Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Etik och moral Vad innebär det?.
Liten begreppsgenomgång
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Dygd- och plikt Elin Palm.
Konsten att leda sig själv
Behövs det pengar? Byteshandel.
Fattigdom och ett gott liv
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
Buddhismen Grundad av Siddharta Gautama Ca 2500 år sedan (500 f Kr)
Etik- Modet att välja!.
Etiska resonemangsmodeller
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
omniensen i monoteismen
Aristoteles ( f.kr) Föddes inte i Aten utan i Stageira på halvön Chalkidike (öster om Thessaloniki), men kom dit för att bli student hos Platon.
MORIA: Aristoteles.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
MORIA: Aristoteles.
Buddhismen 2500 år gammal Bygger på Siddharta Gautamas lära
Filosofi 1.
Sokrates ( f.kr) Sokrates är språkröret i de flesta av Platons dialoger Platons tidiga dialoger är sannolikt främst ett uttryck för Sokrates filosofi.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Aristoteles ( f.kr) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Den viktiga konsten att tala
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Judendom. Böcker Bibeln är världens mest lästa bok. Bibeln började skrivas ner på 900-talet. Bibeln är översätt till mer än 1000 språk. Judar ber både.
Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.
Etik och moral.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Pliktetik: Kant. Kant försöker påvisa att den ”Moraliska Lagen” är den samma som det rena (praktiska) förnuftet. M.a.o. den grundläggande, mest fundamentala,
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
En lärarhandledning från MÄN
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
Och hur ska man göra rätt?
Maximera lyckan – minimera lidandet
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Juridikens filosofiska grundvalar
Regler, plikter och moraliska lagar.
Homosexualitet och Bibeln
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Religion.
ETIK Att göra det rätta….
Intern styrning och kontroll
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Presentationens avskrift:

Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status bestäms inte av hur den förhåller sig till värdet av möjliga utfall. Dygdetik: vilken moralisk status en handling har är inte den mest centrala frågan inom etiken.

Istället för att fråga ’Vad bör jag göra?’ bör vi fråga ’Vilken sorts person bör jag vara (bli)?’

Aristoteles svar: Vi bör vara, eller så gott det går, sträva efter att vara, ett utmärkt exemplar av en människa. Fråga: Vad innebär det att vara ett utmärkt exemplar av en människa?

Strategi: för att ta reda på vad ett bra exemplar av en viss sorts sak är måste vi först veta vad den utmärkande funktionen den sortens sak är.

Funktionsargumentet (för knivar): (1)En knivs utmärkande funktion är att skära. (2)En knivs värde bestäms av hur väl den fyller sin funktion. (3)A kniv fyller sin funktion väl när den är vass. (4)Att vara vass är en (den enda?) värde- görande egenskap hos knivar.

En bra kniv är en skarp kniv. Skärpa är en dygd hos knivar. En dygd är en egenskap som disponerar något att utföra sin utmärkande funktion väl. En last (eng. vice) är en egenskap som disponerar något att utföra sin utmärkande funktion illa.

Q: Vad är en människas utmärkande funktion? A: (1) Att bli så gammal som möjligt? (2) Att fortplanta sig? (3) Att resonera?

Aristoteles: “En människas välfärd består i det aktiva utövandet av de rationella fakulteterna i överensstämmelse med dygdighet.” En människa som gör detta är ett bra exemplar av homo sapiens.

Frågor: (1)Har verkligen människor en utmärkande funktion (på samma sätt som knivar kanske har)? (2) Kan människor ha flera utmärkande funktioner som vår natur gör möjligt för oss?

Fråga: Är det sant att om något, X, gör det som en bra X gör, så är det även bra för X? Tveksamt: en tjuv som stjäl utan att åka fast (d.v.s. det som en bra tjuv är bra på), har därmed inte nödvändigtvis gjort något som är bra för honom/henne.

Svar: vår mänskliga natur som tänkande/resonerande varelser lämpar oss för vissa aktiviteter, och det verkar finnas nödvändiga kopplingar mellan dessa aktiviteter och det objektivt värdefulla livet. (Ex: beståndsdelarna av ett bra liv inkluderar kunskap, olika prestationer, personliga förhållanden etc.)

Fråga: Är ett dygdigt liv tillräckligt för ett lyckligt liv? Svar: Oklart. Platon sade att det var tillräckligt. Aristoteles menade att andra ‘externa’ saker måste även finnas på plats (t.ex. hälsa) och detta beror till stor del (dock inte uteslutande) på tur.

Vad menade Aristoteles med ’ett lyckligt liv’? Gr. Eudamonia (lycka?) brukar översättas till eng. med ’flourishing’ eller ’prosperous’. På sv.? (upp)blomstrande; välmående, välbärgad; lycklig; framgångsrik.

Aristoteles syftade på verklig lycka. En tjuv eller massmördare kan kanske vara lycklig, men hon kan inte vara verkligt lycklig enl. Aristoteles. Att vara verkligt lycklig är inte detsamma som att vara glad.

Ett bra liv är ett liv som är lyckligt p.g.a. att lyckan har uppnåtts genom vissa dygdiga aktiviteter.

Aristoteles redovisning av dygderna

2 frågor: (i) Vilka är de mänskliga dygderna? (ii) Är det dygdiga livet verkligen ett lyckligt liv?

(1) Karaktärsdygder: de rätta begären, de rätt känslorna, de rätta handlingsvanorna. (Mod, återhållsamhet, rättvisa, medkänsla.)

(2) Förnuftsdygder: Teoretiskt och praktiskt förnuft.

Det praktiska förnuftet gör det möjligt för oss att få kunskap om det som är värdefullt och om det vi bör göra.

Karaktärsdygderna möjliggör att vi kan handla i enlighet med vår praktiska förnuft när vi frestas att handla i strid med det.

Doktrinen om Den Gyllene Medelvägen: varje dygd består i en medelväg mellan två extremfall.

Två versioner av en medelväg, eller ett medel: (i) Mattematiskt. (ii) Medel relativt till oss: inte nödvändigtvis halvvägs, men en punkt som är varken för lite eller för mycket. Lagom? Aristoteles menar (ii).

Mod: mellanväg mellan feghet (att vara rädd för fel saker och att vara för rädd) och att vara överilad, obetänksam, eller förhastad (att inte vara tillräckligt rädd eller betänksam inför saker som är farliga).

Återhållsamhet: mellanväg mellan överdrift (för benägen att njuta av mat, dryck, sex etc.) och okänslighet (inte tillräckligt benägen).

Generositet/givmildhet: mellanväg mellan snålhet och slösaktighet.

Att ha en dygdig karaktär (eller att vara en dygdig person) innebär att man kan se vad som är rätt och att man har rätt disposition att göra det man inser är rätt. Dygderna (om de verkligen är dygder) är djupa karaktärsdrag som är ingrodda sedan barndomen genom uppfostran, utbildning, och vana.