekniker i järnvägssektorn?

Branschen 30 tågoperatörer 23 mdr kr i omsättning människor Beroendeförhållande Sveriges välstånd är beroende av transporter BNP mdr kr 9,5 milj människor Många människor är beroende av järnväg och tunnelbana Många företag är beroende av järnväg för sina transporter Tågoperatörerna Hjärtat i Sveriges blodomlopp

Marknadsutveckling på spåren

Konkurrens om den utbildade arbetskraften

SWEDTRAINs och Tågoperatörernas kompetensenkäter

”Synd att det är så kort avstånd mellan att vara alltför ung och alltför gammal.” (Montesquieu) Behov av lokförare

 Lokförare – antal anställda 2013: >  Antal utbildningsplatser idag: c:a 200/år Under 2014: nedgång c:a 80  Antal sökande per utbildningsplats:  Framtida behov av lokförare (5 års sikt) 250 /år Ny- och ersättningsrekryteringar  Höga krav: fysisk och psykisk stabilitet  Konkurrenskraftiga löner Lokförare och framtida behov

”Employer branding” Attraktiva Arbetsgivare i en Attraktiv bransch Lokförare och framtida behov

SWEDTRAIN Kartläggning av järnvägsindustrins syn på kompetensbehov

Resultat Behov avMarkant minskat behov Något minskat behov Oförändrat behov Visst ökat behov Kraftigt ökat behov Tekniker/ montörer (1-5 års sikt) Civilingenjörer/ ingenjörer (1-5 år) Tekniker/ montörer (5-10 år) Civilingenjörer/ ingenjörer (5-10 år)

Resultat Behovet av ingenjörer/tekniker/personal inom – Trafikledning och planering – Oförändrat behov – Elektroteknik - Visst ökat behov – Banteknik – Visst ökat behov – Byggteknik – Visst ökat behov – Underhåll – Visst ökat/kraftigt ökat behov – Signalteknik – Kraftigt ökat behov

19 Resultat Forskningsbehov – Aerodynamik – Oförändrat/ visst ökat behov – Banteknik – Oförändrat/visst ökat behov – Byggteknik – Oförändrat/visst ökat behov – Trafikledning och planering – Oförändrat/ visst ökat behov – Godstransporter – Visst ökat behov – Kontaktledning – Visst ökat behov – Elektroteknik – Visst ökat behov – Säkerhet – Visst ökat behov – Samverkan fordon/bana – Visst ökat behov – Signalteknik – Visst ökat/ kraftigt ökat behov – Underhållsteknik – Visst ökat/kraftigt ökat behov – Transportekonomi – Visst ökat/kraftigt ökat behov

Hur kan vi attrahera nyckelkompetenser till järnvägssektorn? 4 företag berättar

PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. Satsa på kompetenslyft! Klas Wåhlberg VD Bombardier Transportation Sweden Ordförande Swedtrain

PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. Satsa på kompetenslyft Politisk beslutat om stora järnvägssatsningar Öka underhålls- och reinvesteringsvolymen med 30 % i 14 år Stora miljardsatsningar på helt ny järnväg Ersätta ATC med ERTMS i infrastruktur och fordon Unika förutsättningar för och behov av forskning och innovation En exporterande järnvägsindustri i behov av ingenjörer En tydlig, samlad och tillräcklig satsning på forskning, innovation och utbildning som matchar beslutade stora satsningar I SVERIGE HAR VII SVERIGE HAR VI INTE 22 Regina Gröna Tåget 9062 test train

PRIVATE AND CONFIDENTIAL © Bombardier Inc. or its subsidiaries. All rights reserved. En möjlig ansats Tågtrafiksystem Signalsystem Bana Fordon Elkraftförsörjning Drift och underhåll för ökad punktlighet Infrastrukturekonomi Systemfunktionalitet i en avreglerad järnvägsmarknad På kort sikt (0-2 år) Yrkesverksamma civilingenjörer (200 personer i 1-6 månader) Nyexaminerade högskoleingenjörer utan järnvägsbakgrund (100 personer i sex månader) På medellång sikt (2-5 år) En uppdragsmaster hos etablerade akademiska miljöer, industrin är beredd att delta På lång sikt (> 5 år) Ökat antal utbildningsplatser Matchande relevant järnvägsforskning för att säkerställa utbildningskapacitet och expertkunskap till Trafikverk och industri FORSKNINGSDRIVEN UTBILDNING BEHÖVS INOM UTBILDA 23

MÖTESPLATS JÄRNVÄG! Boka den 13 november för…